وضعیت بارش باران در آسمان کشور

بارش باران در مناطق غربی کشور طی امروز رخ خواهد داد.

به گزارش رکنا، مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی از بارش باران در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: آخرین نقشه های پیش یابی هواشناسی نشان می دهد که در ۲۴ ساعت آینده در استان های تهران، البرز، قزوین، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، شمال شرق فارس، غرب یزد، کرمان، ارتفاعات سمنان، مازندران، هرمزگان و نوار شرقی کرمانشاه و کردستان در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رگبار و رعد و برق و وزش باد و در برخی مناطق بویژه زابل گرد و خاک‌ پیش بینی می شود‌‌.

وی افزود: روز یکشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی و استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی بارش پراکنده همراه با وزش باد انتظار می رود.

به گفته حقیقت، روز دوشنبه در غرب اصفهان، برخی مناطق مرکزی، قم، زنجان، قزوین، کرمان و شمال شرق فارس بارش پراکنده همراه با افزایش ابر رخ می دهد.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی از افزایش نسبی دما طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در نیمه شمالی کشور خبر داد و گفت: بنابر نقشه های هواشناسی طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه در برخی مناطق غرب کشور و سواحل غربی خزر وزش باد، رگبار و رعد و برق همراه با کاهش نسبی دما پیش بینی می شود.

این مقام مسئول در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به شرایط جوی، کشاورزان استان های جنوبی در ساعات صبح نسبت به محلول پاشی باغات پسته اقدام کنند.

وی ادامه داد: شالیکاران مناطق شمالی هر چه سریع تر نشاکاری را به اتمام رسانند، چنانچه خزانه ها را انتقال ندادند، هوادهی را در دستور کار قرار دهند.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای به پرورش دهندگان ماهی بیان کرد: در مناطق شمالی، انتقال بچه ماهی از ذخایر به استخرها کاملا مهیاست.

به گفته وی، نوغانداران استان های گیلان، مازندران و گلستان دما و رطوبت را در جایگاه های پرورش تنظیم کنند چرا که احتمال خطر وجود دارد.

حقیقت ادامه داد: دامداران راستای زاگرس به سبب احتمال برخورد صاعقه مراقبت های لازم را به عمل آورند.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی با اشاره به پایش مزارع کلزا بیان کرد: کلزاکاران نیمه شمالی، شته مومی در مزارع کلزا را پایش کنند و در صورت مشاهده با نظر کارشناسان مبارزه را در ساعات صبح انجام دهند.

وی در توصیه ای به فعالان بخش کشاورزی در مناطق جنوبی گفت:با توجه به بروز عارضه لکه پوست استخوانی در باغات پسته کاری جنوب،جنوب غرب و جنوب شرق کشور عملیات آبیاری را تا اوایل خرداد انجام ندهید.

حقیقت درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال آبی تاکنون مجموع بارش کشور ۱۲۷.۳ میلی متر، در مدت مشابه سال قبل ۲۷۲.۹ میلی متر و در دوره بلندمدت ۲۱۴.۴ میلی متر بوده است که این امر کاهش ۴۰.۶ درصدی را نسبت به دوره نرمال و ۵۳.۴ درصدی مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: با توجه به شرایط بارش، تمامی استان ها در معرض انواع خشکسالی هستند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 687845 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟