وضع نامناسب امنیت غذایی کودکان در ایران/  کودکان 5 استان در شرایط فقر غذایی

امنیت غذایی در جامعه ارتباط مستقیمی با وضعیت اقتصادی دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تامین غذای کافی و مناسب برای همه مردم در مقوله امنیت غذایی قرار می گیرد. امنیت غذایی به مفهوم دسترسی همه مردم در هر زمان به غذای کافی به هدف داشتن زندگی سالم و فعال است، مردم باید بتوانند امکان و توانایی فراهم کردن غذای مناسب و مورد نیاز خود را داشته باشند.

یکی از اقشاری که توجه به امنیت غذایی آن ها بسیار واجب است، کودکان هستند. به گفته رئیس سابق سازمان بهزیستی کشور اکنون علاوه بر بخش هایی از استان های سیستان و بلوچستان، بوشهر، خوزستان و کردستان، در مناطقی از شهر تهران نیز با معضل فقر امنیت غذایی مواجه هستیم.

همایون هاشمی

وضع نامناسب امنیت غذایی در ایران

همایون هاشمی، رئیس سابق سازمان بهزیستی کشور در مورد وضعیت امنیت غذایی کودکان در ایران به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: به طور کلی از نظر امنیت غذایی نباید صرفاً به وضعیت داخلی نگاه کنیم و در چشم انداز مقایسه ای با کشور های درحال توسعه و توسعه یافته نیز باید این موضوع بررسی شود. وضعیت امنیت غذایی در خوشه های جمعیتی، گروه های سنی و همچنین از لحاظ جنسیتی در ایران وضعیت مناسبی ندارد، با این حال وضعیت امنیت غذایی برای کودکان، زنان باردار و بانوان در سنین سالمندی شاخص خاص خود را دارد و نکته حائز اهمیت این است که باید برنامه های غذایی و علمی خاصی برای برنامه های غذایی این افراد و گروه ها در نظر گرفته شود.

وزارت بهداشت و آموزش و پرورش مسئول رسیدگی به امنیت غذایی مردم اند

وی در مورد رسیدگی به امنیت غذایی کودکان در کشور گفت: متاسفانه اکنون هیچ سازمان و نهادی در رابطه با وضعیت امنیت غذایی مردم اقدامی انجام نمی دهد و مسئولیتی ندارند، این درحالی است که در حقیقت، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش به عنوان نهادهای تاثیرگذار در رسیدگی به وضعیت امنیت غذایی کودکان مسئول هستند. این ارگان ها زمانی که در مقام پاسخگویی قرار می گیرند، حرفی برای گفتن ندارند. برنامه رسیدگی به امنیت غذایی کودکان در یک چشم انداز پنج ساله رفع می شود، اما چنین سازمان ها و نهادهایی همواره در این مسائل اجتماعی که سرمایه های انسانی ما را نیز تامین می کنند، کم کاری می کنند و حرفی برای بیان کردن ندارند.

استان ها و مناطقی که با فقر غذایی و وضع نامطلوب امنیت غذایی روبرو هستند

هاشمی در پاسخ به این سوال که کدام مناطق کشورمان از نظر امنیت غذایی کودکان در وضعیت نامطلوبی قرار دارند، گفت: اکنون در تهران مناطقی هستند که در میان خوشه های جمعیتی با تراکم نسبتاً بالا زندگی می کنند و دارای امنیت غذایی ضعیفی هستند اما در سایر مناطق کشور در استان سیستان و بلوچستان، بخشی از بوشهر، بخشی از خوزستان و بخشی از کردستان نیز با فقر غذایی و زیر سوال رفتن امنیت غذایی مواجه هستند.

با بهبود وضع جیب مردم، وضع امنیت غذایی کشور نیز بهتر می شود

عضو کمیسیون بهداشت مجلس دهم در مورد اقدامات لازم برای بهبود وضع امنیت غذایی کودکان گفت: امنیت غذایی و دسترسی افراد به ماده های غذایی ضروری مثل پروتئین و امثالهم در برنامه های علمی مشخص شده است، ناگفته نماند که رسیدگی به وضعیت امنیت غذایی در کودکان و بزرگسالان بستگی به وضعیت اقتصادی و معیشتی دارد، به عبارتی زمانی که جیب مردم پول دار تر شد و مشکلات معیشتی نیز کاهش یافت، می توان امیدوار بود که سبد غذایی مردم غنی تر و امنیت غذایی آن ها نیز بیشتر می شود.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 694868 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟