فاز دوم کارآزمایی بالینی انسانی واکسن فخرا آغاز شد/ همسر شهید هسته ای اولین دریافت کننده

مراسم فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا «فخرا» تولید وزارت دفاع با تزریق به خانم پیرانی، همسر شهید رضایی نژاد ، شهید هسته‌ای، صبح امروز در تهران برگزار شد.

آغاز فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن فخرا با تزریق به همسر شهید رضایی‌نژاد از شهدای هسته‌ای

به گزارش رکنا، احمد کریمی، مدیر پروژه واکسن ایرانی فخرا در این مراسم اظهار داشت: فرایند تحقیق و توسعه واکسن کرونای فخرا از اسفند سال 98 در سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در زمان حیات شهید فخری زاده با راهبری و مدیریت ایشان آغاز شد.

وی افزود: به علت اهمیت این پروژه، شهید والامقام و مقام عالی وزارت بر انجام پروژه نظارت مستقیم داشتند.

کریمی ادامه داد: واکسن فخرا از نوع واکسن‌های کشته شده و غیرفعال است که در بستر سطح سه ایمنی تولید می‌شود.

وی با بیان این‌که بذر این واکسن کرونا با غربالگری از میان 35000 نمونه بیمار ایرانی ایزوله و شناسنامه دار شده است، خاطرنشان کرد: تولید این محصول در زیر ساختی با ظرفیت دو میلیون دوز در سال آغاز شد که با بهینه‌سازی فرایندها به 10 میلیون دوز در سال افزایش یافت و بر اساس بررسی‌های سازمان غذا و دارو مجوز ورود به فاز دوم کارآزمایی بالینی داده شد.

وی اظهار امیدواری کرد که با توسعه کارخانه تولید صنعتی واکسن فخرا، تا پایان تابستان این ظرفیت به چند برابر ظرفیت فعلی افزایش یابد.

کریمی با اشاره به این‌که فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن فخرا در فاز اول تست انسانی با موفقیت با 135 نفر داوطلب تزریق شد، یادآور شد: در این فاز سه گروه شامل دریافت‌کنندگان غلظت بالای واکسن، غلظت پایین واکسن و واکسن نما وارد مطالعه شدند که بی خطری واکسن فخرا مشخص شد.

مدیر پروژه واکسن ایرانی فخرا با بیان این‌که هر دو غلظت واکسن سیستم ایمنی را تحریک کرد، تصریح کرد: ایجاد "آنتی بادی‌های نوترالیزان" در خون داوطلبان مشخص کرد که این واکسن قابلیت خنثی‌سازی ویروس را دارد. بیشترین تحریک سیستم ایمنی در تزریق غلظت بالای واکسن و فاصله تزریق دو هفته پس از دوز اول، مشاهده شد.

کریمی بابیان اینکه فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن فخرا با 500 نفر داوطلب انجام خواهد شد، بیان داشت: بر اساس نتایج فاز اول غلظت بالا و فاصله تزریق 14 روز انتخاب شده است.

وی افزود: برای کاهش مراجعه حضوری داوطلبین نرم افزاری طراحی شده که از طریق موبایل یا کامپیوتر وضعیت خود را ثبت می‌کنند و همکاران ما در مرکز به صورت لحظه‌ای به بررسی موضوع می‌پردازند و در صورت لزوم اقدام متناسب را انجام می‌دهند.

مدیر پروژه واکسن ایرانی فخرا ضمن تشکر از همراهی ملت ایران که با استقبال کم نظیر خود از شرکت در کارآزمایی بالینی واکسن فخرا موجب دلگرمی گروه فخرا شدند، از پشتیبانی و حمایت‌های همه ارکان وزارت دفاع، امیر حاتمی، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکر و بیان کرد: از شرکت‌های دانش بنیان کشور که در کمک به این پروژه و بومی سازی تجهیزات و مواد مورد نیاز نقش ویژه‌ای داشته و ما را یاری می کنند قدردانی می‌کنم.

وی ادامه داد: تشکر ویژه از خانواده های معزز و محترم شهدای هسته ای پرافتخار کشور را داریم. کسانی که در ادامه راه شهدا با حضور در این مجلس یاور محققین این عرصه شدند و در شروع فاز یک با تزریق به فرزند شهید فخری زاده و امروز در شروع فاز دوم با تزریق به همسر شهید رضایی نژاد در آغاز راه واکسن راه شهدا را ادامه دادند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 694979 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟