دکتر محرز : تاخیر نکنید، با اولین نشانه کرونا به پزشک مراجعه کنید / واکسن کرونای روسی هنوز مورد تایید نیست

کرونا و درمان آن به دیر یا زود مراجعه کردن یک بیمار نیز بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از سوی دیگر دکتر علیرضا زالی یکی از دلایل افزایش کرونا را مراجعه مردم به مراکز درمانی عنوان می کند. مردم با مشاهده چه علائمی باید به مراکز درمانی مراجعه کنند؟ بهترین زمان برای مراجعه به مراکز درمانی چه زمانی است؟ مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: کسی که تب، بیماری زمینه ای یا تنگی نفس دارد و سرفه می کند باید زودتر به مراکز درمانی مراجعه کند.

وی افزود: احتمال دارد تست کرونای فردی مثبت شود و علائمی نداشته باشد اما باید مشخص شود که این فرد سرپایی درمان شود یا خیر؟ هر فردی که به کرونا مبتلا می شود باید حداقل به مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا اگر پزشک اعلام کرد که در خانه می تواند درمان کند در خانه بماند و گرنه بستری شود.

بازگشایی سینماها و برپایی جشنواره  بدترین اقدام بود

در هشدارها اعلام می شود فاز بعدی کرونا کشنده تر خواهد بود. از سوی دیگر ما عید نوروز و چهارشنبه سوزی را در پیش داریم. چه دستورالعمل فوری باید در پیش بگیریم که عادی انگاری از بین برود و هموطنان کمتری را از دست بدهیم؟ مینو محرز در پاسخ به این سوال گفت: متاسفانه راه اندازی سینماها از همه بدتر اقدام بوده و حضور سینماها بدون هیچ پنجره ای خطرناک است. برگزاری جشنواره فیلم فجر اشتباه بود. چهارشنبه سوری اگر در فضای آزاد و با رعایت فاصله گذاری برگزار شود اشکالی ندارد. مسئله این است که نباید کرونا را شوخی بگیرند. در بازار شنیدم بسیار شلوغ است و مردم برای خرید به بازار رفته اند، این بسیار خطرناک است.

بعد از واکسیناسیون هم ماسک بزنید

وی با اشاره به این که همه داوطلب واکسن هستند، تاکید کرد: مردم فکر می کنند بعد از تزریق واکسن کرونا همه چیز درست می شود. در حالی که بعد از واکسیناسیون باید زدن ماسک، شستن دستها و فاصله گذاری ها رعایت شود. مردم باید رعایت کنند و دور هم جمع نشوند.

واکسن کرونا سیاسی شده است

پزشکان بسیاری به ورود واکسن کرونای روسی اعتراض داشتند و اعلام کردند که اطلاعاتی از آن ندارند. اما وزارت بهداشت اعلام کرد که مستندات این واکسن در مقالات منتشر شده است. با توجه به این که هیچ واکسن کرونایی در جهان فاز 4 را پشت سر نگذاشته است، چطور می توان اظهار نظر کرد که واکسنی خوب است یا بد؟ مینو محرز به این سوال پاسخ داد: واکسن کرونای روسی هنوز مورد تایید نیست .متاسفانه در دنیا دارو و واکسن کووید-19 چون درآمد دارد، سیاسی شده است و در شروع به کار آن عجله شده است. به همین دلیل ضوابط قبلی در آن رعایت نشده است. البته ما شاهد بودیم که در مجلات معتبر پزشکی مقالاتی منتشر شده اما بعد از مدتی آن را پس گرفته اند بنابراین اظهار نظر بسیار سخت است. اما می خواهم مردم بدانند که واکسن کرونا همه مسائل را حل نمی کند . واکسن باید زده بشود چون برای مدتی ایمنی نسبی ایجاد می کند تا مبتلا کمتر باشد. بنابراین استفاده از واکسن باید است اما زمان آن باید برسد و بعد از واکسیناسیون هم استفاده از ماسک، شستن دست و فاصله گذاری ها باید رعایت شود.

ساخت دارویی که بیماری کرونا را خفیف می کند

این عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره داروی کرونا نیز تاکید کرد: در آمریکا روی دارویی تحقیق می شود که مونوکانال آنتی بادی است و این دارو در همان ابتدای بیماری کرونا مصرف می شود. این داروی آمریکایی هنوز تاییدیه نگرفته است اما توانسته بیماری را مقداری خفیف کند. فعلا هیچ داروی اختصاصی برای کووید-19 نداریم. در حال حاضر داروهای ام.اس که ساخت ایران است را برای برخی بیماران استفاده می کنیم، چون ضد ویروس و ضدالتهاب است. اما این داروها باید زیر نظر پزشک استفاده شود چرا که عوارض بسیار زیادی دارد. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 658878 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟