کاهش جمعیت کشور در نیمه نخست امسال/  10 سال عقب افتادن سن باروری + بررسی علل

کاهش جمعیت در چند سال اخیر موضوعی مهم و سرنوشت ساز برای کشورمان محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مطابق با آمار منتشره مرکز آمار ایران،  ولادت ‌های ثبت شده در بهار سال گذشته 299 هزار و 389 ولادت و در تابستان سال گذشته 315 هزار و 167 ولادت بوده است. در مجموع تعداد ولادت ‌های ثبت شده در شش ماهه نخست سال جاری به نسبت شش ماهه نخست سال گذشته پنج درصد کاهش داشته است. از این میان تعداد ولادت پسران نسبت به دختران بیشتر بوده است.

این موضع موجب شد تا با امان اله قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت وگویی داشته باشیم.

4 نظریه مربوط به میزان جمعیت در تاریخ

امان اله قرایی مقدم در مورد کاهش فرزندآوری در کشور به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: اگر بخواهیم موضوع جمعیت و فرزندآوری را به صورت علمی بررسی کنیم، می توانیم این موضوع را از زمان یونان باستان تا کنون اشاره کنیم که 4 نظریه در مورد جمعیت ارائه شده است.

اولین نظریه مربوط به ارسطو می شود که ثبات جمعیت را مطرح کرد، یعنی میزان افراد جامعه باید ثابت و به مقدار 5040 نفر باشد، نظریه دوم نیز در مورد جمعیت مربوط به ادیان می شود که شامل دوران یهود تا مسیح و اسلام می شود و معقتد است که انسان ها باید فرزند بیاورند و طرفدار فرزندآوری باشند.

نظریه سوم که مربوط به رابرت مالتوس است، ابراز می دارد که باید جمعیت کاهش یابد، زیرا با وضعیتی که جلو می رویم، نمی توانیم مواد غذایی و مایحتاج زندگی مردم را در سال های آینده تامین کنیم، این دانشمند انگلیسی جمله معروفی دارد که می گوید در سفره طبیعت خداوند قاشق و چنگال اضافی نگذاشته است که هرچقدر بچه دار شوید، بتوانید تغذیه کنید.

عده ای در تاریخ ابراز داشتند که چگونه می توان جمعیت را کاهش داد؟ آن ها معتقد بودند که وقتی گرسنگی زیاد شود، جمعیت کم می شود و به تعادل می رسد. با این حال نظریه انسان گرسنه در رابطه کاهش جمعیت معتقد است که گرسنگی نه تنها کاهش جمعیت را به دنبال ندارد بلکه گرسنگی موجب تحریک غریزه جنسی می شود و اینگونه با فرایندی پریودیک یا دوری مواجه می شویم.

در نهایت می توان به نظریه چهارم اشاره کرد که عبارت است از حد متناسب جمعیت. از دیدگاه آلفرد سووی فرانسوی و دیگر کارشناسان و متخصصان جمعیت، جمعیت باید به اندازه ای باشد که همه از امکانات رفاهی، آموزش و پرورش، بهداشت و امثالهم برخوردار شوند. در دهه 70 دبیرکل وقت سازمان ملل متحد ابراز داشت که "مایل نیستم که مبالغه گر پنداشته شوم، اطلاعاتی که به دست من رسیده است، می گوید که اگر کشورهای جهان در کنترل و کاهش جمعیت تمهیداتی نیاندیشند و اقداماتی انجام ندهند، به چنان مصیبتی گرفتار خواهند شد که قادر به حل آن نخواهند بود."

تغییر ذهنیت موجب کاهش یا افزایش جمعیت می شود

قرایی مقدم ادامه داد: در راستای کاهش جمعیت جلسات و کنفرانس هایی در مصر و برخی نقاط دیگر در جهان تشکیل شد و جامعه شناسان به این نتیجه رسیدند که آنچه می تواند موجب کاهش یا افزایش جمعیت شود، تغییر ذهنیت انسان هاست. تغییر ذهنیت از طریق آموزش و پرورش و نهادهای تربیتی ممکن می شود. در ابتدا و قبل از انقلاب کلاس های تنظیم خانواده تشکیل می شد و شعاری مبنی بر فرزند کمتر زندگی بهتر عنوان می شد، با این حال این موضوع رفته رفته تغییر یافت و دیگر چنین شعاری معنایی نداشت.

این جامعه شناس تاکید کرد: چیزی که می تواند جوانان و مردم را به فرزندآوری تشویق کند، تغییر دهنیت آن هاست. اکنون باید توجه داشت که افزایش یا کاهش جمعیت با کارهای امری و دستوری میسر نمی شود. ذهنیت افراد در آموزش و پرورش و از مهدکودک تا دانشگاه تغییر پیدا می کند. در گذشته اگر خانواده ای صاحب چندین فرزند بود، همه آن خانواده را تشویق می کردند اما اکنون کسی که چند فرزند دارد از نظر بقیه این موضوع، ناپسند است. وقتی ذهن زن و مردی عوض می شود، با خود محاسبه می کنند که آیا فرزند بیاوریم یا خیر؟ اکنون خانواده ها با خود فکر می کنند که چگونه با شدت تورم اقتصادی و وضعیت معیشتی نامناسب بچه دار شوند و نگران آینده وی هستند. در نتیجه شاهد آن هستیم که آمار رشد جمعیت کشورمان نزولی شده است. اکنون نه تنها در اقشار فقیر بلکه در اقشار ثروتمند هم با کاهش فرزند آوری مواجه هستیم. اگرچه افرادی که در روستاها و مناطق محروم هستند به دلیل ذهنیتی که اشاره شد، همچنان به فرزندآوری ادامه می دهند و آمار بچه دار شدن در آن ها تغییر چندانی نداشته، زیرا ذهنیت آن ها تغییر چندانی نکرده است.

انتقاد از عقب افتادن سن ازدواج و 10 سال عقب افتادن سن باروری

امان اله قرایی مقدم ادامه داد: اکنون بسیاری از مسئولین می گویند فرزند بیاورید، چرا که با کمبود نیروی انسانی مواجهیم، در حالی که چنین چیزی صحیح نیست و در دنیای کنونی تکنولوژِی پیشرفت کرده و انسان ها مثل کارگر و برده نیستند، بلکه با نیروی ذهنی و عقلی شان کار می کنند. بنابراین دلیل آن که با کاهش جمعیت مواجه هستیم، تغییر ذهنیت هاست که مسئول آن آموزش و پرورش و تحصیلات است. اکنون بعضی دختران و پسران ابراز می کنند که مگر ما کارخانه بچه سازی هستیم؟ اگر بخواهیم فرزند بیاوریم، یک یا نهایتاً دو بچه می آوریم.

قرایی مقدم با اشاره سن ازدواج جوانان افزود: اکنون سن ازدواج در پسران به 28 سالگی و دختران به 25 سالگی رسیده است. بدین ترتیب سن باروری تا 10 سال به عقب افتاده است. متاسفانه اکنون جوانان به دلیل کمبود امکانات، کمتر به سمت ازدواج می روند. ناگفته نماند که این کاهش جمعیت فقط مختص کشور ما نیست و در همه جای دنیا با این معضل مواجهیم. اکنون 8 و نیم میلیارد نفر در جهان زندگی می کنند که به آب نیازمندند و دانشمندان از چند ده سال قبل می گفتند که جنگ جهانی در قرن 21 به بهانه آب ایجاد می شود یا با جنگ جهانی آب مواجه خواهیم شد.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 660703 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟