آنچه در مراحل کارآزمایی بالینی واکسن "کووایران برکت" گذشت  / داوطلبان توضیح دادند

رکنا: چند روزی است که مجوز اضطراری مصرف عمومی واکسن برکت صادر شده است و به گفته مقامات وزارت بهداشت، از این هفته این واکسن وارد چرخه واکسیناسیون کرونا در ایران خواهد شد؛ واکسنی که البته هنوز فاز سوم کارآزمایی بالینی آن به پایان نرسیده است، اما اظهارات دو نفر از داوطلبان شرکت در این فاز، از رضایت آنها نسبت به شرکت در مطالعات مربوط به واکسن برکت حکایت دارد.

چند روز پس از صدور مجوز اضطراری مصرف عمومی واکسن کوو ایران برکت ، خلاصه یافته های مطالعات این واکسن از سوی شرکت شفا فارمد از زیرمجموعه های گروه دارویی برکت به سازمان غذا و دارو ارائه شد. اما صرف نظر از این یافته های علمی روایت داوطلبانی که در فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن برکت شرکت کرده اند نیز شنیدنی است؛ بخصوص که به‌زودی ده ها میلیون ایرانی با استفاده از واکسن برکت در مقابل کرونا واکسینه خواهند شد.

فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن برکت در مراحل پایانی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یکشنبه 23 خرداد مجوز اضطراری مصرف عمومی واکسن «کوو ایران برکت» صادر شد و این واکسن توانست لقب اولین واکسن ایرانی را دریافت کند که به چرخه واکسیناسیون کرونا راه یافته است؛ اتفاقی که از همین امروز رخ خواهد داد و در آینده ای نزدیک بخش زیادی از جمعیت ایران واکسن برکت دریافت خواهند کرد.

مراحل تولید واکسن کوو ایران برکت از تست حیوانی گرفته تا فازهای مختلف کارآزمایی بالینی مجموعا حدود 14 ماه به طول انجامید. اما مهمترین مرحله که ایرانیان را به شدت چشم انتظار نگه داشته، فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن است، فازی که البته هم‌زمان با فاز دوم آغاز شد و هنوز به پایان نرسیده است، اما براساس اظهارات دکتر پیام طبرسی، عضو کمیته ملی واکسن کرونا در گفت و گو با رکنا این فاز نیز در پایان تیرماه تمام خواهد شد.

فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن برکت شامل تزریق واکسن یا واکسن‌نما به 20 هزار داوطلب از میان 80 هزار نفری است که برای شرکت در این فاز اعلام آمادگی کرده بودند. البته در تمام فرآیند فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن برکت، نه داوطلبان هزینه ای به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به عنوان متولی گروه دارویی برکت پرداخت کرده اند و نه این ستاد، مبلغی را به این داوطلبان پرداخته است. در این میان تا کنون تقریبا تمام داوطلبان فاز سوم کارآزمایی واکسن برکت، دُز اول واکسن یا واکسن‌نمای خود را دریافت کرده اند و در یک ماه آینده نیز تزریق دُز دوم واکسن یا واکسن نما به این افراد به پایان خواهد رسید.

ثبت نام داوطلبان دریافت واکسن برکت از طریق آی گپ

البته تا این لحظه، برخی داوطلبان فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن برکت دُز دوم واکسن خود را دریافت کرده اند؛ کسانی مثل نیما، یکی از داوطلبان فازم سوم مطالعات واکسن «کوو ایران برکت» که در گفت و گو با رکنا توضیح داد که اوایل اردیبهشت از طریق رسانه ها متوجه شد که می تواند با مراجعه به نرم افزار «آی گپ» برای شرکت در آزمایش های این واکسن داوطلب شود.

چند روز بعد از ثبت نام در آی گپ، از طریق سامانه 4030 وزارت بهداشت با نیما تماس گرفتند و بعد از پرسش و پاسخ درباره شرایط جسمی این داوطلب به او گفتند که باید برای انجام آزمایشات بیشتر به مرکز مطالعات واکسن برکت در «هتل ارم» تهران مراجعه کند. در تاریخ 26 اردیبهشت نیز که نیما به هتل ارم مراجعه کرد، از او آزمایش خون و تست PCR گرفته شد و این داوطلب تحت معاینات اولیه پزشکی قرار گرفت.

48 ساعت بعد از این معاینات اولیه که نتیجه منفی تست کرونای نیما آمد، او برای تزریق دُز اول واکسن خود مجددا به هتل ارم رفت. این داوطلب تزریق واکسن برکت درباره شرایط دریافت دز اول واکسن خود توضیح داد: همه چیز به‌خوبی، حساب شده و روی نظم پیش رفت و از ابتدا تا انتهای فرآیند آزمایشات، معاینات پزشکی و دریافت واکسن، هیچ مشکلی برای من پیش نیامد.

داوطلبان دریافت واکسن برکت بیمه شده اند

نیما در ادامه به فرم‌هایی اشاره کرد که پیش از تزریق دُز اول واکسن به داوطلبان تحویل داده شد؛ فرم هایی که در آن مشخص شده بود که داوطلبان دریافت واکسن برکت می توانند به صورت 24 ساعته با یک پزشک در ارتباط باشند و آنها از نظر تمام عوارض جانبی بیمه خواهند بود؛ گرچه که به گفته دکتر پیام طبرسی، عضو کمیته ملی واکسن کرونا تا کنون هیچ عوارض جانبی حادی در داوطلبان دریافت واکسن برکت مشاهده نشده است.

این داوطلب دریافت واکسن کرونا تاکید کرد که تضمین هایی که ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به داوطلبان واکسن برکت داده به نوعی برای آنها قوت قلب ایجاد کرده است تا این افراد با اطمینان خاطر در فرآیند کارآزمایی های بالینی شرکت کنند؛ بخصوص که در ابتدای شروع فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن برکت، بیشتر بیمارستان های تهران مملو از بیماران کرونایی بود، اما داوطلب دریافت واکسن برکت در اولویت بستری شدن در بیمارستان در صورت بروز عوارض جانبی قرار داشتند.

پیگیری مداوم سلامت داوطلبان توسط تولیدکنندگان واکسن برکت

نیما تعریف کرد که در روز دریافت دُز اول واکسن نیز مجددا مورد معاینات اولیه پزشکی قرار گرفت و از آنجا که او به هیچ بیماری مزمنی مبتلا نبود و نتایج آزمایشات بالینی اش نیز خوب از آب درآمده بود، پزشکان تایید کردند که نیما می تواند دُز اول واکسن برکت را دریافت کنند.

بعد از آن هم این داوطلب دریافت واکسن برکت، دُز اول واکسن خود را دریافت کرد و در روزهای بعد نیز دائما از طریق نرم افزار «آی گپ» برای او توصیه های پزشکی لازم ارسال می شد و علاوه بر آن، مراکزی نیز در این نرم افزار مشخص شده بود که نیما می توانست در صورت بروز علایم مشکوک به آنها مراجعه کند. نیما سلامت داوطلبان دریافت واکسن برکت به طور مداوم توسط تولیدکنندگان این واکسن پیگیری می شد.

تزریق دُز دوم واکسن برکت، چهار هفته بعد از تزریق دُز اول

دقیقا چهار هفته بعد از تزریق دُز اول واکسن برکت، براساس زمان بندی مشخص شده، نوبت تزریق دُز دوم نیما فرا رسید. او هم در تاریخ 25 خرداد مجددا به هتل ارم مراجعه کرد و این بار در همان روز تزریق واکسن، ضمن انجام معاینات پزشکی، از این داوطلب دریافت واکسن تست فوری کرونا گرفته شد و نتیجه آن نیز 45 دقیقه بعد به او تحویل داده شد.

بعد از تزریق دُز دوم نیز مجددا در نرم افزار آی گپ برای نیما پیامی ارسال شد مبنی بر این که دو هفته بعد باید برای انجام آزمایشات تکمیلی به هتل ارم مراجعه کند. البته او می توانست در فاصله 28 روزه دریافت دُز اول و دوم نیز برای بررسی علایم خود به این هتل برود، اما آن طور که خودش می گوید، چون در این بازه زمانی دچار هیچ علایم خاصی نشد، ترجیح داد این کار را انجام ندهد.

عوارض جانبی اندک تزریق واکسن برکت برای داوطلبان

نیما که اکنون 4 روز است هر دو دُز واکسن آزمایشی خود را دریافت کرده است، درباره عوارض جانبی دریافت دُز اول و دوم این واکسن توضیح داد: در زمان تزریق دُز اول مهمترین حسی که به من دست داد، درد محسوسی در محل تزریق واکسن بود. در زمان تزریق دُز دوم نیز علایم حادی نداشتم، جز این که تا چند ساعت حس ضعف و بی‌حالی به من دست داده بود که البته آن هم خیلی زود برطرف شد.

این داوطلب دریافت واکسن برکت در ادامه تاکید کرد که در روزهای تزریق واکسن، هیچ صف شلوغی در محل هتل ارم شکل نگرفته بود و فاصله گذاری اجتماعی و سایر پروتکل های بهداشتی نیز در این هتل به خوبی رعایت می شد؛ چراکه براساس صحبت های نیما، زمان دقیق حضور هر کس در محل دریافت واکسن یا انجام آزمایشات گوناگون از قبل مشخص شده بود و هیچ کس زمانی اضافی را برای معطل شدن در صف های مختلف صرف نکرد.

ثبت نام از داوطلبان واکسن برکت در 6 شهر

نیما یکی از 20 هزار نفری است که در فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن برکت شرکت کرده است. افرادی که در دو ماه اخیر در 6 شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان و بوشهر داوطلب دریافت این واکسن ایرانی شدند و به گفته مقامات بهداشتی کشور، همه آنها در محدوده سنی 18 تا 75 سال قرار داشته از سلامت جسمی لازم نیز برخوردار بوده اند.

نیما البته از شهر تهران در این کارآزمایی بالینی شرکت کرد و مسعود هم که مانند نیما از جمله شرکت کنندگان در فاز سوم مطالعات واکسن کوو ایران برکت است، از پایتخت و با حضور در هتل ارم در این کارآزمایی حضور یافته است. او البته برخلاف نیما، هنوز دُز دوم واکسن خود را دریافت نکرده است.  

این داوطلب دریافت واکسن برکت نیز که حدود دو هفته است دُز اول واکسن خود را دریافت کرده است، مانند نیما تاکید دارد که در تمام فرآیند کارآزمایی بالینی واکسن کوو ایران نظم خاصی حاکم است؛ به نحوی که در زمان تزریق واکسن، برای هر فرد کُد مشخصی تعریف می شود و داوطلبان دقیقا طبق همین کدها، واکسن یا واکسن‌نمای خود را دریافت می کنند.

به گفته مسعود، بعد از تزریق دُز اول نیز به داوطلبان دریافت واکسن پوشه ای تحویل داده می شود تا آنها شرح حال خود را در روزهای بعد از دریافت هرکدام از دُزهای واکسن بنویسند و دو هفته از تزریق دُز دوم به مسئولان کارآزمایی بالینی واکسن برکت تحویل دهند.

کسی نمی داند که واکسن زده یا واکسن‌نما

نکته مهمی که هم نیما و هم مسعود درباره فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن برکت تاکید کردند این است که هیچ کدام از داوطلبان این فاز نمی دانند که به آنها واکسن تزریق شده است یا واکسن‌نما. البته آن طور که مسعود به ما گفت، چون بعد از دریافت واکسن هم دچار درد محل تزریق بود و هم تا چند ساعت احساس لرز می کرد، حدس می زند که به او واکسن کرونا تزریق شده است، گرچه که با این علایم ظاهری نمی توان پی به حقیقت ماجرا برد.

آن طور که مسعود تعریف می کند، قرار است دو هفته بعد از تزریق دُز دوم واکسن کرونا به او و سایر داوطلبان گفته شود که واکسن تزریق کرده اند یا واکسن نما؛ البته مسئولان کارآزمایی بالینی به مسود گفته اند که اگر به او به جای واکسن، واکسن‌نما تزریق شده باشد، این داوطلب در اولویت دریافت واکسن حقیقی برکت قرار خواهد گرفت. در این میان اگر هم به مسعود واکسن تزریق شده باشد، نام او در فهرست افرادی ثبت می شود که واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند و فعلا نیازی به تزریق واکسن مجدد ندارند.

در مجموع براساس صحبت های این دو داوطلب واکسن ایرانی کرونا و البته گفته های اعضای کمیته ملی واکسن، می توان این طور نتیجه گرفت که تا این لحظه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کوو ایران برکت به خوبی پیش رفته است. بر این اساس، جای امیدواری وجود دارد که با شتاب گرفتن تولید این واکسن و البته تولید انبوه سایر واکسن های ایرانی پس از دریافت مجوز مصرف از سوی وزارت بهداشت، واکسیناسیون کرونا در کشورمان در روزهای آینده با سرعتی بسیار بیشتر از شرایط کنونی پیش برود و تا پایان امسال شاهد دستیابی به ایمنی جمعی پس از تزریق واکسن به 70 درصد جمعیت کشور باشیم.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 697658 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟