کاظم جلالی : روسیه بیشترین دُز واکسن کرونا را به ایران ارسال کرده است

تولید واکسن اسپوتنیک وی ساخت ایران و روسیه امروز در استان البرز رونمایی شد.

مراسم رونمایی از تولید مشترک واکسن کرونای اسپوتنیک وی امروز شنبه (5 اردیبهشت ماه) برگزار شد.

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه در خصوص نتیجه قرارداد ورود 60 میلیون دُز واکسن کرونا به ایران از روسیه به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: قرارداد ورود 60 میلیون دُز واکسن کرونا باید از 10 خرداد ماه اجرایی می شد. اکنون موضوع سوال ما از کشور روسیه نیز همین مورد است، زیرا آن ها ابراز داشتند که روز دوشنبه زمان ارسال محموله های جدید را به ایران خواهند گفتو با این وجود وقوع چنین اتفاقاتی غیرطبیعی نیستند و ممکن است در این بین مشکلات فناورانه یا تولیدی در کار باشد که البته قابل حل است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا 920 هزار دُز واکسنی که وارد ایران شده است، خارج از 60 میلیون دُز قبلی بوده یا خیر؟ گفت: 920 هزار دُز واکسن کرونایی که وارد ایران شده است شامل همان 2 میلیون دُز واکسنی است که کشور روسیه به ایران نداده است.

مدتی قبل انواع واکسن های کرونا از جمله واکسن اسپوتنیک وی در ایران کمیاب و روند واکسیناسیون در کشورمان سرعت نزولی شدیدی تجربه کرد. این درحالی بود که کشور روسیه می توانست در همان زمان به ایران بنا به قرارداد موجود، چندین هزار دُز واکسن ارسال کند. کاظم جلالی در این رابطه افزود: روس ها به ما می گویند که تا کنون در بین کشورهای خارجی، بیشترین دُز واکسن را برای برای ایران ارسال کرده اند. ضمناً سفرای سایر کشورها در روسیه نیز اذعان داشتند که به عنوان مثال از 13 میلیون دُزی که بین آن ها و روسیه قرارداد بسته شده، فقط 65 هزار دُز برایشان ارسال شده است. با این حال ما در تلاش هستیم تا واکسن بیشتری وارد کردهو صندوق سرمایه گذاری روسیه نیز نسبت به ارسال واکسن به ایران حسن نیت دارد.

یکی از سوالاتی که در این بین وجود دارد آن است که اگر واکسن اسپوتنیک وی موثر است، چرا هم اکنون کشور روسیه با پیک جدیدی از شیوع کرونا مواجه شده است؟ سفیر ایران در روسیه در این خصوص عنوان کرد: کشور روسیه اعلام کرده است که بین 20 تا 22 میلیون نفر از مردم کشورشان تا کنون واکسن کرونا دریافت کرده اند و جمعیت زیادی از آن ها هنوز هم واکسن نزده اند. با این حال اخیراً در خبرها آمده بود که تزریق واکسن کرونا برای مردم روسیه الزامی خواهد شد و تعداد بیشتری از افراد واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد. ضمناً باید توجه داشت که ویروس کرونا در همه دنیا درحال جهش یافتن است و با همواره با شکل جدیدی خود را نشان می دهد.

کدخبر: 700055 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟