حریری: واردات واکسن کرونا به نام کارگران؛ فروش آن در بازار آزاد/ نام سه شرکتی که مجوز واردات واکسن گرفته‌اند اعلام شود

در یک ماه گذشته صدور مجوز واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی حواشی زیادی را به وجود آورده است و برآوردهای رکنا نشان می دهد سه شرکت خصوصی که اخیرا مجوز واردات واکسن دریافت کرده اند، از رانتی حداقل 240 میلیارد تومانی برخوردارند.

صدور مجوز واردات واکسن خصوصی توسط شخص رئیس جمهور

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، زمستان 98 بود که ویروس کرونا وارد ایران شد و وزارت بهداشت برنامه های بسیاری را اجرا کرده است تا بتواند از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری کند؛ از اجباری کردن زدن ماسک گرفته تا وضع محدودیت های شناور و تعیین رنگ بندی مختلف براساس میزان شیوع کرونا برای شهرهای کشور.

در این میان اما پس از ساخت واکسن توسط کشورهای مختلف و‌ واردات اندک آن به ایران، از 21 بهمن سال گذشته کادر درمان اولین گروهی در کشور بودند که توانستند واکسن کرونا دریافت کنند؛ سپس واکسن به ساکنان آسایشگاه های سالمندان، جانبازان، معلولان و ... رسید و بیش از دو هفته است که واکسیناسیون سالمندان نیز در کشورمان آغاز شده است.

در همین شرایط اما از زمانی که در روزهای پایانی اسفند سال گذشته، رئیس جمهور شخصا مجوز واردات واکسن توسط بخش خصوصی را صادر کرد، پروژه وارات واکسن توسط شرکت های بزرگ واردکننده دارو رسما از روزهای پایانی فروردین کلید خورد و روز 31 فروردین بود که ناصر ریاحی، عضو کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران از تامین 6 میلیون دوز واکسن کرونا توسط سه شرکت خصوصی خبر داد و گفت: این واکسن ها توسط صنایع به صورت رایگان در اختیار کارگران قرار خواهد گرفت.

تبعیض بین شرکت های خصوصی با صدور مجوز واردات واکسن

در این میان اما مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین معتقد است که موضوع واردات واکسن توسط شرکت های بزرگ واردکننده دارو برخلاف سیاست‌های سند ملی واکسیناسیون کرونا در ایران است. وی در همین راستا در گفت و گو با رکنا با غیرعلمی خواندن واردات واکسن توسط بخش خصوصی تصریح کرد: اخیرا در اتاق بازرگانی تهران مطرح شده است که بخش خصوصی واردکننده واکسن باشد و هر تاجر و کارخانه‌داری از این طریق کارگران خود را واکسینه کنند و در مقابل پول آن را بپردازد، اما بدون شک این تصمیم باعث ایجاد تبعیض بین شرکت های خصوصی خواهد شد.

وی افزود: در همه دنیا مدیریت شیوع ویروس کرونا و همچنین توزیع واکسن توسط دولت ها بر اساس سند ملی واکسیناسیون انجام می‌شود و وزارت بهداشت هم اولویت بندی را در ایران اعلام کرده است، اما واردات واکسن توسط بخش خصوصی باعث ایجاد فاصله طبقاتی و‌مشخص شدن فقیر و غنی در امر واکسیناسیون می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تاکید کرد: متاسفانه برخی افراد کاسب کرونا شده‌اند و از این شرایط درآمد کسب می‌کنند. این شرایط همانند زمان تحریم است که عده‌ای از آن فضا سود می‌برند.

واردات واکسن به نام کارگران به کام بخش خصوصی

حریری با بیان اینکه مشخص نیست ارز واردات واکسن توسط بخش خصوصی از کجا تامین می‌شود، تصریح کرد: با واردات واکسن توسط بخش خصوصی شرایطی پیش خواهد آمد که هر کسی پول دارد، می‌تواند واکسینه شود و افراد فقیر از آن محروم خواهند ماند. دلیل اصلی این موضوع هم اعطای اختیارات به بخش های مختلف و تصمیمات جزیره‌ای است.

به گفته وی، اگر فرماندهی واحدی برای مقابله با کرونا وجود نداشته باشد، قطعا سالیان سال با این ویروس درگیر خواهیم بود و آسیب آن به اقشار کم درآمد می‌رسد. بنابراین ممکن است بخش خصوصی به نام کارگران واکسن وارد کنند و آن را در بازار بفروشند یا به اقوام خود بزنند که این موضوع باعث ایجاد فاصله طبقاتی خواهد شد.

واردات واکسن توسط بخش خصوصی شفاف شود

این فعال اقتصادی خواستار شفافیت در زمینه واردات واکسن شد و گفت: تنها کاری را که می‌توان منطقا برای بخش خصوصی در مورد واکسن تعریف کرد، این است که شرکت ها به عنوان مباشر دولت، واکسن وارد کنند و تحویل دولت بدهد یا به عنوان پیمانکار لجستیک پخش به سراسر کشور را انجام دهند، یا اینکه در بیمارستان‌های خصوصی به عنوان مباشر دولت مسئول تزریق واکسن بر اساس سند سیاست‌گذاری باشند؛ اما اگر هر نقش دیگری بخش خصوصی ایفا کند، حتما در آن فساد و رانت وجود خواهد داشت.

وی در پایان با بیان اینکه نام سه شرکتی که در اتاق بازرگانی مجوز واردات واکسن گرفته‌اند باید اعلام شود، تاکید کرد: باید مشخص این شرکت ها چه میزان ارز دریافت کرده اند و چه میزان واکسن وارد کشور خواهند کرد. همچنین این شرکت ها باید به دولت اعلام کنند که این واکسن ها به چه نهاد یا اشخاصی تحویل داده خواهد شد. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 687186 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟