رد صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها به دلیل تخلفات اقتصادی

انتخابات 1400 / در چهار سال گذشته، نزدیک 100 عضو شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور به دلیل مفاسد اقتصادی و اخلاقی از سوی دستگاه قضایی دستگیر شده اند.

به گزارش رکنا و به نقل از جوان؛ انحلال چندین شورای شهر از سوی وزارت کشور ، نتیجه عملکرد مبتنی بر فساد و رانت این دوره از مدیریت شهری است. هنوز پرونده‌های بسیاری از این مفسدان به نتیجه نهایی نرسیده، که با فرارسیدن انتخابات شورای شهر ، برای حضور مجدد در عرصه ثبت‌نام کرده‌اند!

هیات‌های نظارت همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، با احراز نکردن صلاحیت مفسدان و رانت‌خواران، مانع ادامه چپاول این عده شده‌اند. حالا صدای برخی رد صلاحیت‌ شده‌ها بلند شده که با این کار از شور انتخاباتی کاسته شده و چه و چه. اما نه گستردگی رد صلاحیت‌ها به میزانی است که اصلاح طلبان در بوق و کرنا کرده‌اند و نه همان‌طور که رویه انتخابات‌های گذشته نشان می‌دهد، این رد صلاحیت‌ها از شور انتخاباتی می‌کاهد.

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ، آمار بازداشتی‌ها و برکناری‌های شوراهای فعلی شهر و روستا را بیش از هزار نفر اعلام کرده است.

طی چهار سال گذشته تقریبا هر هفته اخبار فساد و بازداشت‌ شورای شهری‌ها رسانه‌ای می‌شد. فساد مالی و رانت و تخطی از قوانین شهرسازی، از مهم‌ترین محورهای تخلفات شورای شهری‌ها بوده است. حجم تخلفات و جرائم به حدی بود که شهرهای بزرگی همچون ساری با انحلال شورا از سوی وزارت کشور و استانداری مواجه شدند.

اهواز، اراک، بوشهر و گچساران از جمله شهرهایی بودند که اعضای شورای شهر یا شهرداری‌هایشان به‌دلیل تخلفات بازداشت شده‌اند. جرایم شورای شهری‌ها به تهران هم رسید و شهرهایی مثل پرند با بازداشت همه اعضای شورای شهر مواجه شدند. حتی دو شهردار منطقه در تهران هم به‌دلیل همین تخلفات بازداشت شدند. با وجود این حجم از تخلفات و بازداشتی‌ها، میزان رد صلاحیت‌ها به‌گونه‌ای نبوده است که رسانه‌های اصلاح‌طلب آن را در بوق و کرنا کرده‌اند.

مطابق قانون، بررسی صلاحیت داوطلبان شوراهای شهر در هیات‌های اجرایی صورت می‌پذیرد. استعلام صلاحیت از چهار مرجع وزارت اطلاعات، قوه قضائیه، نیروی انتظامی و ثبت‌احوال از جمله محورهای این احراز صلاحیت است.

منبع: روزنامه جوان

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 683989 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟