جزئیات درمان کرونا با دگزامتازون از زبان دکتر مردانی

شیوع نوع جهش کرونا به نام دلتا کرونا باعث بروز پیک پنجم کرونا شده است. تا کنون درمان های متعددی برای کرونا پیشنهاد شده است. اخیراً دکتر مردانی از درمان موثر کرونا با دگزامتازون در بیماران وخیم کرونایی خبر داد.

به گزارش رکنا، دکتر مسعود مردانی در خصوص اظهارات جدید مسؤولان بهداشت کشوری و جهانی درباره اثر درمانی دگزامتازون و دیگر دارو‌های گروه کورتن در درمان کروناویروس‌ها، گفت: داروی دگزامتازون توانسته اثر معجزه‌آسایی در درمان بیماران کرونایی و در مرحله التهابی بگذارد.

این پزشک متخصص، ضمن تأکید بر اینکه تأثیر دگزامتازون در مرحله اوایل بیماری (ویرال) بیماری کرونا منفی و مصرف خودسرانه آن خطرناک است، بیان کرد: در مرحله ویرال یعنی اوایل بیماری، زمانی که ویروس در حال تکثیر شدن در بدن است تزریق دگزامتازون می‌تواند به تکثیر ویروس کرونا شدت بدهد.

دکتر مردانی تأکید کرد: بنابراین در این مرحله هیچ پزشکی حق ندارد کورتن تحویز کند و اگر پزشکی اقدام به تحویز کورتن در مرحله ویرال کند او را بازخواست می‌کنیم.

این متخصص بیماری‌هایی عفونی و گرمسیری ضمن بیان اینکه فاز التهابی به زمانی می‌گویند که ویروس کرونا بر بدن غالب شده و ریه‌ها را اشغال کرده است، گفت:، اما در مرحله التهابی دگزا توانست جان انسان‌های زیادی را نجات دهد و ما هم اکنون در بیمارستان‌ها این دارو را تجویز می‌کنیم.

مردانی اضافه کرد: دگزا باید زیر نظر پزشک تجویز شود و ممکن است خطرناک باشد، اما وقتی عفونت به ریه‌های بیمار می‌رسد و وضعیت او وخامت پیدا می‌کند دگزا نجات‌دهنده است.

این متخصص عفونی ضمن بیان اینکه افراد نباید به خاطر انعکاس فکت‌های علمی در نشربات دست به خوددرمانی بزنند، بیان کرد: تأثیر دگزا در دوره ویرال بیماری کرونا باعث تشدید تکثیر ویروس و مرگ بیمار می‌شود، نباید کسی خودسرانه این دارو را استفاده کند و تجویز و نظارت پزشک بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: مصرف خودسرانه این دارو به شدت خطرناک است، همچنین عامل پوکی استخوان و در طولانی مدت عامل شکستگی‌هایی متعدد در استخوان می‌شود؛ ایجاد جوش و آکنه‌های پوستی و نامنظم کردن قند خون از دیگر عوارض دارو‌های کورتن است اگر به صورت خودسرانه یا برای خوددرمانی استفاده شود.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟