تندگویان: اگر به جوانان شغل بدهیم، دولت را می خرند! / 50 درصد فضای تحصیلی از آموزشی به مهارتی تغییر کند + صوت
حجم ویدیو: 13.16M | مدت زمان ویدیو: 00:01:47

کار و اشتغال جوانان از جمله مهمترین دغدغه های مردم است. به نظر می رسد وضعیت به گونه ای است که برای ایجاد کار و کارآفرینی برای جوانان باید به سمت مهارت افزایی رفت. به عقیده کارشناسان، انگیزه کار نکردن مشکل امروز جوانان نیست، بلکه برای کار کردن لازم است تا ظرفیت ها و پیش نیاز هایی مثل مهارت افزایی را پرورش دهیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، وضعیت کار و اشتغال جوانان همواره از دغدغه های بزرگ مردم و خانواده ها بوده است. مدرک گرایی و عدم توجه کافی به مهارت افزایی در کشور نیز به گفته کارشناسان یکی از عمده ترین مشکلات در این زمینه است. برخی مسئولان حوزه جوانان مثل محمد مهدی تندگویان معتقدند که لازم است 50 درصد فضای تحصیلی دانش آموزان به آموزش به مهارت تغییر کند.

تغییر سنت مدرک گرایی به مهارت گرایی مشکل اشتغال جوانان را حل می کند

محمدمهدی تندگویان، معاون وزیر ورزش و جوانان در این راستا در مورد وضعیت کار و انگیزه کار کردن در جوانان به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: متاسفانه مطرح کردن این موضوع در گذشته با برداشت های غلطی همراه بود. جوانان ما را متهم می کنند که به آن ها گفته ایم آن ها بی انگیزه یا تنبل هستند، حال آن که قصد نداریم ماجرا به این سمت ها کشیده شود. باید توجه داشت که آسیب جدی در این زمینه به میزان مهارت جوانان بر می  گردد. تغییر سنت مدرک گرایی به مهارت گرایی برای نسل های بعدی بخش بزرگی از مشکل اشتغال در کشور را حل می کند.

وی در مورد میزان مهارت جوانان در کشور و عدم بهره گیری از آن ها گفت: ممکن است برخی جوانان دوباره ما را متهم کنند که چرا گفتیم آن ها مهارت ندارند، در صورتی که این گونه نیست. اکنون وزارت ورزش و جوانان به موضوع توجه به اشتغال جوانان اهتمام ویژه داشته است. وزارت علاوه بر ورود به طرح سرباز مهارت، مراکز منش (مرکز نوآوری و شکوفایی استعدادهای جوانان) را بوجود آورده است که جوانان از 18 سال به بالا می توانند برای ارائه طرح و ایده های خود به آنجا مراجعه کنند. زمانی که ما عنوان کنیم 18 سال یعنی به مدرک دانشگاهی نیازی نداریم.

برخی با مدرک دکتری هم با ترس و لرز وارد بازار کار می شوند

تندگویان در تشریح طرح منش وزارت جوانان گفت: وقتی افرادی که با طرح و ایده هایشان به این مرکز مراجعه می کنند، اگر آن طرح از نظر اقتصادی و اشتغال قابل بهره وری باشد، بررسی خواهد شد و اگر مورد تایید نباشد، به افراد مراجعه کننده آموزش مهارتی 5 یا 6 ماهه به آن ها ارائه خواهیم کرد تا طرح خود را تبدیل به یک طرح اقتصادی کنند. پس از این مراحل به آن ها اجازه می دهیم تا آن طرح ثبت و وارد بازار شود. اکنون طرح هایی را در روستاهای کشور نیز اجرا کردیم تا جوانان روستا نیز در زمینه کشاورزی، دامپروری، زنبورداری و... با فراگیری آموزش های به روز، تولیدات خود را چند برابر کنند.

معاون وزیر ورزش و جوانان در بیان راه حل های واقعی رفع مشکلات مربوط به اشتغال جوانان گفت: علاوه بر توسعه زیرساخت ها و رفع موانع تولید، باید به آموزش مهارت های کاری به جوانان اهتمام داشته باشیم. به عبارتی ابتدا باید جوانان را مهارت پذیر کنیم و سپس آن ها را متهم کنیم که چرا تعهد پذیر و اهل کار کردن نیست. علاوه بر این باید به جوانان این اطمینان را بدهیم که می تواند از مهارت ها و علمی که کسب کرده است، وارد بازار کار شود. متاسفانه افراد با ترس و لرز خاصی حتی با داشتن مدرک دکتری وارد بازار کار می شوند، اکنون یک پزشک هم باید از آمار، حسابداری و حقوق اطلاع داشته باشد، حال آن که این افراد مطب تاسیس می کنند و با توجه به عدم استقبال بیماران ورشکست می شوند، این موضوع نشانگر عدم وجود مهارت حتی در کسانی است که بالاترین مدارج علمی را نیز کسب می کنند.

بار وظایف آموزش و پرورش به دوش وزارت ورزش است/ 50 درصد فضای تحصیلی از آموزشی به مهارتی تغییر کند

وی در مورد نقش آموزش و پرورش در مهارت افزایی نوجوانان و جوانان گفت: بارها گفته ایم که 50 درصد از فضای تحصیلی آموزش و پرورش ما باید از آموزشی به مهارتی تغییر کند، زمانی که این تغییرات ایجاد نشود نهاد هایی مثل وزارت ورزش و جوانان این مسئولیت را بر عهده می گیرند و بار مضاعفی را مجبورند به دوش بکشند.

جوانان دارای طرح و ایده با ده ها سازمان صحبت و مبالغ زیاد می پردازند

دولت آینده نیز باید در راستای رسیدگی به امور جوانان و موضوع مهمی چون اشتغال آن ها برنامه های عملیاتی و مهمی داشته باشد، محمد مهدی تندگویان در این رابطه گفت: تغییر نگرش از مدرک گرایی به سمت مهارت گرایی و رفع موانع تولید و کار برای جوانان از موضوعات بسیار جدی است. متاسفانه اکنون جوانانی که با طرح و ایده هایشان برای اخذ مجوز مراجعه می کنند، مجبورند تا با ده ها سازمان صحبت کرده و مبالغ هنگفتی پرداخت کنند، آن ها حتی اگر بخواهند از تسهیلات بانکی هم استفاده کنند، آنقدر پروسه اخذ تسهیلات شان طولانی می شود که امتیاز تسهیلات را نیز از دست می دهند.

اگر به جوانان شغل بدهیم، دولت را می خرند!/ رفع موانع اشتغال، حذف سیستم دلالی و بروکراسی مشکل اشتغال جوانان را حل می کند

معاون وزیر ورزش و جوانان در انتقاد به عدم حمایت از طرح و ایده های جوانان گفت: اینکه شعار رفع موانع تولید داده شود ولی در عمل دستگاه هایی که باید مجوز های تولیدی بدهند از این کار ممانعت کنند، جزو آسیب های جدی مملکت ما به شمار می رود. جوانان ما وام و پول نمی خواهند، جوان خودش ثروت است، مسئولین به جای اینکه به جوانان وعده وام و پول بدهند، وعده اشتغال دهند، مسئولینی که قصد به دست گرفتن قدرت را دارند باید به جوانان اعلام کنند که مشخصاً در سال توان ایجاد چند میلیون شغل را دارند؟

محمدمهدی تندگویان در پایان گفت: اگر به جوانان شغل بدهیم، دولت را هم می خرد، جوانان نیازی به پول ندارند، مشکل این جاست که چون نتوانستیم شغل دائمی برای آن ها ایجاد کنیم، بازار دلالی در کشور قوی شده است و در پروسه اشتغال و تولید تاثیر زیادی گذاشته است، جوان وقتی به پروسه تولید و اشتغال می رسد تازه درگیر سیستم دلالی می شود و نمی تواند کالایش را به جا و مناسب به دیگران عرضه کند. بنابراین رفع موانع اشتغال، حذف کامل سیستم دلالی و بروکراسی کاری می تواند مشکل اشتغال جوانان کشور را نجات دهد.

کدخبر: 704637 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟