30درصد دانش آموزان امسال از تحصیل جاماندند / افزایش کودکان کار در سال کرونایی

کرونا تعداد کودکان کار را نیز افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، استاندار از کند بودن جمع آوری کودکان کار انتقاد می کند و می گویند 624 کودک کار از سر چهارراه ها جمع آوری شدند که 524 کودک ایرانی نبوده اند. اگر از رند بودن این آمار بگذریم، به نظر می رسد مدیریت شهری و دولتی از ساماندهی این کودکان ناامید و ناتوان شده اند چون این کودکان معلول فقر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هستند. یک تحلیل گر آسیب های اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا از این عدم توانایی جمع آوری و ساماندهی مدیران و مسئولان خبر داده و تاکید کرد: آنچه که مسلم است متاسفانه در دوران شیوع کرونا تعداد این کودکان کار افزایش پیدا کرده است.

کرونا و فقر کودکان را تحصیل محروم کرد

محمدرضا محبوب فر گفت: از یک طرف شاهد این مسئله هستیم که تعداد زیادی از کودکان ایرانی از تحصیل بازمانده اند آنهم به دلیل گسترش فقر در سطح کشور و عدم دسترسی خانواده ها به تجهیزات اینترنتی برای رسیدن کودکان شان به آموزش های آنلاین. متاسفانه بسیاری از کودکان ایرانی و در حال حاضر 30درصد از جمعیت دانش آموزی کشور از تحصیل بازمانده اند. تکلیف این 30درصدی که در نقشه جغرافیایی ایران بازمانده از تحصیلند تکلیف شان چیست؟ به جز این است که بازماندگان از تحصیل مجبورند وارد کار شوند.

محمدرضا محبوب فر

فعالیت کار کودکان فقط در بازار سیاه امکان پذیر است

وی تاکید کرد: بازار کار برای کودکان یک بازار کاذب و سیاه است. از زباله گردی و فروش موادمخدر در کوچه و پس کوچه های شهرها تعریف می شود تا فروش اجناس مختلف در خیابان ها و معابر در سطح شهرها. حتی تعدادی از این کودکان در کارگاه های زیرزمینی و در بهترین حالت کارگاه های مجاز فعالیت می کنند.

این تحلیل گر آسیب های اجتماعی افزود: قبل از شیوع کرونا وقتی صحبت از کودک کار می کردیم به این معنا بود که خانواده تمایلی به این نداشت که کودک خود را رهسپار مدرسه کند تا آموزش ببیند. در حال حاضر به تعداد کار کودکان قبلی، کودکان بازمانده تحصیل نیز اضافه شده است. خانواده کودکان بازمانده از تحصیل راه چاره ای ندارند جز این که فرزندان شان وارد بازار کار شوند. بازار کار نیز برای این کودکان یک بازار سیاه و کاذب است.

چه کودکانی وارد بازار کار می شوند؟

محمدرضا محبوب فر در پاسخ به این سوال که از این 30درصد کودکان بازمانده از تحصیل چه تعدادی وارد بازار کار می شوند؟ گفت: به نظر من همه این کودکان این پتانسیل را دارند که به بازار کار کشانده شوند. با توجه به فقر مضاعف، بسیاری از خانواده ها نمی توانند از لحاظ آموزش های آنلاین و خرج و مخارج تحصیلات پشتیبانی کنند و فرزندان شان مجبورند در خانه بمانند. اما من بعید می دانم این اتفاق بیفتد و چون خانواده ها فکر می کند حالا که بچه هایشان تحصیل نمی کنند باید کار کنند. بعید می دانم از این 30درصد کسی در خانه ها بمانند و وارد بازار کار یا کوچه و خیابان نشود.

کودکان کار

استانداری از ساماندهی کودکان سر باز می زند

وی با اشاره به این که استاندار تهران از کندی جمع آوری این کودکان انتقاد داشته، افزود: فکر می کنم تعداد کودکان کار در سطح کشور به ویژه در شهرهایی مانند تهران، اصفهان، قم، مشهد و... آنقدر افزایش داشته که مدیریت شهری برای ساماندهی آن ناتوان است. مدیریت شهری، سازمان هایی مانند بهزیستی و ارگان هایی که به نوعی با این کودکان در ارتباط هستند نمی توانند کودکان را جمع آوری کنند. به دلیل عدم وجود امکانات و ایجاد تنش در جامعه و خانواده های این کودکان کار استانداری تهران نیز از جمع آوری و ساماندهی کودکان کار سر باز می زند.

3 کودک کار در یک خانواده

تحلیل گر آسیب های اجتماعی با بیان این که اراده ای برای جمع آوری کودکان کار مشاهده نمی شود، تاکید کرد: چون این کودکان نان آور خانواده های خود هستند. اگر این کودکان نیز از بازار کار، کوچه و خیابان، کارگاههای غیرمجاز و... جمع آوری شوند خانواده های آنها با مشکلات عدیده ای روبرو می شود. سرپرست خانواده این کودکان شغل خود را در دوره تحریم و شیوع کرونا از دست داده اند. خانواده هایی وجود دارد که تا 3 کودک کار در این خانواده وجود دارند که نان آور و سرپرست خانواده هستند. پدر و مادر در بیشتر این خانواده ها کارگرهای فصلی، کارگر یا فروشنده دورگر و... بودند و با توجه به شرایط اقتصادی جامعه در دوره کرونا و تحریم کار خود را از دست داده اند. این خانواده در این شرایط چاره ای ندارند که کودکان کار خود را حتی به زور و با خشونت از خانه بیرون بفرستند برای کسب درآمد. بنابراین وقتی مسئولان اعلام می کنند نمی توانند کودکان کار را جمع آوری کنند به ایجاد تنش در خانواده ها آگاهی دارند.

کودکان کار

قشر متوسط در ایران از بین رفته است

وی با اشاره به این که در گذشته ایران سه قشر فرودست، متوسط و فرادست یا ثروتمند وجود دارد، گفت: در حال حاضر به جرات می گویم جامعه ایران به دو طبقه سقوط کرده و به طبقه دارا و ندار تبدیل شده است. در حال حاضر بیش از 80درصد جمعیت کشور با خط فقر 10-11 میلیون تومانی، زیر خط فقر زندگی می کنند. در این شرایط مشخص است که خانواده های ایرانی از لحاظ قوت و غذا، سرپناه و مسکن و... با مشکل مواجه شده اند و چیزی به نام "قشر متوسط" که تعداد زیادی از جامعه را تشکیل می دادند در ایران نمی توانیم شناسایی کنیم.

برای ساماندهی آسیب های اجتماعی باید گره های سیاسی را باز کنید

محمدرضا محبوب فر به این که مسئولان می گویند در مقابل ساماندهی کودکان کار ناتوان هستند اشاره کرده و تاکید کرد: آقایان استاندار اگر بنا باشد مشکلات آسیب های اجتماعی از جمله پدیده کودکان کار که حاصل فقر و بیکاری خانواده هاست، مرتفع کنید، در درجه نخست باید به همراه بالا دستی های خود در دولت، مجلس، قوه قضائیه و سایر نهادهای فرادستی گره های سیاسی و اقتصادی کشور را باز کنید. ما باید بیکاری و فقر را در کشور ریشه کن کنیم. این دو عامل در صورتی در کشور ریشه کن می شود که گره های سیاسی و اقتصادی در کشور برای همیشه باز شود. متاسفانه ایران در حال حاضر قفل شده است. خانواده ها میوه را از سفره خود حذف کرده اند چه برسد به گوشت و سایر اقلام مورد نیاز خانوار را. این شرایطی است که ایجاد شده و فکر می کنم منتها علیه این شرایط خشونت عریان در سطح جامعه است به این صورت که سرقت، دزدی و زورگیری در کشور افزایش می یابد و خشونت کشور و خیابان ها را فرا می گیرد. در این شرایط نقطه تاب و تحملی برای مردم باقی نمانده است و نهایتا تا 7-8 ماه آینده این شرایط قابل تداوم نیست و نمی تواند ادامه پیدا کند. جامعه نیز هنر کند 7-8ماه دیگر تحمل کند و معلوم نیست که وضع به کجا خواهد رفت چرا که زنان و دختران خیابانی، کودکان کار، کودکان خیابانی، نوزاد فروشی و هر آسیبی که بگویید در پس بیکاری و فقر در جامعه سر باز می کند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 667234 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟