قبادی دانا: 80 درصد مددجویان مراکز شبانه روزی بهزیستی دُز اول واکسن کرونا را دریافت کردند / مستمری مددجویان  70 درصد افزایش یافت

 سازمان بهزیستی مهمترین نهاد حمایتی کشور محسوب شود که وظیفه حمایت از بخش زیادی از اقشار آسیب دیده اجتماعی را برعهده دارد. در دوره شیوع کرونا نیز تشدید فشارهای اقتصادی وارده بر اقشار گوناگون جامعه مسلما مددجویان بهزیستی را در معرض آسیب های بیشتری قرار داده است. این در حالی است که بسیاری از مددکاران اجتماعی تاکید دارند سازمان بهزیستی در دوره شیوع کرونا به جز افزایش مبلغ مستمری ها براساس بودجه های سنواتی هیچ حمایت خاص دیگری را از مددجویان خود انجام نداده است؛ موضوعی که البته به نوعی می توان آن را از لابه‌لای صحبت های رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز فهمید.

ابلاغ پروتکل های بهداشتی به مراکز شبانه روزی اولین اقدام بهزیستی در برابر کرونا

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سازمان بهزیستی مهمترین نهاد حمایتی کشور است که مطابق اساسنامه خود وظیفه دارد خدمات مختلفی را به اقشار آسیب دیده اجتماعی از زنان سرپرست خانوار گرفته تا معتادان، کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، معلولان و افرادی که در معرض خشونت های خانگی قرار دارند، ارائه دهد. تمامی اقشار تحت پوشش بهزیستی نیز از جمله آسیب دیدگان اجتماعی هستند که از قضا با تشدید مشکلات اقتصادی در دوره شیوع کرونا، بیشتر در معرض آسیب قرار گرفته اند و طبیعتا بهزیستی نیز به عنوان متولی اصلی حمایت از آنها، وظیفه داشته است که در این دوره حمایت های بیشتری را از آنها انجام دهد.

این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند که وضعیت رسیدگی به بسیاری از اقشار تحت پوشش سازمان بهزیستی در دوره شیوع کرونا حتی بدتر از گذشته شده است، چراکه سازمان بهزیستی در این دوره عملا هیچ حمایت مادی خاصی را از افراد تحت پوشش خود به جز افزایش سنواتی مستمری ها انجام نداده است و همین مستمری های مددجویان که اکنون مبلغ آن برحسب بعد خانوار به 350 هزار تا یک میلیون و 100 هزار تومان رسیده است، از نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، کفاف یک دهم هزینه های زندگی مددجویان را نیز نمی دهد.

با توجه به این مساله از وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور سوال کردیم که این سازمان دقیقا در دوره شیوع کرونا چه حمایت های خاصی را از مددجویان تحت پوشش خود انجام داده است. او نیز در پاسخ به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: با توجه به این که خطر مرگ و میر بر اثر ابتلا به این ویروس در سالمندان بیشتر از همه افراد است، ما از همان ابتدای شیوع کرونا در ووهان چین، کمیته پیشگیری از ویروس کرونا را در سازمان بهزیستی تشکیل دادیم و پروتکل های لازم را به تمام مراکز شبانه روزی ابلاغ کردیم.

وی افزود: ابلاغ این پروتکل ها باعث شد که شرایطی فراهم شود تا مراکز شبانه روزی ایزوله شوند و ورود خیران، خانواده ها و پرسنل مراکز شبانه روزی به این مراکز نیز براساس دستورالعمل های بهداشتی انجام شود.

معلولانی که در منزل هستند، در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار گیرند

قبادی دانا درباره آخرین وضعیت تزریق واکسن کرونا به مددجویان بهزیستی نیز توضیح داد: از همان ابتدای شیوع کرونا، سالمندان و پرسنل مراکز شبانه روزی ما در اولویت نخست دریافت واکسن قرار گرفتند و تا امروز هم 95 هزار دُز واکسن در مراکز شبانه روزی بهزیستی تزریق شده است. این تعداد واکسن برای 51 هزار نفری است که در مراکز شبانه روزی بهزیستی اقامت دارند و 20 هزار نفری که مراقب این افراد هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: تا کنون 80 درصد افراد حاضر در مراکز شبانه روزی و مراقبان آنها، دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند و به 70 درصد دریافت کنندگان دُز اول نیز دُز دوم واکسن کرونا تزریق شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: تقاضای عاجزانه ما از وزارت بهداشت نیز این است که افراد دارای معلولیت و سایر افراد تحت پوشش بهزیستی نیز که نزد خانواده های خود زندگی می کنند، در اولویت واکسیناسیون عمومی قرار گیرند.

افزایش سنواتی مبلغ مستمری ها ؛ تنها حمایت مالی بهزیستی از مددجویان در دوره کرونا

با وجود این صحبت های قبادی دانا، اما بسیاری از مددجویان بهزیستی که در دوره شیوع کرونا بیشتر در معرض آسیب های اقتصادی قرار گرفته اند، انتظار داشتند که در این دوره، سازمان بهزیستی حمایت های مادی خود را از آنها به شکل محسوسی افزایش دهد؛ اتفاقی که البته تنها نماد آن افزایش مستمری های مددجویان بهزیستی براساس بودجه های سالیانه کشور بوده و به نظر می رسد بهزیستی هیچ حمایت خاص دیگری را از مددجویان خود در این دوره انجام نداده است.

وقتی این مساله را با رئیس سازمان بهزیستی کشور در میان گذاشتیم، او هم دقیقا به همین موضوع افزایش مبلغ مستمری های مددجویان بهزیستی در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: مستمری مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد در چند سال گذشته جهش مناسبی ت کرده است و امسال هم این مستمری ها نسبت به سال گذشته حدود 70 درصد بالا رفته و به رقم تعیین شده در برنامه ششم توسعه یعنی 20 درصد مبلغ حداقل دستمزد رسیده است.

کدخبر: 705272 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟