بازار سیگارفروشان تهران کجاست؟

سیگار، در دسترس ترین ماده دخانی محسوب می شود که هر شخص مصرف کننده به راحتی می تواند نمونه های متعددش را در هر سوپرمارکت یا دکه روزنامه فروشی پیدا کند. اما در این میان هستند افرادی هستند که به سیگارهای خاصی علاقه دارند که هرجایی پیدا نمی شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بازار حضرتی در حوالی چهارراه مولوی تهران یعنی تقاطع خیابان مولوی و مصطفی خمینی جایی است که نه تنها سیگارهای معمول، بلکه تمام انواع سیگارهای خاص چه به صورت قانونی و چه به صورت قاچاق پیدا می شود و به نوعی این خیابان بورس سیگارفروشان تهران است.

مولوی نیز یکی از قدیمی ترین خیابان های جنوب شهر تهران است که در حد فاصل میدان رازی و میدان قیام قرار گرفته است. تاریخچه ساخت این خیابان نیز به دوره ناصرالدین شاه قاجار برمی گردد. مراکز مهمی چون بازار تاریخی مولوی، بازار پارچه‌فروش‌ها یا پرده‌فروش‌ها، کلیسای طاطاووس، کوچه باغ ایلچی و محلی با نام کوچه مرغی (که بازار خرید و فروش انواع حیوانات است) در این خیابان قرار دارد.

تاریخچه خیابان مولوی

تاریخچه ساخت خیابان مولوی به سال ۱۲۸۴ هجری قمری و طرح توسعه شهر تهران در عهد ناصری برمی‌گردد. ناصرالدین شاه دستور می‌دهد از مرز جنوبی تهران هزار قدم به سمت جنوب بروند و خندق جدید شهر را در این نقطه (که در محل فعلی خیابان شوش تهران قرار می‌گیرد) حفر کنند؛ خیابان مولوی را هم در شمال خندق جنوبی شهر و در محل برج و باروی شاه طهماسبی احداث کنند.

در ابتدا اسم این مکان را خیابان اسماعیل بزاز می‌نامند. خیابان مولوی اسمی بود که در زمان رضا شاه پهلوی بر خیابان گذاشتند. همچنین در زمان رضا شاه میدان محمدیه (اعدام) را در مسیر این خیابان احداث کردند. با این وجود اخیرا در یک حفاری عمرانی در این خیابان اسکلت زنی کشف شد که متعلق به هفت هزار سال پیش است و نشان از قدمت طولانی حیات در منطقه مولوی تهران دارد.

در بازار حضرتی چه کالاهایی فروخته می شود؟

بازار حضرتی تهران نیز یکی از مکان‌هایی است که می‌توان برای خرید مواد غذایی به آن مراجعه کرد. این محدوده از خیابان مولوی همیشه معروف بوده است. اهالی این منطقه مایحتاج خود را به طور مستمر از این بازار تهیه می‌کرده‌اند. ضمن این که مغازه‌های متعددی در بازار حضرتی وجود دارد و حتی در دوره کرونا نیز این بازار همیشه شلوغ بوده است.

افرادی که مغازه دار هستند، دم در می‌ایستند و دست‌فروش‌ها هم که بساط خود را روی زمین پهن کرده‌اند. عمده‌فروشی‌ها و انبارهای جنس نیز در این بازار به چشم می‌خورند. خیلی از مغازه‌داران بیشتر اجناس خود را در انبار نگه‌داری می‌کنند تا در صورت لزوم به صورت عمده بفروشند. اگر در بازار قدم بزنید، می‌توانید باربرهایی را ببینید که در حال حمل گاری یا گونی‌های بزرگ و سنگین هستند.

در بازار حضرتی، انواع و اقسام پارچه‌فروشی‌ وجود دارد. در این بازار اسباب بازی نیز فروخته می‌شود، اما مهم‌تر از همه وجود مغازه‌های مواد غذایی و بهداشتی در این محدوده است. وسایل آتش‌بازی و انواع ترقه نیز در این مجموعه پیدا می‌شود. اجناس و مغازه های بازار حضرتی مولوی اگر می‌خواهید مواد غذایی و بهداشتی را با بهترین قیمت بخرید، حتما سری به پاساژ حضرتی بزنید. این پاساژ در تقاطع کوچه حاج ابوالفضل قرار دارد.

سیگارفروشان حضرتی در چهارراه مولوی

در بازار حضرتی البته همان طور که گفته شد، سیگار نیز به وفور پیدا می‌شود. قیمت سیگارهای موجود در این بازار معمولا مناسب تر از سایر نقاط شهر است و برخی سیگارهای کمیاب نیز حتما در این بازار پیدا می شد. اگر از مغازه‌داران یا دست‌فروش‌ها در مورد قیمت اجناس بپرسید، تنها یک پاسخ می‌گیرید؛ اینجا قیمت همه چیز پایین‌تر از بازارهای دیگر است. خیلی از افراد از این بازار جنس می‌خرند و در شهرهای دیگر مانند شهرهای شمالی می‌فروشند تا کمی سود کنند. بازار حضرتی پاساژ عادلی را نیز در خود جای داده است.

همچنین اگر در بازار حضرتی قدم زدید و خسته شدید، خوراکی‌های پاساژ حضرتی و مغازه‌های بازار، می‌تواند خستگی شما را به در ببرد. در روزهای سرد زمستان نیز ممکن است باقالی داغ و لبو در این محدوده فروخته شود. در این صورت حسابی از خودتان پذیرایی کنید.

ساعت کار بازار حضرتی تهران تا پیش از دوره کرونا هر روز از ساعت 9 الی 22 شب بوده و البته طبیعتا در این دوران تغییرات زیادی داشته است. طبیعتا بعضی مغازه‌ها نیز کمی زودتر مغازه های خود را می بیندند. نزدیکترین پارکینگ به این بازار نیز پارکینگ جاوید در خیابان مولوی تهران قرار دارد. می توانید با خیال راحت ماشین خود را پارک کنید و به گشت و گذار در این بازار بپردازید.

کشف آثار باستان شناسی در بازار حضرتی

شاید برایتان جالب باشد که در سال 97، یکی از مالکان راسته بازار حضرتی با اتفاقی عجیب روبه‌رو شد. او که در حال گودبرداری قسمتی از مغازه خود بوده است، تکه‌های قدیمی سفال پیدا می‌کند. یافتن چندین تکه استخوان و سفال‌های رنگی، باعث می‌شود که او به سازمان میراث فرهنگی مراجعه کند. به همین دلیل باستان‌شناسان به این محدوده قدم می‌گذارند.

با آمدن آن‌ها مشخص می‌شود که نشانه‌هایی از دوران‌های تاریخی تیموری، صفوی، قاجار و در نهایت پهلوی در این قسمت وجود دارد. با کاوش‌ها مشخص می‌شود که این اثر، قسمتی از یک سازه خشتی است. این سازه قطور ممکن است بخشی از برج و بارویی در دوران حکومت صفویه باشد.

 باستان‌شناسان حدس می‌زنند که این بنای موجود در بازار حضرتی مولوی جزو حصار و قلعه‌ای باشد که دارای 114 برج بوده است. در این بنا لایه‌ای موزاییک مربوط به دهه 40 و 50 پیدا شده است. همچنین آجرهایی مربوط به دوران حکومت قاجار و دیواره‌هایی نیز متعلق به دوران صفویه پیدا شده است؛ در زمانی که تهران برای اولین باز بنیان‌گذاری شد.

همچنین باستان شناسان حدس می‌زنند که این بنا روی بقایای یک اثر از دوران تیموری احداث شده است. این نمونه را می‌توان به عنوان اولین سازه تاریخی شهر تهران به شما آورد. معمولا پیشکسوتان در سال‌های دور از ساخت زیرزمین در این منطقه تاریخی جلوگیری می‌کردند، زیرا احتمال از بین رفتن چنین اثر مهمی وجود داشته است.

کدخبر: 677015 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟