تاثیر بود و نبود استقلال فکری زن و شوهرها

استقلال فکری در زندگی مشترک موجب تقویت روابط زوجین می شود.

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، استقلال فکری و داشتن اختیار در زندگی به رشد یک زندگی مشترک تازه شکل گرفته کمک می‌کند. وقتی دو نفر برای تشکیل خانواده زیر یک سقف پیمان زندگی مشترک می‌بندند و تعهد می‌دهند یک زندگی ایده‌آل را رقم بزنند، داشتن استقلال به آنها کمک می‌کند مسیرهای هموار و ناهموار زندگی را با شرایط خود منطبق سازند و بتوانند بهترین تصمیمات را اتخاذ کنند. افرادی که هیچ اختیاری در زندگی خود ندارند و حتی در تصمیمات ساده هم دیگران را دخالت می‌دهند، توانایی حل مسائل را ندارند و نمی‌توانند بدون دخالت دیگران به خواسته‌های خود دست یابند.

از مهم‌ترین فاکتورهای اصولی در زندگی مشترک داشتن استقلال فکری است که کمتر مورد توجه افراد برای ازدواج قرار می‌گیرد. اغلب خانواده‌ها فاکتورهایی چون سن، وضعیت مالی و اقتصادی، شغل، ‌در‌آمد، ‌وضعیت معیشتی و... را جزو ضروریات زندگی برمی‌شمرند و از اصل زندگی مشترک که داشتن استقلال فکری است، غافل می‌مانند و بعد از تشکیل خانواده دچار آسیب‌های روانی، خانوادگی و فردی می‌شوند و این آسیب‌ها به جامعه ورود پیدا کرده و انواع آسیب‌های اجتماعی را رقم می‌زند.

استقلال فکری در زندگی مشترک

با مطرح شدن مورد ازدواج برای یک دختر یکسری سوالات ذهن خانواده‌ها را به خود مشغول می‌کند، از جمله فردی که خود انتظاراتی دارد، باید بتواند به انتظارات فرد مقابل نیز پاسخ دهد. دکتر عزت‌ا... کرد‌میرزا، روان‌شناس بالینی و مدرس دانشگاه در این خصوص می‌گوید: هنگام ازدواج افراد بیشتر به این مساله فکر می‌کنند شغل طرف مقابل چیست، چقدر درآمد دارد، در چه سنی قرار دارد و میزان تحصیلات او چیست؟ همچنین فاکتورهایی مانند اینکه در کجا زندگی می‌کند و... نیز مطرح می‌شود، اما موضوعی که بسیار مهم است و شاید کمتر ذهن خانواده‌ها را درگیر کند و به مراتب مهم‌تر از موضوعاتی از قبیل شغل، ‌درآمد و... است، میزان استقلال فکری به شمار می‌رود.

به عبارت دیگر اعتقاد بر این است که ازدواج مستلزم نوعی رشد و پختگی در دو طرف این ارتباط است و از مصادیق رشد و پختگی افراد جوان برای ازدواج رسیدن به نقطه‌ای از استقلال فکری است که بتوانند در کنار مشورت گرفتن از افراد خانواده‌ها یا اشخاص متخصص خودشان تصمیم نهایی را برای پاسخ دادن مثبت یا منفی نسبت به گزینه ازدواج بگیرند.

اینکه ازدواج از جمله مقوله‌های دیکته‌ای و امری شود، در نتیجه آسیب‌های خانوادگی زیادی را همراه خواهد داشت و فقط با هدف فرار از محیط خانه به زندگی جدید مطرح می‌شود.

این روان‌شناس در ادامه می‌گوید: استقلال فکری به هر یک از زوج‌ها نه فقط برای شروع و پاسخ به قبول یا رد ازدواج کمک می‌کند، بلکه از جمله عوامل مهم دوام و بقای ازدواج پس از شکل‌گیری داشتن استقلال فکری محسوب می‌شود و حتی مواردی که منجر به طلاق شده است، وقتی مورد بررسی قرار می‌گیرد دیده می‌شود که در کنار تمام شکایت‌هایی که وجود دارد، طرف مقابل از خود هیچ اختیاری در زندگی برای تشکیل زندگی مشترک نداشته است.

به عبارت دیگر یعنی استقلال نداشته‌اند، پس وقتی افراد اقدام به انتخاب همسر می‌کنند، نه فقط باید در خودشان علاوه بر آمادگی اقتصادی، تحصیلی و شغلی احساس استقلال را رشد دهند، بلکه باید فردی را انتخاب کنند که جدا از ویژگی‌های جسمانی و جذابیت‌های معمول استقلال فکری نیز داشته باشد.

شاخصه‌های استقلال فکری

شاید بهتر باشد اینگونه گفت که اگر مهارت‌های زندگی موفق را به عنوان یک آموزش ضروری در زندگی هر فردی تلقی کنیم، زوج‌های جوان ملزم به گذراندن این دوره شوند و بعد از این دوره دست به انتخاب همسر بزنند، موفقیت بیشتری را در ازدواج شاهد خواهند بود.

یکی دیگر از عادت‌های فرهنگی‌مان در ازدواج این است که بلافاصله می‌پرسیم شکل و ظاهر فرد از سلامت لازم و کامل برخوردار است یا خیر، اما کمتر می‌پرسیم فرد برای تشکیل خانواده قدرت استقلال به لحاظ فکری را دارد یا خیر.

دکتر کرد‌میرزا در خصوص مهارت‌های لازم در زندگی می‌افزاید: لازم است افراد هنگام ازدواج و انتخاب همسر این مهارت‌ها را فرا گرفته باشند. مهارت‌هایی که در نهایت برآیند آن را در استقلال افراد از جمله مهارت‌های سطح خود‌آگاهی افراد از هیجانات و باید و نبایدهای خود، قدرت و توان برقراری ارتباط موثر، ‌توانایی حل مشکلاتی که ممکن است برای‌شان رخ دهد و قدرت تصمیم‌گیری در مواقع مختلف و در نهایت نحوه مواجه شدن با فشارهای پیرامونی و کنترل فشارها خواه فشارها از طرف خانواده باشد و خواه از طرف دوستان یا جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم باشد.

برای اینکه به یک استقلال نسبی در ازدواج برسیم، باید آمادگی‌های قبل از ازدواج که شامل چنین مهارت‌هایی می‌شود را در خود شکل دهیم. اگر سازمان‌هایی مثل آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان و نیز وزارت ورزش در ساز و کارهای شخصیتی قبل از ازدواج مرسوم مانند تست اعتیاد یا آزمایشات همیشگی خون از هر یک از طرفین به عمل می‌آید، گواهی ساعت‌هایی از آموزش مهارت‌های زندگی نیز برای ثبت ازدواج الزامی شود.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 671996 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟