حفاری غیرمجاز و معادن سیلیس بلای جان سنگ‌نگاره‌های تیمره + فیلم
حجم ویدیو: 29.78M | مدت زمان ویدیو: 00:05:12

منطقه تیمره منطقه ای باستانی بین استان های اصفهان مرکزی و لرستان است. بخش هایی از منطقه تیمره در حدفاصل گلپایگان و خمین، به عنوان میراث تاریخی به ثبت ملی رسیده است. سنگ‌نگاره‌های منطقه تیمره، نشان از تاریخ کهن و هنر کهن این منطقه دارد که سیر آثار زندگی انسان طی هزاره‌ها را به نمایش می‌گذارد. مناطق کوهستانی و دره‌های فراوان اطراف گلپایگان و خمین و محلات در منطقه تیمره زیستگاه‌های کهن ایران را به نشان می‌گذارند. قدمت برخی از سنگ‌نگاره‌های تیمره به 7 هزار سال پیش می رسد.

سنگ نگاره های تیمره 1

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پس از به راه افتاده یک کارزار اینترنتی که در شبکه های اجتماعی بازتاب داشت، علاقمندان میراث فرهنگی و حفظ منطقه باستانی تیمره در روستای غرقاب گلپایگان جمع شدند تا با تبادل نظر با مسئولین مرتبط از تیمره حمایت کنند.

سنگ نگاره های تیمره 2

رئیس اداره میراث فرهنگی گلپایگان در گفتو گو با خبرنگار رکنا عنوان کرد: یگان های حفاظت با همکاری سایر ادارات و انجمنهای میراث فرهنگی گلپایگان در محل ورودی به منطقه مستقر خواهند شد تا تردد های به این سمت را کنترل کنند و گشت های حفاظتی به زودی فعال می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی گلپایگان هم از واگذاری  ۶۰۰ هکتار از این منطقه باستانی در گذشته به معادن خبر داد و گفت: پرونده ای در دادستانی جهت رسیدگی به این موضوع تشکیل شده است و منتظر نظر دادستان شهرستان هستیم.

بخشدار گلپایگان هم گفت: در جمع بندی جلسه به این نتیجه رسیدیم انجمن های مردم نهاد و اداره میراث هر چه سریعتر نظر تخصصی خود را بدهند تا از طریق استان سریعا پیگیر تخریب های انجام شده و محافظت از منطقه شویم.

سنگ نگاره های تیمره 3

گفتنی است، تیمره منطقه ای باستانی بین استان های اصفهان مرکزی و لرستان است که بخش هایی از آن در حدفاصل گلپایگان و خمین، به عنوان میراث تاریخی به ثبت ملی رسیده است، اما در سال های اخیر صدور مجوز و فعالیت معادن سیلیس و حفاری های غیر مجاز، آسیب های گسترده ای را بر سنگ‌نگاره‌های چند هزار ساله وارد کرده است.

نویسنده: احمد امام جمعه - خبرنگار رکنا گلپایگان

 

 

کدخبر: 707611 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟