افزایش آمار تولد افراد ناقص الخلقه با حذف غربالگری

حذف غربالگری موجب افزایش تعداد افراد ناقص الخلقه خواهد شد.

به گزارش رکنا، طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» در اواخر دوره هشتم مجلس و در ۲۸ خردادماه ۱۳۹۲با هدف افزایش نرخ باروری به حداقل ۲.۵ فرزند به ازای هر زن با ۵۰ ماده از سوی نمایندگان تهیه و اعلام وصول شد. این طرح در دورهای بعدی به دلایل مختلف از جمله داشتن بار مالی طبق اصل ۷۵ قانون اساسی مورد تأیید مجلس قرار نمی‌گرفت.

سرانجام این طرح در اواخر اسفندماه ۹۹ پس از هفت سال از نخستین اعلام وصول خود با ۱۶۱ رای موافق در صحن علنی مجلس یازدهم تصویب شد.

البته طرح در صحن رای گیری نشد بلکه نمایندگان تصویب کردند طبق اصل ۸۵ قانون اساسی این طرح به جای بررسی در صحن علنی مجلس، در کمیسیون مشترک بررسی، تصویب و مستقیم به شورای نگهبان ارسال شود. یکی از بحث برانگیزترین موضوعات مطرح در این طرح حذف اجباری بودن غربالگری است.

حسینعلی شهریاری درخصوص حذف غربالگری گفت: غربالگری زنان باردار یک ضرورت است و باید انجام شود و کمیسیون بهداشت، ‌ درمان و آموزش پزشکی مجلس نیز از ابتدا با حذف کامل غربالگری مخالف بوده است.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان افزود: ‌شاید مصلحت نبود که این طرح بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون مشترک بررسی و تصویب شود و بهتر بود که نمایندگان موافق و مخالف در صحن علنی نظرات خود درباره این طرح بیان کرده و در صحن رای گیری می‌شد. اما به علت عجله‌ای که نمایندگان جوان مجلس انقلابی درباره جمعیت و تعالی خانواده داشتند، خیلی سریع بر اساس اصل ۸۵ طرح را برای بررسی و تصویب به کمیسیون مشترک ارجاع دادند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه در صورت تایید این طرح در شورای نگهبان چه عوارض و پیامدهایی ممکن است برای جامعه و زنان کشور ایجاد شود، عنوان کرد: با حذف اجبار غربالگری در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، قطعا شاهد تولد نوزادان ناقص الخله خواهیم بود. در حالی که پیش از این طبق فتوای رهبر معظم انقلاب و سایر مراجع اگر بر اساس غربالگری تشخیص داده شود که جنین برای سلامت مادر مشکل ساز خواهد شد یا امکان تولد فرزند معلول و ناقص وجود دارد، ‌باید سقط جنین انجام شود.

شهریاری خاطرنشان کرد: حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر در کشور اقدام به سقط غیرقانونی جنین می‌کنند، ولی سقط قانونی جنین در سال گذشته حدود ۱۲ هزار مورد بوده است. به عبارتی مشکل در سقط غیرقانونی است که باید مراقبت شود و این به حذف غربالگری ارتباطی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بین بانوان کشور که بیشتر از ۵۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، فضای نامناسبی علیه این طرح مجلس ایجاد شده است و در مجلس هم بسیاری از نمایندگان موافق حذف غربالگری نبودند./ایرنا  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 679593 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟