جهانپور: فاصله بین دو دز آسترازنکا 44 هفته شد / با دو مرکز متخلف برخورد جدی شود،آشفتگی ها تمام می شود

رکنا: روند واکسیناسیون کرونا در ایران دچار آشفتگی در مدیریت است. ستاد مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت مکررا اعلام می کنند که مردم برای دریافت واکسن ، حضوری به مراکز بهداشت مراجعه نکنند، اول در سامانه واکسن،  نام خود را ثبت کنند، بعد از دریافت پیامک  نوبت دهی در زمان تعیین شده به مراکز مراجعه کنند تا تجمع های خطرناک ایجاد نشود. اما تنها مرحله اول ثبت نام با موفقیت انجام می شود و در ادامه در 90 درصد موارد خبری از پیامک نوبت دهی نیست و در نهایت هم خود سالمند یا اطرافیانش  برای دریافت نوبت واکسن باید حضوری به مراکز مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، این آشفتگی در زمان بندی با رسیدن به زمان دریافت دز دوم واکسن، افزایش یافت به شکلی که نه از واکسن دز دوم تا مدت ها خبری بود و نه واکسن برای جامانده ها از واکسن دز اول به مراکز بهداشت داده می شد و هر روز تجمع  مقابل مراکز تزریق واکسن ، انبوه تر و فضا آشفته تر ته حددرگیری و زد و خورد رسید.

سوال مردم و رسانه ها و منتقدان به این روند مدیریت واکسیناسیون این است که با رشد فناوری و امکان راه اندازی یک سایت نوبت دهی مناسب و منظم ، چرا چنین سامانه ای راه اندازی نشد و چنین بهم ریختگی خطرناکی در روند واکسیناسیون کرونا در ایران شکل گرفت.

کیانوش جهانپور- مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگو سازمان غذا و دارو در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص این آشفتگی مدیریتی ضمن تایید ناهماهنگی ها چنین توضیح داد: علت های آشفتگی این شرایط مختلف دارد. در برخی موارد افرادی که در سامانه ثبت نام کرده اند ، از قبل پیامک خود را بسته اند و به همین دلیل پیام نوبت دهی به دست آنها نمی رسد و بعد از مدتی انتظار ، به اجبار حضوری به مرکز بهداشت مراجعه کرده اند. بعضی از افراد بعد از ثبت نام ، پیامک را پیگیری نکرده اند. بعضی از افراد ، در مرکز بهداشتی ثبت نام کرده اند که به محل زندگی آنها ارتباطی ندارد و واکسن در آن خانه یا مرکز بهداشت به آنها تزریق نمی شد. البته تاکید می کنم که سامانه نیز ایراداتی دارد و بدون نقص نیست.

واکسن نفرستادند و نوبت دهی واکسن آشفته شد و تجمع ها شکل گرفت

وی در خصوص افرادی که هیچ کدام از این مشکل ها را نداشتند و با دریافت پیامک به محل دریافت واکسن مراجعه کردند ولی با درهای بسته مواجه شده اند گفت: پیامک زمان تزریق واکسن آنها ارسال شده بود ولی قبل از اینکه واکسن به اتمام برسد. در زمانی به محل مراجعه کردند که به دلیل خلف وعده های کشورهایی که باید واکسن را ارسال می کردند با کمبود واکسن و نبود واکسن مواجه شده بودیم. البته مواردی هم بوده است که در زمان موجود بودن واکسن ، پیامک زمان تزریق ارسال شده و افراد مراجعه کردند و مرکز بسته بوده است که با آن مرکز برخورد شده است.

فاصله بین دز اول و دوم آسترازنکا 44 هفته شد

کیانوش جهانپور با تاکید بر اینکه تاخیر در زمان تزریق دز دوم واکسن جای نگرانی ندارد ادامه داد: واکسن کرونا و میزان تاثیر پذیری آن همچنان در دست تحقیق است به شکلی که تا همین دیروز تاکید می شد که فاصله دز اول و دوم واکسن آسترآزنکا باید 12 هفته باشد ولی امروز اعلام شده است که فاصله زمانی 44 هفته بین دز اول و دوم این واکسن کرونا ، مفید تر است. یعنی نزدیک یکسال فاصله را عنوان کرده اند. هیچ فردی هنوز نمی تواند بهترین فاصله زمانی بین دو دز واکسن کرونا را قطعی اعلام کند زیرا همه موارد در مرحله تحقیق و بررسی است. حتی در مورد اسپوتینک سه ماه هم فاصله بین دو دز اعلام شده است.

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت با گفتن از اینکه هیچ مرکز بهداشتی نباید به شهروندان بگوید که از نیمه شب در مقابل مرکز صف بکشند تا نوبت دهی صورت بگیرد گفت: اگر دو دفعه با دو مرکز متخلف، برخورد جدی  صورت بگیرد ، دیگر مراکز به نظم می رسند.

وی در پایان تاکید داشت : بحث 120 میلیون دز واکسن است و مدیریت آن ، آسان نیست آنهم با این  شرایط ارسال واکسن ، سخت تر هم می شود.

 

 

کدخبر: 700912 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟