جولان کاسبان کرونا در موج پنجم / هزینه های گزاف آزمایش و دارو، حتی تزریق

این روزها هزینه های درمان کرونا در ایران بسیار بالا رفته است، چراکه بیشتر بیماران برای درمان کرونا ناچارند که داروهای مورد نیاز خود را یا با نرخ آزاد از داروخانه ها بگیرند یا با قیمت هایی گزاف از بازار آزاد تهیه کنند. همچنین در شرایطی که داروهای لازم برای درمان کرونا در داروخانه ها کمیاب شده است، این داروها با همت مافیای دارو به راحتی در بازار آزاد یافت می شود. شلوغی بیمارستان های دولتی و امتناع برخی از آنها از پذیرش بیماران کرونایی جدید نیز منجر به آن شده است که بسیاری از افراد برای درمان کرونا ترجیح دهند که خود را در منزل بستری کنند. این موارد به همراه برخی هزینه تراشی های دیگر نظام بهداشتی برای مردم، موجب شده است که این روزها هزینه درمان کرونا برای بیمارانی که احتیاج به بستری شدن ندارند و کارشان به ICU نمی کشد، بین 10 تا بیش از 20 میلیون تومان آب بخورد.

فعال شدن مافیای دارو در شرایط اوج گیری کرونا

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بیش از یک ماه است که موج پنجم کرونا تمام کشور را درگیر کرده و هم اکنون وضعیت شیوع کرونا در 285 شهر کشور در شرایط قرمز قرار دارد. بیمارستان های بسیاری از شهرها نیز مملو از بیماران کرونایی است و آمار بستری های کرونا در تهران به حدود 10 هزار نفر رسیده است. در این وضعیت نیز کسانی که به کرونا مبتلا می شود، در بسیاری از شهرهای ایران با دردسرهای بسیاری برای بستری در بیمارستان ها مواجه هستند و با توجه به شلوغی بیمارستان های دولتی و امتناع برخی از آنها از پذیرش بیماران جدید، بیماران جدیدی که هنوز شدت بیماری شان بالا نرفته است، عطای بستری در بیمارستان را به لقای آن می بخشند و ترجیح می دهند که در منزل قرنطینه شوند.

حال در این شرایط که بیمارستان های دولتی و حتی بیمارستان های خصوصی در بسیاری از موارد بیماران کرونایی جدید را بستری نمی کنند، طبیعتا هزینه های درمان کرونا برای بسیاری از بیمارانی که در منزل بستری می شوند، سر به فلک می کشد و برآوردهای رکنا از بررسی های میدانی و پرس و جو از متخصصان عفونی که در ادامه به طور مفصل به آن می پردازیم، نشان می دهد که هزینه درمان کرونا در منزل این روزها به 10 تا بیش از 20 میلیون تومان رسیده است؛ بخصوص که در شرایط اوج گیری موج پنجم کرونا در کشورمان بسیاری از داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی در داروخانه ها کمیاب شده اند و بیماران برای یافتن داروهای مورد نیاز خود باید به بازار آزاد مراجعه کنند.

جالب این که این روزها داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی که در داروخانه ها یافت نمی شوند، در بازار آزاد به راحتی پیدا می شوند و همین مساله نشان می دهد که در شرایط اوج گیری کرونا در کشور، مافیای دارو حسابی برای زدن جیب مردم فعال شده است. در این میان طبق مشاهدات میدانی خبرنگار رکنا، وقتی افراد می خواهند داروهایی مانند «فاویپیراویر» یا «رمدسیویر» را از داروخانه های مرجع تهیه کنند، ناچارند که ساعت ها در میان ازدحام در صف بمانند و در بسیاری از موارد نیز افراد مجبور می شوند که به دلیل قطع شدن سیستم داروخانه ها، داروهای مورد نیاز خود را حتی از داروخانه های مرجع به صورت آزاد تهیه کنند.

هزینه های گزاف تست PCR و آزمایش CT اسکن

اولین مرحله ای که تمام بیماران کرونایی با آن مواجه می شوند، انجام تست PCR است که اکنون در آزمایشگاه های خصوصی به صورت آزاد و با قیمت حدود 350 هزار تومان انجام می شود و با توجه به شلوغی بیمارستان ها و آزمایشگاه های دولتی، به ندرت یک بیمار کرونایی فرصت پیدا می کند که با دفترچه بیمه تست PCR بدهد. البته انجام تست PCR نیز فقط توسط برخی بیمه ها با نرخی بین 60 تا 90 هزار تومان، آن هم در صورت تجویز پزشک بیمارستان دولتی، تحت پوشش قرار گرفته و اصولا شرایط به گونه ای است که عمده بیماران بخصوص در حال حاضر که کرونا در کشور اوج گرفته و تمام بیمارستان ها و آزمایشگاه های دولتی شلوغ شده است، ناچارند که به صورت آزاد تست PCR بدهند.

مرحله تشخیصی بعدی کرونا نیز انجام آزمایش CT اسکن است. اکنون هم در بیمارستان های دولتی آزمایش CT اسکن بسته به نوع بیمه با هزینه ای بین 50 تا 100 هزار تومان انجام می شود، اما موضوع بسیار مهم آن است که شلوغی این روزهای بیمارستان های دولتی منجر به آن می شود که هر کسی می خواهد آزمایش CT اسکن بدهد، ناچار است که 5 تا 6 ساعت با حال نزار در بیمارستان معطل بماند. به همین دلیل، بسیاری از بیماران ترجیح می دهند که برای انجام آزمایش CT اسکن به بیمارستان های خصوصی یا مراکز تصویربرداری آزاد مراجعه کنند؛ این در حالی است که هزینه آزمایش CT اسکن در این مراکز بین 400 تا 600 هزار تومان است.

نکته عجیب تر آن که طبق اظهاراتی که برخی متخصصان بیماری های عفونی در گفت و گو با رکنا مطرح کردند، در شرایط پیک کرونا پروتکلی از سوی وزارت بهداشت برای بیمارستان های دولتی کلانشهرها ابلاغ شده است مبنی بر این که با توجه به محدودیت توانایی بیمارستان برای انجام آزمایش CT اسکن، بیمارستان ها فقط نسخه مربوط به CT اسکن پزشکان همان بیمارستان را می پذیرند و اگر کسی از پزشکی خارج از آن بیمارستان نسخه CT اسکن بیاورد، ناچار است برای انجام این آزمایش به بیمارستان خصوصی مراجعه کند.

کمیابی «فاویپیراویر» در داروخانه های دولتی

بعد از تشخیص بیماری کرونا، بیماران باید داروهایی را مصرف کنند که به درمان این بیماری کمک می کند؛ مهمترین دارویی نیز که اکنون در کشورمان در این زمینه استفاده می شود، «فاویپیراویر» است. «فاویپیراویر» کپسولی است که در مراحل اولیه بیماری کرونا جهت کاهش میزان ویروس های موجود در بدن و افت علایم ناشی از کرونا برای بیماران کرونایی تجویز می شود. معمولا هم در یک دوره درمان، 40 عدد از این کپسول برای بیماران کرونایی تجویز می شود که نرخ آزاد این تعداد «فاویپیراویر» حدود 700 هزار تومان و نرخ دولتی آن حدود 200 هزار تومان است.

البته طبق همان طور که گفته شد، با توجه به شلوغی داروخانه های دولتی و کمیاب بودن این دارو در این داروخانه ها، بیشتر بیماران یا خانواده های آنها، ناچار می شوند که این دارو را از بازار آزاد تهیه کنند، بخصوص که پرس‌وجوهای خبرنگار رکنا از داروخانه اصلی مرجع تهران نشان می دهد که حتی در برخی از این داروخانه ها نیز «فاویپیراویر» به ندرت یافت می شود، اما «فاویپیراویر» در بازار آزاد فراوان است.

نکته دیگر نیز این است که اگر «فاویپیراویر» صرفا توسط برخی متخصصان رشته های پزشکی از جمله پزشکان عفونی، متخصصان ریه یا متخصصان ICU تجویز شود، بیمار می تواند آن را با استفاده از دفترچه بیمه تهیه کند و در غیر این صورت، بیمار کرونایی یا اعضای خانواده او ناچار هستند که این دارو را به صورت آزاد تهیه کنند. یعنی اساسا شلوغی داروخانه ها، کمبود دارو و پروتکل های دارویی تعریف‌شده از سوی وزارت بهداشت به گونه ای است که بسیاری از بیماران کرونایی ناچار می شوند برای خرید «فاویپیراویر» به بازار آزاد مراجعه کنند.

همچنین آن طور که متخصصان بیماری های عفونی می گویند، بیماران کرونایی که بیماری شان حاد نیست، برای درمان بیماری خود علاوه بر «فاویپیراویر» ناچارند که از دارویی مثل ویتامین C، ویتامین D و مولتی ویتامین نیز استفاده کنند و معمولا پزشکان 20 عدد ویتامین برای هرکدام از بیماران مبتلا به کرونا تجویز می کنند و با توجه به این که هیچ کدام از ویتامین ها تحت پوشش بیمه نیستند، یک بیمار کرونایی برای خرید ویتامین های تجویزشده از سوی پزشک حداقل باید 100 هزار تومان هزینهICU کند.

خرید «رمدسیویر» از داروخانه های دولتی، فروش آن در در بازار آزاد

این روزها شرایط برای تهیه داروی «رمدسیویر» که مهمترین داروی تزریقی کروناست و بیشتر برای بیمارانی کاربرد دارد که ریه آنها درگیر شده است، فاجعه‌بارتر از «فاویپیراویر» است، زیرا این دارو هم مانند سایر داروهای مربوط به کرونا، بخصوص در شرایط کنونی که کشور با کمبود امکانات و داروهای لازم برای درمان کرونا مواجه شده است، حتی در داروخانه های مرجع به ندرت یافت می شود یا حتی اگر برخی داروخانه ها این دارو را داشته باشند، بازهم به دلیل کمبود دارو، آن را به صورت آزاد به فروش می رسانند.

قیمت آزاد هر ویال «رمدسیویر» نیز در داروخانه ها بین 700 تا 750 هزار تومان است و اگر کسی هم بتواند این دارو را با دفترچه بیمه تهیه کند، برای هر ویال آن باید 250 تا 300 هزار تومان بپردازد. با توجه به این نکته هم که برای هر دوره بیماری کرونا، بیمارانی که ریه آنها درگیر شده است، اما هنوز به ICU نیاز پیدا نکرده اند، حداقل به 6 ویال رمدسیویر احتیاج است، تهیه این دارو برای این بیماران بین یک میلیون و 500 هزار تا 3 میلیون و 750 هزار تومان آب می خورد.

موضوع تاسف برانگیزتر اما آن است که به گفته یک پزشک عفونی که در یکی از بیمارستان های دولتی تهران کار می کند، هم اکنون برخی پزشکان عفونی یا متخصصان ریه بیمارستان های دولتی، «رمدسیویر» را برای افرادی با کدهای ملی خاص تجویز می کنند و آنها نیز که به بیماری کرونا مبتلا نیستند، این داروها را با نرخ دولتی از داروخانه ها تهیه می کنند و با قیمت هایی گزاف در بازار آزاد به فروش می رسانند، به نحوی که حتی قیمت هر ویال از «رمدسیویر»هایی که به این صورت از داروخانه های دولتی تهیه شده است، در بازار آزاد به یک میلیون و 700 هزار تومان می رسد.

تعرفه های گزاف وزارت بهداشت برای تزریق «رمدسیویر» در بیمارستان ها

اما فاجعه دیگری که این روزها در حوزه درمان کرونا در کشورمان رخ می دهد، دریافت هزینه های بالا برای تزریق «رمدسیویر» به عنوان اصلی ترین داروی تزریقی مورد نیاز بیماران کرونایی است. جالب این که این هزینه ها که جدا از هزینه خرید «رمدسیویر» است و براساس تعرفه هایی دریافت می شود که خود وزارت بهداشت تعیین کرده است؛ به نحوی که اکنون هزینه تزریق «رمدسیویر» در بیمارستان های دولتی بین 300 تا 500 هزار تومان و در بیمارستان های خصوصی بین 700 هزار تا یک میلیون تومان است.

این هزینه های بالا اما در شرایطی دریافت می شود که «رمدسیویر» تنها دارویی است که با اطمینان نسبتا بالا می تواند در درمان بیماران کرونایی مفید واقع می شود و برای هر دوره کرونا به 6 ویال آن نیاز است که باید در پنج نوبت تزریق شود، یعنی هزینه خرید و تزریق «رمدسیویر» در یک دوره بیماری، برای بیمارانی که ریه آنها درگیر می شود و راهی جز تزریق این دارو ندارند، بین 3 تا 10 میلیون تومان می شود؛ هزینه ایی که البته توسط وزارت بهداشت تعیین شده است و برخی کارشناسان باور دارند که در پشت پرده این تعرفه های سنگین تعیین‌شده از سوی وزارت بهداشت، منافع مالی برخی مدیران ارشد این وزارتخانه نهفته است.

هزینه های گزاف تزریق «رمدسیویر» در منزل

البته با توجه به این که این روزها تقریبا همه بیمارستان های دولتی از پذیرش بیماران کرونایی مگر آنهایی که بسیار بدحال هستند و به بستری شدن در ICU احتیاج دارند، امتناع می کنند و همچنین هزینه بستری کرونا در بیمارستان های خصوصی نیز سر به فلک می کشد و تعدادی از این بیمارستان ها نیز اساسا از پذیرش هر نوع بیمار کرونایی پرهیز دارند، طبیعتا بسیاری از مردم ترجیح می دهند که در منزل خود قرنطینه شوند.

این وضعیت نیز باعث شده است که اکنون حتی بسیاری از بیمارانی که به «رمدسیویر» نیاز دارند، در منزل می مانند و برای تزریق این دارو به ناچار به پرستاران خانگی پول می دهند. با توجه به اوضاع نامناسب اقتصادی کشور نیز هزینه تزریق «رمدسیویر» در منزل به 700 هزار تا یک میلیون و 300 هزار تومان رسیده است و در این میان حتی برخی پزشکان متخصص که در منزل بیماران کرونایی را معاینه می کنند، بین 3 تا 4 میلیون تومان از آنها حق ویزیت می گیرند.

10 تا 20 میلیون تومان ؛ هزینه درمان کرونا در منزل

همچنین باید توجه داشت که صرف نظر از «رمدسیویر»، «فاویپیراویر»، ویتامین ها و سایر داروهایی که برای درمان کرونا به کار می آیند نیز افرادی که بر اثر ابتلا به این بیماری خود را در منزل قرنطینه می کنند، ناچارند که دمنوش ها، آب میوه ها، کمپوت ها و مواد غذایی تقویتی دیگری را برای کاهش علایم بیماری و ارتقای سیستم ایمنی بدن خود مصرف کنند که با توجه به تشدید گرانی ها در ماه های اخیر، هزینه تمام این مواد غذایی برای یک دوره بیماری کرونا بین 3 تا 5 میلیون تومان می شود.

به این صورت می توان گفت، درمان کرونا در منزل در شرایط اوج گیری موج پنجم کرونا در کشور، بسته به این که افراد به چه نحوی داروهای خود را تهیه و آنها را تزریق می کنند، بین 10 تا بیش از 20 میلیون تومان آب می خورد. با توجه به این هم که اکنون بیمارستان های دولتی کلانشهرها مملو از بیماران کرونایی است، بسیاری از مردم ناچارند که یا در منزل بستری شوند یا به بیمارستان های خصوصی مراجعه کنند.

در این وضعیت افرادی هم که در بیمارستان های خصوصی بستری می شوند، ناچارند که به ازای هر شب بستری در بخش به اضافه هزینه های جانبی، بین 2 میلیون تا 2 میلیون و 500 هزار تومان بپردازند و این هزینه در صورت بستری در ICU بیمارستان های خصوصی کلانشهرها به ازای هر شب بستری و هزینه های جانبی بین 4 تا6 میلیون تومان می شود.

پرهیز برخی بیمارستان های خصوصی از پذیرش بیماران کرونایی

نکته تاسف بار دیگر این است که در موج پنجم کرونا، اساسا برخی بیمارستان های خصوصی از پذیرش بیماران کرونایی پرهیز می کنند و در بیمارستان های خود، بیماران غیرکرونایی را پذیرش می کنند و حتی در شرایط حاد کرونایی کشور برای درآمدزایی بیشتر خود به انجام اعمال غیرضروری از جمله عمل های جراحی پلاستیک و زیبایی می پردازند.

این نکته هم که برخی بیمارستان های خصوصی در شرایطی که روزانه نزدیک 40 هزار مورد قطعی مبتلا به کرونا در کشورمان شناسایی می شود، به جای پذیرش بیماران کرونایی به انجام امورات پزشکی غیرضروری می پردازند، به ضعف نظارتی وزارت بهداشت بازمی‌گردد، چراکه همین سه هفته پیش قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در نامه ای خطاب به رؤسای تمام دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان ها تاکید کرده بود که در شرایط حاضر تمام بیمارستان های کشور حتی بیمارستان های خصوصی باید بیماران کرونایی را در اولویت قرار دهند.

در این میان اما نه تنها برخی بیمارستان های خصوصی بدون توجه به این دستورالعمل به انجام امورات ضروری غیرپزشکی می پردازند، بلکه آنها برای پذیرش بیماران غیرکرونایی بخصوص کسانی که متقاضی جراحی پلاستیک هستند، پروتکل هایی را تعریف کرده اند بر این مبنا که تمام این افراد باید پیش از بستری شدن در بیمارستان، تست PCR و آزمایش CT اسکن بدهند تا مشخص شود که به کرونا مبتلا نیستند.

به نحوی که فردی که می خواهد در یک بیمارستان خصوصی جراحی پلاستیک کند، ناچار است صرف نظر از هزینه های بستری و عمل خود، حدود 800 هزار تومان به بیمارستان های خصوصی بپردازد تا ثابت کند که به کرونا مبتلا نیست. این در حالی است که وزارت بهداشت تاکید کرده است که نیازی به رعایت این پروتکل ها برای بیماران غیرکرونایی نیست، اما بیمارستان های خصوصی برای کسب درآمد بیشتر این پروتکل ها را به صورت اجباری اجرایی می کنند.

ماجرای تعارض منافع، مافیا، ضعف نظارتی و خالی شدن جیب مردم

متخصصانی که برای تهیه این گزارش با آنها صحبت کردیم و تمایل داشتند که از آنها نامی برده نشود، معتقدند که علت اصلی تشکیل این بازار سیاه برای دارو و درمان کرونا، این است که معاونت درمان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هیچ نظارتی بر نرخ درمان کرونا در بیمارستان های خصوصی و منازل و البته نحوه فروش داروهای مربوط به درمان کرونا در بازار آزاد ندارند و به نظر می رسد تعارض منافع برخی مدیران وزارت بهداشت نیز به این ضعف نظارتی دامن زده است.

البته در این شرایط باید به ضعف نظارتی اداره بازرسی و ارزیابی عملکرد وزارت بهداشت نیز اشاره کرد که در اوج موج پنجم کرونا فاجعه ای را در کشور ایجاد کرده است که روز به روز جیب بیماران کرونایی بیشتر خالی می شود و جیب مافیای دارویی و مافیای پزشکی و بیمارستان های خصوصی بیشتر پُر می شود.

بنابراین باید گفت این روزها که مافیایی در حوزه درمان کرونا در کشورمان پدید آمده است که هم مردم را مجبور می کند که بخش زیادی از داروهای مورد نیاز خود را به صورت آزاد از داروخانه ها یا با قیمت های گزاف از بازار آزاد تهیه کنند؛ مافیایی که باعث شده است حتی شاهد خرید و فروش «رمدسیویر» در بازار آزاد باشیم و صرف نظر از این مساله، مردم ناچارند که حتی برای تشخیص کرونا نیز هزینه های گزافی را برای تست PCR یا آزمایش CT اسکن بپردازند و همه این موارد این روزها کرونا را به یک بیماری گران قیمت تبدیل کرده است.

در این شرایط نیز باید از مسئولان وزارت بهداشت پرسید که اگر برخلاف گمانه زنی های برخی متخصصان، خبری از تعارض منافع نیست، چرا نمی توانند بر مافیای دارو و مافیای پزشکی و مافیای تست که حول و حوش بیماری کرونا شکل گرفته است، به درستی نظارت کنند و به جای نظارت کافی حتی در برخی موارد مثل تزریق «رمدسیویر» تعرفه هایی را تصویب می کنند که عملا به خالی تر شدن جیب مردم منجر می شود؟

البته وقتی تیم کنونی وزارت بهداشت در حال تغییر است، پرسیدن این سوال از اعضای این تیم چندان فایده ای ندارد و شاید بهتر است که منتقدان این تیم در وقت مقتضی این سوالات را با سند و مدرک از مدعی العموم بپرسند.

کدخبر: 710387 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟