نسخه ای ارزان برای افسرده نشدن در نوروز 1400

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مردم یک سال است که با شعار "در خانه بمانیم" سر کرده اند. در خانه ماندن تا از کرونا در امان باشند، اما هیچ گزینه ای برای ماندن در خانه های کوچک و به قول قدیمی ها قوطی کبریتی وجود نداشت. مردم برای همراهی با مسئولان بهداشت یک سال در چهاردیواری های گاه تنگ و ترش شان ماندند اما هیچ برنامه ای برای اوقات فراغت مردم وجود نداشت و مردم تنها ماندند. نوروز امسال دوباره در راه است و شعار "در خانه بمانیم" سرلوحه کار قرار گرفته است. به نظر می رسد مسئولان برنامه خاصی برای تعطیلات نداشته باشند چون آنقدر در بودجه 1400 غرق شده اند که وقتی برای برنامه ریزی اوقات فراغت و مسائل روانی جامعه ندارند. مردم باید در خانه بمانند و حواسشان به سلامتی شان باشد. برای آن که در ایام وروز سیستم ایمنی بدن بالا برود و مردم چه کنند که به جای بدنی کسل، قبراق و سرحال باشند؟ زهرا شریعت پناهی، پزشک تغذیه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: در خانه بمانید به این معنا نیست که فقط در خانه بمانیم، بلکه به معنای آن است که در محل های شلوغ و پرازدحام نرویم. مردم می توانند به شکل خانوادگی ورزش کنند و کوه، و مناطق خلوت اطراف تهران بروند.

تنقلات در ایام عید ممنوع

وی با اشاره به این که اگر مردم کل ایام نوروز را در خانه بمانند کسل می شوند، افزود: باید طبق هرم غذایی به اندازه کالری مورد نیازمان از محصولات متنوع استفاده کنیم. متاسفانه وقتی در خانه می مانیم بیشتر از تنقلات استفاده می کنیم. آجیل، شیرینی، چیس و... در تعطیلات نوروز و دقیقا بعد از آن در ایام ماه مبارک رمضان از شیرینی های خاصی مانند زولبیا بامیه و... استفاده می شود. باید طبق هرم غذایی از غلات، گوشت ها، سبزیجات، حبوبات، لبنیات مصرف کنیم. چربی ها، شیرینی ها، کره، نوشابه، دلستر و... که قله هرم قرار دارند را مردم در نوروز مصرف نکنند. دم نوش های گیاهی مانند انواع و اقسام گیاهانی مانند گل گاو زبان، نعنا و... بسیار نشاط آورند.

کرونا راهی برای کاهش شکاف نسلی

این پزشک تغذیه با بیان این که نگران جوانان هستم، گفت: جوانان در دوران کرونا ایزوله شدند. قبل از کرونا در دانشگاه و دانشکده با هم بودند اما در حال حاضر در خانه مانده اند و هر کسی در اتاق خود مانده است. پدر و مادرها باید تغییر رفتار بدهند و به جوانان بیشتر نزدیک شوند. جوانان در خطر افسردگی، اضطراب، وسواس و... هستند و آمار این بیماری ها افزایش یافته است.

زهرا شریعت پناهی با اشاره به تغییر رفتار والدین، اظهار کرد: در دوران کرونا شرایط خوبی است که شکاف نسلی ترمیم شود چون جوانان کمتر از خانه بیرون می روند. این نزدیک به بچه ها با تفریحات خانوادگی راحت تر شده است. والدین می توانند برنامه ای بچینند تا یکی از کودکان در مورد غذا، تفریح و گردش یک روز خانواده تصمیم بگیرد. این اهمیت به تصمیم گیری فرزندان باعث می شود که خانواده ها بیشتر به هم نزدیک شوند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 671091 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟