دکترمحرز: تولید 15 میلیون دُز واکسن برکت از شهریور  / ارائه نتایج کارآزمایی بالینی  «کوو ایران برکت» اواخر مرداد

رکنا: دکتر مینو محرز، سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن برکت از راه اندازی دومین خط تولید صنعتی واکسن «کوو ایران برکت» تا دو ماه دیگر خبر داد و گفت: این خط، ظرفیت تولید ماهانه حداقل 12 میلیون دُز واکسن کرونا را دارد و با توجه به ظرفیت کنونی تولید واکسن برکت یعنی 3 میلیون دُز در ماه، از شهریورماه ماهانه 15 میلیون دُز واکسن برکت تولید می شود. همچنین تا اواخر مرداد نتایج کامل فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن کرونا نیز ارائه خواهد شد.

یکشنبه هفته گذشته واکسن «کوو ایران برکت» تبدیل به نخستین واکسن ایرانی کرونا شد که توانست مجوز اضطراری مصرف عمومی را از وزارت بهداشت دریافت کند و از ابتدای این هفته وارد چرخه عمومی واکسناسیون کرونا در ایران شود.

یک میلیون دُز واکسن برکت در حال توزیع است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، فرآیند شروع تولید واکسن برکت تا صدور مجوز آن بیش از 14 ماه به طول انجامید و هم اکنون این واکسن مراحل پایانی فاز سوم کارآزمایی بالینی خود را می گذراند. در تمام طول این 14 ماه نیز دکتر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن برکت بود و حالا هم او در گفت و گو با رکنا تاکید کرد که هیچ مشکلی برای استفاده از این واکسن کرونا در واکسیناسیون عمومی وجود ندارد و مردم باید خیالشان از تزریق این واکسن ایرانی راحت باشد.

واکسن «کوو ایران برکت» توسط یکی از شرکت های زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تولید شده و آن طور که محمد مخبر، رئیس این ستاد خبر داده است، پیش از صدور مجوز برای تولید واکسن برکت، حدود یک میلیون دُز از این واکسن آماده تحویل به وزارت بهداشت بوده است. محرز نیز ضمن تایید همین آمار گفت: اکنون تولیدکنندگان واکسن برکت مشغول توزیع این یک میلیون دُز در سراسر کشور هستند تا روند واکسیناسیون با استفاده از واکسن های داخلی مجددا سرعت بگیرد.

تولید 15 میلیون دُز واکسن برکت از شهریورماه

سید رضا مظهری، مدیر اجرایی طرح واکسن «کوو ایران برکت» اردیبهشت امسال از راه اندازی خط اول تولید صنعتی این واکسن خبر داد و گفت که این خط، ظرفیت تولید ماهانه 3 میلیون دُز واکسن برکت را دارد؛ حالا اما محرز از این خبر داد که ستاد اجرایی یک خط تولید صنعتی بزرگتر نیز برای تولید انبوه تر واکسن برکت در نظر گرفته است؛ خط تولیدی که به گفته سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن برکت تا دو ماه دیگر راه اندازی می شود و ظرفیت تولید ماهانه حداقل 12 میلیون دُز واکسن را دارد؛ بنابراین از شهریورماه باید منتظر تولید ماهیانه 15 میلیون دُز واکسن برکت باشیم.

محرز همچنین تاکید کرد که واکسن برکت، واکسنی موثر در برابر گونه چینی و انگلیسی ویروس کرونا محسوب می شود، اما میزان تاثیر این واکسن روی سایر جهش های کرونا هنوز به طور کامل بررسی نشده و نمی توان در این زمینه اظهار نظر قطعی کرد. عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا واکسن کرونای برکت در پیشگیری از ابتلا به بیماری های دیگر نیز تاثیر دارد یا خیر، گفت: واکسن برکت و سایر واکسن های کرونا چون از ویروس های ضعیف شده کووید 19 ساخته شده اند، فقط روی همین بیماری تاثیر دارند و نمی توانند از ابتلا به بیماری های دیگر جلوگیری کنند.

فرمول واکسن برکت و سینوفارم مشترک نیست

برخی مقالات منتشرشده درباره تولید واکسن «کوو ایران برکت» حاکی از آن است که این واکسن با روش سنتی که مدت هاست برای استفاده در انسان مجوز گرفته، ساخته شده است؛ یعنی استفاده از ویروس کامل غیرفعال با ترکیبات نمک آلومینیوم برای افزایش تاثیر و بالا بردن واکنش ایمنی بدن؛ از این نظر برخی متخصصان بهداشت واکسن برکت را از نظر تولید و ترکیب بسیار شبیه واکسن سینوفارم چین می دانند.

سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن برکت اما تاکید دارد که این واکسن از روی فرمول واکسن سینوفارم چین ساهته نشده و صرفا روش تولید مشابهی با این واکسن داشته است؛ او در توضیح بیشتر گفت: تولید واکسن از روی پلتفرم های مختلفی انجام می شود که یکی از آنها ضعیف کردن ویروس است، روشی که سال هاست در تولید واکسن آنفلوآنزا استفاده می شود و ضمن این که چینی ها در تولید واکسن سینوفارم از آن استفاده کردند، هندی ها هم در تولید واکسن بهارات همین روش را به کار بردند؛ ما نیز از همین پلتفرم برای تولید واکسن برکت استفاده کردیم و البته برخی از دیگر تولیدکنندگان واکسن ایرانی از روش های دیگری برای تولید واکسن استفاده کرده اند.

ایمنی بخشی 80 درصدی واکسن برکت

محرز در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان ایمنی بخشی و کارآیی واکسن برکت گفت: در فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن برکت که 280 نفر در آن شرکت کردند، بدن حدود 80 درصد این افراد توانست که به میزان کافی آنتی بادی تولید کند؛ بنابراین اکنون می توان گفت که ایمنی بخشی واکسن برکت حدود 80 درصد است، اما برای مشخص شدن میزان کارآیی این واکسن باید نتایج کامل فاز سوم کارآزمایی بالینی نیز به دست آید تا بتوان درباره آن به طور دقیق اظهار نظر کرد.

وی درباره آخرین وضعیت فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن برکت توضیح داد: در فاز سوم حدود 20 هزار داوطلب شرکت کرده بودند که اکنون تمام آنها دُز اول واکسن خود را دریافت کرده اند و از چند روز پیش نیز تزریق دُز دوم به برخی داوطلبان آغاز شده است و با توجه به این که فاصله بین تزریق دُز اول و دُز دوم واکسن برکت باید حدود چهار هفته باشد، تا اواخر تیرماه طول می کشد که تزریق دُز دوم به تمام داوطلبان به پایان برسد.

اوایل شهریور؛ زمان ارائه نتایج کامل فاز سوم کارآزمایی بالینی

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین در پاسخ به این سوال که دقیقا چه زمانی مطالعات دُز دوم واکسن برکت به پایان می رسد، عنوان کرد: ما باید در فاصله های زمانی 14 روز، 28 روز و 42 روز بعد از تزریق دُز دوم واکسن، سطح آنتی بادی بدن داوطلبان را به طور مرتب بررسی کنیم. بنابراین زمان ارائه نتیجه کامل فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن برکت احتمالا تا اواخر مرداد طول می کشد و پس از آن ما وارد فرآیند دریافت مجوز از سازمان بهداشت جهانی برای این واکسن خواهیم شد.

وی در پایان با تاکید بر این که واکسن «کوو ایران برکت» تا کنون هیچ عارضه جانبی حادی نداشته است، تصریح کرد: تا این لحظه هیچ عارضه مهمی در میان دریافت کنندگان واکسن برکت مشاهده نشده است و صرفا برخی داوطلبان بین 12 تا حداکثر 48 ساعت بعد از دریافت دُز اول یا دوم واکسن، دچار احساس سرگیجه، بی‌حالی و درد محل تزریق شده اند که این حالت ها نیز کاملا طبیعی تلقی می شود.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 698458 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟