قفسه‌های داروخانه‌ها پر شده از مکمل!/مکمل‌های غذایی را بدون نسخه مصرف نکنید /90 درصد مواقع فرد نیازی به مکمل ندارد

به گزارش خبرنگار سلامت رکنا، در سال های اخیر علاوه بر افزایش داروخانه در سطح شهر، شاهد افزایش داروخانه های آنلاین هستیم. یکی از عمده تبلیغات این داروخانه ها نیز مولتی ویتامین ها و مکمل های مربوط به تغذیه است. در ارتباط با تاثیرات مصرف خودسر این مکمل ها که معمولا توسط افراد غیر متخصص در زمینه تغذیه توصیه می شود، با دکتر امین بیگی کارشناس علوم تغذیه به گفت و گو پرداخته ایم.

امین بیگی، با اشاره به اینکه بیشتر فضای قفسه های داروخانه با انواع مولتی ویتامین  و مکمل های تغذیه اشغال شده است گفت: متاسفانه با توجه به تبلیغات زیاد، مصرف این مکمل ها زیاد شده است. ما اگر مصرف آب را هم در طول روز چند لیوان بیشتر از حد روزانه کنیم در بدنمان تغییراتی بوجود می آید چه برسه به اینکه مکمل های مختلف را بدون اینکه نیاز داشته باشیم به صورت سر خود استفاده کنیم. ممکن است یک مکمل خوب  باشد و تاثیرات مثبتی بر روی دیگران گذاشته باشد؛ اما بدن ما با توجه به عدم نیاز به آن مکمل یا ویتامین دچار مشکل شود.

 وی، با اشاره به اینکه هر مکملی اگر بیشتر از حد معین مصرف شود آسیب زا است، افزود:  90 درصد مواقع فرد نیازی به مکمل ها ندارد. اگر شخصی در رژیم غذایی خود از سبزیجات و میوه جات استفاده می کند دیگر نیازی به مصرف مولتی ویتامین ها ندارد و در صورت مصرف نتایجی مثل اضافه وزن به همراه خواهد داشت. هیچ مکملی را نباید سرخود مصرف کرد؛ چرا که تمام مکمل ها با هدفی تجویز می شوند و یک دوره درمان دارند اگر از آن دوره درمان رد شود فرد دچار عوارض می شود.

بیگی، با اشاره به مکمل های ملین و کاهش اشتها و عوارض مصرف سر خود این موارد، گفت: برخی افراد از مکمل هایی به عنوان ملین استفاده می کنند گاهی ما مکمل هایی را برای مدتی می نویسیم اما اگر بیشتر از دوره مشخص شده مصرف شود تاثیر منفی یا عکس خواهد داشت. در خصوص کاهش اشتها بیشتر مکمل های این زمینه دارای روان گردان هستند. ما هیچ مکملی رو نداریم که سالم و اصولی باشه اما باعث کاهش اشتهای مستقیم ما شود در نتیجه هر مکملی به صورت مستقیم باعث کاهش وزن ما شود قابل بررسی است چرا که احتمال داشتن عارضه یا داشتن ماده ای که چند عارضه روی بدن دارن که یکی آن عوارض بی اشتهایی است و ما به قیمت بی اشتها شدن نباید سلامت بدنی خود را به خطر بیاندازیم.

تلفن رکنا:

02123051497

 

کدخبر: 1001049 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟