یک محیط بان: به ما می گویند به خاطر یک آهو انسان نکشید!/ ورود به منطقه حفاظت شده جرم انگاری نشده است

از سه شنبه هفته گذشته که خبر شهادت دو محیط بان در منطقه شکارممنوع فیله خاصه شهرستان زنجان به همراه تصویر جسد این دو محیط بان فداکار در فضای مجازی منتشر شد، صرف نظر از گمانه زنی ها درباره چگونگی قتل این محیط بان ها انجام شد، یک سوال اساسی که به بهانه وقوع این حادثه بار دیگر در ذهن افکار عمومی شکل گرفت، این بود که چگونه می توان از تکرار قتل محیط بانان مظلوم در طبیعت ایران جلوگیری کرد؟

ریشه های مرگ محیط بانان موشکافی شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، احمد بحری، یکی از نیروهای شناخته شده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در این باره اظهار داشت: اصولا کشته شدن محیط بان ها تابعی از عوامل مختلفی مانند کمبود امکانات و ضعف قانون است و البته برخی برخوردهای خود محیط بان ها نیز به تقابل بین آنها و متخلفان دامن می زند و عاملی برای دشمن تراشی است.

وی افزود: البته همه محیط بان هایی که به شهادت رسیده اند، بر اثر درگیری با شکارچیان کشته نشده اند و برخی دیگر بر اثر تصادفات رانندگی از دست رفته اند. بنابراین سازمان محیط زیست باید بررسی کند که چند نفر از محیط بان ها در حین ماموریت کشته شده اند و چه تعداد از این اتفاقات بر اثر حادثه طبیعی رخ داده است و چند محیط بان بر اثر درگیری با شکارچیان غیرمجاز جان باخته اند تا ریشه های کشته شدن محیط بان ها به شکل دقیق موشکافی شود.

محیط بان منطقه حفاظت شده پلنگ دره استان قم با اشاره به این که در درگیری های میان محیط بانان و شکارچیان گاهی فقط محیط بان ها کشته نمی شوند، عنوان کرد: باید توجه داشت که در سال های اخیر تعدادی شکارچی نیز به صورت غیرعمد یا شبه عمد توسط محیط بان ها کشته شده اند و حتی برخی از این حوادث ممکن است به صورت عمدی نیز رخ داده باشد.

چرا محیط بانان زنجانی استفاده درستی از اسلحه نداشتند؟

بحری در ادامه صحبت هایش ضعف قانون را از جمله عوامل کشته شدن محیط بانان در درگیری با شکارچیان دانست و تاکید کرد: محیط بان ها تماما در دل طبیعت کار می کنند و معمولا هیچ کسی در صحنه نیست که درباره اقدامات آنها شهادت بدهد و به همین دلیل، محیط بانان در زمینه استفاده از اسلحه همواره دچار تردید هستند.

این محیط بان پیشکوست ادامه داد: در همین حادثه اخیر نیز دو محیط بان زنجانی هر دو اسلحه داشته اند و باید بررسی شود که این افراد به چه نحوی از اسلحه استفاده کرده اند یا چرا استفاده درستی از اسلحه نداشته اند؟ البته خود من مواردی بوده است که با این که اسلحه داشتم، در شلیک کردن حتی به صورت هوایی تردید کردم و متخلف هم در آن موارد می توانست فرار کند.

وی در این راستا به قانون حمایت از محیط بانان که اخیرا به تصویب مجلس رسیده است، اشاره کرد و گفت: همین قانون نیز در زمینه حمایت از ضابطین قضایی خاص شفاف نیست؛ مثلا اگر فردی از نیروی انتظامی در حین درگیری متخلفی را بکشد، قانون از او حمایت می کند، چون مامور پلیس ضابط قضایی عام محسوب می شود، ولی اگر ما کسی را در حین درگیری بکشیم، به ما گفته می شود که چرا به خاطر یک بز یا گوزن یا آهو یک انسان را کشته اید؟

ورود به منطقه حفاظت شده جرم انگاری نشده است

محیط بان منطقه حفاظت شده پلنگ دره استان قم در ادامه تاکید کرد: اصل مساله حمایت از محیط بان ها هنوز به درستی در محاکم قضایی جا نیفتاده و اساسا مراقبت از تمام گونه های حیات وحش وظیفه ای است که قانون بر عهده ما گذاشته و همین قانون نیز باید از ما حمایت کند. همچنین با وجود این که ورود به منطقه حفاظت شده ممنوع است، اما این مساله در قانون جرم انگاری نشده است.

بحری همچنین به یک مورد به صورت مصداقی اشاره کرد و گفت: یک بار من از سه شکارچی تصویربرداری کردم که با اسلحه به منطقه حفاظت شده ورود پیدا کرده بودند، البته من نتوانستم آنها را دستگیر کنم، اما اگر هم این افراد را دستگیر کردم، چون برای محاکم قضایی همین مساله ورود به منطقه حفاظت شده و شروع به شکار جرم انگاری نشده است، احتمالا برخورد قاطعی هم با این فرد انجام نمی شد. البته شروع به شکار قبلا در قوانین ما جرم انگاری شده بود، اما جدیدا این مساله از قانون حذف شده است.

وی با بیان این که این گونه قوانین دست و پای محیط بان ها برای برخورد با متخلفان را بسته است، تصریح کرد: اگر در همان حادثه، من برای دستگیری فردی که شروع به شکار کرده بود، اقدام می کردم، قطعا کسی پشت من نبود. البته بعدا به من اعتراض کردند که چرا این افراد را دستگیر نکردی؟ من هم گفتم که چهره این افراد در تصویر معلوم است و اگر دستگاه قضایی بخواهد، می تواند آنها را دستگیر کند، اما نکته اینجاست که حتی در صورت دستگیر شدن نیز جرم مشخصی برای این افراد تعریف نشده بود و همین مساله نقص قانون را نشان می دهد.

فقر تجهیزاتی محیط بانان ایران

ضعف امکاناتی که در اختیار محیط بان ها قرار دارد نیز از جمله دیگر عواملی است که از نظر بحری در کشته شدن محیط بانان نقش دارد. وی در این خصوص سنگین بودن اسلحه را مصداقی برای ضعف امکانات دانست و تاکید کرد: اسلحه سازمانی ما قدیمی و سنگین است و مانند بار اضافه ای می ماند که روی دوش محیط بانانی قرار دارد که باید در ارتفاعات سرکشی کند. خیلی از محیط بان ها به علت سنگینی این اسلحه گاهی اوقات آن را در ماموریت هایشان نمی برند، چون آنها علاوه بر اسلحه، کوله و تجهیزات دیگری نیز در اختیار دارند که تحمل حمل هر روزه اسلحه برایشان دشوار می شود، البته پیشنهاداتی شده است که این اسلحه ها به کلت تبدیل شود.

این محیط بان پیشکسوت در ادامه بار دیگر به موضوع تصویربرداری خود از سه متخلف اشاره کرد و گفت: دوربینی که در آن ماجرا با استفاده از آن از متخلفان فیلم گرفتم، دوربین سازمانی نبود، بلکه دوربینی بود که خیران به ما اهدا کرده بودند و همین دوربین ها در پیشگیری از بروز تخلفات به محیط بان ها کمک بسیاری می کند. اساسا در طرح های نذر طبیعت، خیرانی هستند که برای ساخت آبشخور یا تامین بخشی از علوفه مورد نیاز حیات وحش که دچار خشکسالی است، به ما کمک می کنند.

محیط بان ها دوربین ندارند

محیط بان منطقه حفاظت شده پلنگ دره استان قم تجهیز شدن محیط بانان به ابزار نظارتی را راهکار موثری برای جلوگیری از وقوع حوادث تلخی مانند کشته شدن محیط بانان دانست و تاکید کرد: در همین ماجرای زنجان، اگر محیط بان ها دوربین آنلاین یا حتی آفلاین در اختیار داشتند یا روی لباس یا خودرویشان دوربین نصب می شد، امکان جلوگیری از بروز این تخلف فراهم نبود.

وی ادامه داد: البته اخیرا دوربین هایی به محیط بانان داده شده که هم تعداد آن اندک است و هم از کیفیت آن پایین است. اما در مجموع ما باید با تجهیز محیط بان ها به ابزار نظارتی، بیشتر به فکر پیشگیری از این حوادث باشیم تا فقط به تسلیحات آنها فکر کنیم.

قاتلان محیط بانان تا قبل از قتل آنها را ندیده بودند

بحری در بخش دیگری از صحبت هایش به نحوه شهادت محیط بانان زنجانی اشاره کرد و گفت: اخیرا با یکی از همکاران محیط بانان شهید در زنجان صحبت کردم و او تایید کرد که این قاتلان پیش از این هیچ گونه برخورد یا مشکل شخصی یا برخوردی با محیط بان ها نداشته اند و باید دید چه اتفاقی افتاده است که شکارچیان با این قساوت قلب به محیط بان ها تیر خلاص زده اند و یک نفر را فرستاده اند که خودرو و جسدبان ها را به آتش بکشد.

وی در ادامه توضیح داد: البته خوشبختانه محیط بان ها آن شخص را دستگیر می کنند و همین مساله به سرنخی برای شناسایی قاتلان تبدیل می شود. این در حالی است که بیشتر اتفاقاتی که در این خصوص پیش آمده است، قاتلان محیط بان ها اصلا شناسایی نشده است و این مساله نشان می دهد که محیط بانان چقدر مظلوم هستند که در مناطق صعب العبوری فعالیت می کنند که حتی ممکن است موبایل نیز آنتن ندهد و هیچ راهی برای اثبات و مستندسازی نیست.

محیط بانان بدون شاهد تا پای چوبه دار هم می روند

این محیط بان شناخته شده در پایان تصریح کرد: خیلی وقت ها که پای محیط بان ها در این گونه حوادث به زندان باز شده و برای آنها حکم قتل عمد یا شبه عمد در نظر گرفته شده نیز به این خاطر بوده است که محیط بان ها شاهدی نداشتند که اثبات کنند برای دفاع از خودشان شلیک کرده اند یا شرایط توپوگرافی منطقه به گونه ای بوده که ممکن است تیر آنها، اشتباها به آن شکارچی اصابت کرده باشد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 677044 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟