شریفی: احتمالا تهران از شنبه نارنجی می شود / 227 شهر در وضعیت فوق قرمز کرونا

هم اکنون 359 شهر در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند. البته تعداد شهرهایی که در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند از 23 مرداد تغییری نکرده است و اپلیکیشن ماسک وزارت بهداشت تعداد شهرهای با وضعیت قرمز کرونا را از این تاریخ تغییری نداده است. از میان 359 شهری که در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند، وضعیت در 227 شهر کشور در شرایط وخیم تر از وضعیت قرمز کرونا است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دکتر علی شریفی زارچی، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات و سرپرست تیم توسعه اپلیکیشن ماسک وزارت بهداشت در پاسخ به سوال رکنا درباره علت به‌روزرسانی نشدن رنگ بندی شهرها در این اپلیکیشن از 23 مرداد تا کنون توضیح داد: با توجه به این که کشور به مدت 6 روز در شرایط تعطیل قرار داشت و روند بستری در برخی شهرها نزولی شد، ما این هفته صبر کردیم تا شرایط جدید تا پایان هفته در شهرهای مختلف مشخص شود، اما قطعا رنگ بندی کرونا از روز شنبه آینده تغییر خواهد کرد.

وی همچنین از احتمال قرار گرفتن تهران در وضعیت نارنجی کرونا خبر داد و گفت: با توجه به روند نزولی بستری کرونا در پایتخت، احتمالا رنگ تهران از روز شنبه در شرایط نارنجی کرونا قرار خواهد گرفت. البته این مساله هنوز قطعی نشده است و نیاز به بررسی های کارشناسی بیشتر ستاد ملی کرونا و ستاد مقابله با کرونا در استان تهران دارد؛ اما نتیجه قطعی به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

شریفی درباره تفاوت رنگ قرمز با رنگ قرمز تیره در اپلیکیشن ماسک توضیح داد: رنگ بندی ها در اپلیکیشن ماسک با استفاده از شاخص ریسک تعیین می شود که جزئیات فنی آن در کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص شده است. بر این اساس، اگر شاخص ریسک از عدد 4 بالاتر باشد و روند بستری همچنان صعودی باشد، شهر در وضعیت قرمز قرار می گیرد، اگر شاخص ریسک به بالای 8 برسد، شهر در وضعیت قرمز تیره قرار می گیرد و اگر هم شاخص به بالای 12 برسد، شهر در وضعیت قرمز تیره تر قرار خواهد گرفت.

سرپرست تیم توسعه اپلیکیشن ماسک ادامه داد: براین اساس از 23 مرداد که آخرین به روزرسانی اپلیکیشن ماسک انجام شده است، 132 شهر کشور در وضعیت قرمز، 88 شهر در وضعیت قرمز تیره و 139 شهر در وضعیت قرمز تیره تر قرار گرفته اند. بنابراین می توان گفت از تاریخ 23 مرداد، 227 شهر کشور در وضعیت فوق قرمز کرونا قرار داشتند. البته باید توجه داشت که در یک هفته گذشته روند بستری در برخی از این شهرها نزولی شده است.

شریفی با اشاره به قرار گرفتن رنگ سیاه در اپلیکیشن ماسک در آبان 99 عنوان کرد: در پیک سوم کرونا ما به صورت موقت رنگ سیاه را به اپلیکیشن اضافه کردیم تا به مردم و مسئولان هشدار بدهیم. در همان زمان هم ابتدا 43 شهر به عنوان وضعیت سیاه معرفی شدند که همین مساله باعث تعطیلی آنها در تاریخ 5 آبان شد و در تاریخ 14 آبان نیز 46 شهر به دلیل این که ما وضعیت آنها را سیاه اعلام کردیم، تعطیل شدند.

وی در پایان تصریح کرد: منظور از وضعیت سیاه بالاتر بودن شاخص ریسک در این شهرها از عدد 12 بود که البته بعدا قرار شد این شرایط با رنگ قرمز تیره تیر مشخص شود.

 

 

کدخبر: 715243 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟