هشدار فرونشت زمین در گلپایگان / برداشت بیش اندازه قم از سدهای این شهرستان + فیلم
حجم ویدیو: 16.19M | مدت زمان ویدیو: 00:01:58

فرونشست زمین در بسیاری از شهرهای کشور به وضعیت فاجعه رسیده است. سوء مدیریت منابع آبی باعث فرونشست زمین با سرعت حداکثر 25 سانتی متر در سال در برخی مناطق کشور شده است. سوء مدیریت منابع آبی نیز از جمله مسائلی است که منجر به فرونشست زمین در بسیاری از شهرها شده است. در این میان کارشناسان نسبت به احتمال فرونشست زمین در گلپایگان هشدار می دهند. فرونشست زمین می تواند موجب بروز مشکلات و خطراتی همچون قطعی برق، ترکیدگی لوله گاز، تغییر شکل ریل ها، کج شدن ساختمان ها، ترک خوردن خیابان ها و جاده ها و ... شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، عظیمی، کارشناس مسئول برنامه ریزی و عمرانی فرمانداری گلپایگان در جلسه بحران فرونشست در گلپایگان گفت: قم از آنچه که از سرشاخه های دز به سدهای گلپایگان آب وارد کرده به فلات مرکزی و شهر قم آب برده است.

وی بر اساس آمارهای موجود اعلان کرد که ۱۷ میلیون متر مکعب از سدهای گلپایگان بیشتر از ورودی تونل انتقال اب دز به گلپایگان از طریق لوله به قم منتقل شده است که در حقیقت این مقدار مازاد از حوزه آب ریز منطقه گلپایگان است.

عدم رها سازی حق آبه زیست محیطی از سد کوچری موجب شده سفره های زیرزمینی آب در پایین دست شهرستان گلپایگان تغذیه نشود و از طرف دیگر برداشت آب از چاههای عمیق موجب فرونشست ۱۸ سانتیمتری زمین در این منطقه شده که چندین برابر متوسط جهانی است.

گلپایگان دارای دو سد مخذنی است اما مدیریت آن با این شهرستان نیست.

دکتر اسلامی، مدیرکل زمین شناسی استان اصفهان نسبت به فرونشست زمین در گلپایگان هشدار جدی داد و گفت: بحران فرونشست زمین در مناطقی از گلپایگان بسیار جدی است.

وی تاکید کرد: عامل اصلی انتقال آب از حوزه آبریز و برداشت بی رویه از سفره زیرزمینی و عدم رهاسازی حق آبه زیست محیطی در رودخانه گلپایگان است.

نویسنده: احمد امام جمعه - خبرنگار رکنا گلپایگان

 

کدخبر: 708158 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟