صدای شکستن کمر اجاره نشین ها + فیلم
حجم ویدیو: 59.41M | مدت زمان ویدیو: 00:08:06

افزایش نرخ اجاره بهای مسکن در کشورمان جزو مهمترین دغدغه های مردم به حساب می آید. افزایش اجاره بها در حوزه مسکن متاسفانه از موضوعاتی است که گویی دستگاه های نظارتی و اجرایی از آن به کلی غافل شده اند. طبق اعلام بانک مرکزی، در خرداد 1400 متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران 29 میلیون و 670 هزار تومان بوده است. در 19 محله از شهر تهران متوسط قیمت آپارتمان و مسکن در کانال 13 میلیون تومان قرار دارد. دولت فعلی و آینده موظف اند تا به وضعیت قیمت مسکن و اجاره بهای خانه ها توجه جدی تری داشته باشند تا از دغدغه های مردم، اندکی کاسته شود.

به گزارش خبرنگار رکنا، درحالی که در اوضاع کرونایی اکثر مشاغل زیان ده بودند و به سختی خودشان را در بازار حفظ کردند، تنها بازاری که در 2 سال اخیر رشد فزاینده را تجربه کرد، بازار مسکن بود.

در پی گرانی بیش از 100 درصدی قیمت مسکن و تاثیر آن بر بازار اجاره، مستاجران بیشترین ضرر را دیده اند. به صورتی که افزایش قیمت مسکن، باعث گرانی بیش از حد اجاره ها شد و حتی قیمت گذاری دولت که مقرر کرده بود بیش از 25 درصد بر مبلغ اجاره ها نباید اضافه شود نیز هیچ تاثیری نداشته است.

در گفت و گو با مردم کوچه و بازار، با واقعیت تلخی مواجه شدیم. اکثر آن ها از افزایش چند برابری اجاره خانه ها و قیمت مسکن گله مند بودند. ظاهراً سقفی که دولت برای ممنوعیت افزایش 25 درصدی اجاره خانه ها تعیین کرده بود، تنها در حد شعار و حرف بوده است.

آخرین قیمت مسکن در تهران

طبق اعلام بانک مرکزی، در خرداد 1400 متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران 29 میلیون و 670 هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه در سال قبل به ترتیب 3 و 56.6 درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه معادل 5.1 هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 52.7 درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل 29.6 افزایش را نشان می ‌دهد.

در 19 محله از شهر تهران متوسط قیمت آپارتمان در کانال 13 میلیون تومان قرار دارد. این محله‌ ها شامل علی ‌آباد جنوبی، کیانشهر جنوبی، زمزم در منطقه 17، رضویه، زهتابی، اتابک، نوروزآباد، امامزاده یحیی، وصفنارد، ولیعصر ـ بیسیم، شوش، فتح، امام خمینی، شهرک بعثت، شهید رجایی، مقدم، مظاهری، جلیلی و خلیج فارس شمالی هستند. در محله علی آباد جنوبی که میانگین قیمت هر متر خانه در آن 13 میلیون تومان است با 650 میلیون تومان می توان یک واحد 50 متری خریداری کرد. متوسط قیمت مسکن در امامزاده یحیی 13.4 میلیون تومان، در شوش 13.5 میلیون تومان، شهرک بعثت واقع در منطقه 16 متری 13.7 میلیون تومان و خلیج فارس شمالی 13.9 میلیون تومان است.

در محله های هفده شهریور و صاحب الزمان در منطقه 18، مینایی و کیانشهر شمالی در منطقه 15، استقلال دانشگاه، هاشم آباد، ولیعصر جنوبی، مختاری ـ تختی، ابوذر شرقی (منطقه 17)، جوادیه، شکوفه جنوبی، انبار نفت، یافت آباد، صفائیه، طیب، امامزاده حسن، بوستان ولایت، مسعودیه و شهادت قیمت هر متر مسکن در کانال 14 میلیون تومان قرار دارد. در محله مسعودیه واقع در منطقه 15 متوسط قیمت هر متر خانه بر اساس آگهی های بهمن ماه 1399 بالغ بر 14.9 میلیون تومان است. یعنی برای خرید یک واحد 50 متری نیاز به 745 میلیون تومان نقدینگی دارید. میانگین قیمت مسکن در یافت آباد نیز 14.7 میلیون تومان، شکوفه 14.7 میلیون تومان، ابوذر شرقی 14.6 میلیون تومان، جوادیه 14.6 میلیون تومان، کیانشهر شمالی 14.2 میلیون تومان و هفده شهریور واقع در منطقه 18 بالغ بر 14 میلیون تومان است.

معضل حاشیه نشینی در نتیجه افزایش نرخ اجاره بها

این وضعیت، خانه مستاجران را کوچک تر و آن ها را به مناطق جنوب شهر منتقل می کند. بعید نیست که با تجمع جمعیت در جنوب شهر، رفته رفته مناطق پایین شهر به حاشیه رفته و با پدیده هایی به نام حاشیه نشینی مواجه شویم.

اکنون اجرای طرح اخذ مالیات از خانه های خالی، ممنوعیت افزایش 25 درصدی اجاره بهای خانه ها، تسریع در ساخت و تحویل مسکن های مهر، اقدام ملی و امثالهم و البته استفاده از روش های نوین ساخت مسکن می تواند جزو اولویت دولت فعلی و آینده به شمار رود تا یکی از مهمترین دغدغه های مردم در کشور حل شود.

کدخبر: 704139 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟