بیش از 60 هزار مبتلا به HIV در ایران / درصد زنان مبتلا در حال افزایش است + تصویر

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آخرین آمار مربوط به عفونت HIV در جمهوری اسلامی ایران در پایان شش ماهه اول 1399 به شرح زیر است:

1

مطابق روش‌های آماری تخمین زده می‌شود که 60431 نفر در کشور مبتلا به HIV هستند. بر اساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک HIV کشور، تا پایان شش ماهه اول سال 1399 از بین افراد مبتلا به HIV  شناسایی شده ثبت و گزارش شده، 22406 نفر زنده هستند. (کل موارد ثبت شده از ابتدا تا کنون 41876 نفر بوده اند که مرگ 19469 نفر آنها ثبت شده است). از این میان، 15618 نفر برای دریافت خدمات به مراکز ارائه دهنده خدمت مراجعه می‌کنند و تعداد 15200 نفر تحت درمان قرار دارند.

2

اگرچه  82 % کل موارد را مردان و 18 % را زنان تشکیل می‌دهند. اما الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان ومردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است. به گونه ای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در شش ماهه اول سال 99، 30 درصد موارد ثبت را زنان . 70 درصد آنها را مردان تشکیل می‌دهند. 50 درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص، در گروه سنی 20 تا 35 بوده اند که الگوی انتقال سنی در سال های اخیر تغییری نکرده است.

3

علل ابتلا به HIV در بین کل مواردیکه از سال 1365 تا کنون در کشور به ثبت رسیده اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد 59.2 درصد ، رابطه جنسی 23 درصد و انتقال از مادر به کودک 1.7 درصد بوده است. 

4

درصد زنان مبتلا به HIV  در حال افزایش است

وحید جهان میری نژاد، پژوهشگر ایدز و فعال حوزه آسیب های اجتماعی در رابطه با 60413 نفر مبتلا  به HIV در 6 ماه نخست سال 1399 و آمار جدید به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: آمار 6 ماه نخست 1400 شاید در روز جهانی ایدز بیرون بیاید اما مطمئنا روند کلی مثل سال‌های قبل خواهد بود و درصد زنان مبتلا در حال افزایش است. درصد کلی 18 درصد زنان مبتلا هستند. من آمار آخر را ندارم اما اگر آمار خالص 99 را داشته باشیم، اینطور خواهد بود که درصد زنان مبتلا به HIV به مردان نزدیک خواهد بود.

سال 99 بیشتر افراد از طریق رابطه جنسی به HIV  مبتلا شده اند

او ادامه داد: اگر در آمار کلی قبلی، تعداد افرادی که از طریق تزریق مواد مخدر مبتلا به HIV شدند بیشتر است، در سال 99 اکثریت از طریق تماس جنسی گرفته‌اند و کم‌ترین مورد انتقال HIV را از مادر به فرزند دیده‌ایم. همچنین یه تعداد قابل توجهی نیز از تزریق مبتلا میشوند که همین مسئله ممکن است دوباره باعث تغییر آمار شود.

60 درصد مبتلایان به HIV  مشخص نیستند

جهان میری نژاد با بیان اینکه آمار 60413 نفری تمام آمار حساب نمی‌شود گفت: ما تنها 40 درصد از مبتلایان به HIV را شناسایی کرده‌ایم و حدود 60 درصد مانند کوه یخ زیر زمین هستند و ما فقط نک قله را می‌بینیم. اگر ما همه آمار را داشته قطعا تعداد مبتلایان زن و مرد به هم نزدیک شده و شاید 40 به 60 است.

این پژوهشگر ایدز در پاسخ به این سوال که آمار 6 ماه دوم سال 1399 چقدر بوده است تاکید کرد: بنده دیگر ارتباط کاری با اداره ایدز وزارت بهداشت ندارم و قبلا نیز در آنجا مشاور بودم که از بعد اسفند 99 دیگر در آنجا حضور نداشتم.

زیر 40 درصد مبتلایان به HIV مشخص شده اند

وحید جهان میری نژاد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آمار 60413 نفر مبتلا به  HIV آیا درست تاکید کرد: بله بله. منتها این آمار تخمینی است که بر اساس یکسری مدل های ریاضی زده می‌شود و در همه جای دنیا نیز این کار انجام می‌شود اما در بعضی از کشورها این تخمین ها بالای 70 الی 80 درصد شناسایی می‌شوند. انگلستان بالای 90 درصد، قزاقزستان نزدیک 90 درصد اما کشور ما زیر 40 درصد شناسایی شده است چراکه اطلاع رسانی به خوبی صورت نمی‌گرد و غربالگری نیز خوب پیش نمی‌رود.

طغیان HIV در سال‌های آینده

این فعال حوزه اجتماعی در پایان خاطر نشان کرد: مسئله شناسایی نشدن افراد از این جهت نگران کننده است که آنهایی که  مورد غربالگرایی قرار می‌گیرند به دلیل درمان شدن بیماری آنها منتقل نمی‌شود و طبیعتا وقتی 60 درصد مردم نمی‌دانند اصلا بعید نیست که با طغیان بیماری در سالهای بعد مواجه باشیم.

5

67

کدخبر: 716587 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟