آرامشی که سیگار و نیکوتین به مصرف کننده می دهد فقط چند ثانیه دوام دارد/ مراقب نوجوانان از 12 سالگی باشید

به گزارش خبرنگار سلامت رکنا، دکتر حسین روزبهانی روانشناس بالینی گفت: استفاده از دخانیات در سنین نوجوانی، از 12 سالگی تا 18 سالگی که در دوره نوجوانی قرار دارد، ممکن است آغاز شود. در این سن نوجوان یک شخصیت تجربه گرا دارد و میخواهد تک تک رفتارهایی که والدین او را از انجامش نهی کرده اند را تجربه کند. دومین مورد این هست که فرد میخواهد تایید همسالان خود را بگیرد. پدر مادرها باید در سنین نوجوانی فرزندانشان، تغییر سبک رفتار تربیتی بدهند و مانند کودکیشان با آنها رفتار نکنند. والدین باید در سنین نوجوانی به عنوان حامی و رفیق فرزندانشان باشند.

روزبهانی افزود: نوجوانان در این سنین یک سری باورهای کاذب دارند و فکر می کنند که اتفاقات تلخ فقط برای دیگران روی میدهد و همین عزت نفس کاذب باعث گرایش شدید آنها به مصرف دخانیات و مواد مخدر میشود. الگوبرداری نوجوان در این سنین بسیار بالاست. اگر والدین یا نزدیکان نوجوانان مصرف کننده باشند قطعاً تاثیراتی روی آنها خواهد گذاشت.

روزبهانی به این نکته تاکید می کند که، یادمان باشد که تربیت فرزندان‌مان آنچه را که از آنها می خواهیم انجام نمی‌دهند، آنچه را که از ما می بینند انجام می‌دهند.

روزبهانی تاثیر نیکوتین را در بدن نوجوانان این چنین تشریح می کند: نیکوتین ماده شیمیایی و در سیگار است، بعد از سیگار کشیدن، مغز با دریافت نیکوتین هورمون هایی را ترشح می کند، از جمله هورمون هایی که توسط مغز ترشح می شود، دوپامین یا همان هورمون لذت است و علت اعتیاد افراد هم دقیقا همین است در واقع نیکوتین یک ماده ی شیمیایی حل شونده در آب است که با ورود آن به بدن فورا وارد جریان خون شده و خودش را به مغز می رساند اما احساس لذت و آرامشی که بعد از دریافت نیکوتین بدست می آید تنها چند ثانیه زمان می برد، در این شرایط فرد مجدد، به همان احساس ناشی از ترشح دوپامین نیاز پیدا کرده ودوباره اقدام به مصرف سیگار میکند. نوجوان تا زمانی می تواند بگوید به طور تفریحی سیگار مصرف می کند، که رویداد استرس زایی از قبیل شکست عشقی یا فوت عزیزان، مهاجرت یا شکست در کنکور....برایش رخ نداده باشد. در این حالت کفه ترازو عقل فرد پایین و کفه ترازو هیجانش بسیار بالا می رود. در این حالت مصرف سیگار یا مواد مخدر بالا می رود. و متاسفانه فرد بسیار آسیب پذیر میشود.

روزبهانی ، آموزش های پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان در مدارس را بسیار پر اهمیت میداند و میگوید: مدرسه می تواند نقش مهمی در سازندگی شخصیت کودکان و نوجوانان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی همانند آسیب اعتیاد داشته باشد. در مدارس باید کلیه مواد و آسیب های آنها را به دانش آموزان آموزش دهند. این امر موجب میشود نوجوان در پارک یا خیابان توسط افراد سود جو آموزش نادرست نبیند.

روزبهانی در مورد قانون برخورد فروش به دخانیات میگوید: ممنوعیت نوجوانان را بیشتر برای مصرف مواد کنجکاو می کند. فقط آموزش صحیح و آگاهی دادن به نوجوان، آنها را مصون نگه میدارد.

دکتر روزبهانی با توجه به اینکه بهداشت جهانی هشدار داده که صنایع دخانیات قصد دارند کودکان را از طریق سیگارهای الکترونیکی مادام‌العمر معتاد کنند.گفت : بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر حدود ۳۷ میلیون نوجوان بین ۱۳ تا ۱۵ سال از محصولات دخانیات استفاده میکنند. در دنیا چندین مافیا از جمله اسلحه دارو و مواد مخدر وجود دارد. درآمدی که این باند های مافیایی دارند بسیار هنگفتی است.متاسفانه در هیچ جای دنیا به دلیل وجود این مافیاها و رقم بالایی که در این بین جا به جا میشود. دنیا نمیخواهد جلوی تولیدات صنعتی و سنتی را بگیرد.

تماس با ما : 23051497

 

 

کدخبر: 1001694 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟