مخفی کاری های مردانه عامل کاهش رضایتمندی بین زوجین 35 تا 55 ساله / گفتمان بین زن شوهر برابر باشد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مجید زارعی، نایب دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی روان‌شناسی و مشاوره ایران از افزایش استرس ها، اضطراب ها و نگرانی ها در مواجهه با کرونا خبر می دهد. نه تنها نائب دبیر اتحادیه انجمن های علمی روانشناسی و مشاوره ایران بلکه بسیاری از روانشناسان درباره کاهش آستانه تحمل در خانواده ها در دوره کرونا هشدار می دهند.

مریم نجابتیان، مدیرگروه روانشناسی وزارت ورزش و جوانان و سازمان ملی جوانان در گفتگو با خبرنگاران درباره رضایتمندی از زندگی زناشویی در افراد 35 تا 55 سال در دوره کرونا تاکید کرد: اگر ازدواج بر این پایه باشد که زوجین از یکدیگر شناخت کافی دارند، باید در زندگی روزمره توافقاتی داشته باشند.

مخفی کاری های زناشویی

وی افزود: هماهنگ با هم باشند که در مسائل اقتصادی و رفت و آمدها بتوانند به یک تفاهم برسند. الگویی برای این رابطه مشخص کنند و چگونگی نحوه دخل و خرج آن نیز معلوم شده باشد. عمدتا در زندگی مشترک خانه و زندگی درستی را ایجاد کنند. عمدتا مشکلات بین زن و شوهر زمانی پیش می آید که راحت در مورد تمام مباحث و مسائل زندگی صحبت کنند. مخفی کاری هایی در زندگی آنها وجود دارد.

نمی توانم توقعات همسرم را برآورده کنم

مدیرگروه روانشناسی وزارت ورزش و جوانان و سازمان ملی جوانان در توضیح مخفی کاری های زناشویی توضیح داد: آقایان دوست ندارند که در مورد نحوه مدیریت اقتصادی، میزان درآمدشان و... صحبت نمی کنند. همین صحبت نکردن آنها باعث سوءتفاهم برای همسرشان می شود. از سوی دیگر مردان معتقدند: "همسرم توقعات بی جایی از من دارد و با حقوقی که دارم از پس برآورده کردن این توقعات برنمی آیم." از سوی دیگر زن نیز شاکی است که همسرش به او رسیدگی نمی کند و در موقعیت های مختلف برایم هدیه نمی گیرد. وقتی بررسی می شود می بینیم علت اصلی اختلافات شان این است که زن نمی داند شوهرش چقدر درآمد دارد و چگونه هزینه می شود. به همین دلیل انتظاراتی دارد که متناسب با درآمد همسرش نیست.

علت طلاق ها خیانت نیست

مریم نجابتیان تاکید کرد: هر چقدر زن و شوهر در زندگی مشترک در مورد مسائل با هم صحبت کنند و از همه چیز خبر داشته و پنهانکار بین شان نباشد، رابطه زناشویی بهتر پیش می رود. علت بسیاری از طلاق های امروزی در این نیست که زن و شوهر همدیگر را دوست ندارند یا یکی از آنها خیانت کند و اهل زندگی نباشد. زوجین نمی دانند در زندگی مشترک شان چگونه رفتار کنند. این ارتباطات می تواند از رابطه بین خودشان، خانواده و فامیل نزدیک باشد تا مسائل اقتصادی تا نحوه تربیت فرزند و مسائل اینچنین باشد.

زوجین باید در مورد نحوه ارتباط شان با دیگران حرف بزنند

وی با اشاره تحقیقات زیادی که روی ارتباط زناشویی انجام شده است، گفت: اکثر زن و شوهرهای موفق و روابط زناشویی خوبی دارند کسانی هستند که با هم صحبت می کنند. این مکالمات از جنس مسائل زندگی و حتی در مورد خودشان است. اما این گفتمان در بین زوجین ایرانی بسیار کم است. زن و شوهرها وقتی وارد زندگی مشترک می شوند یادشان می رود که به چه دلایلی با هم ازدواج کرده و بهم نزدیک شده اند. همه گفتمان شان می شود: "خرید خانه را انجام دادی؟ فلان کار را انجام دادی؟" در حالی که باید در مورد خودشان، زندگی، نحوه ارتباط شان با دیگران و آینده شان بدون توقعات بیجا با درک واقعیت موجود صحبت کنند.

گفتمان بین زن شوهر باید برابر باشد

مریم نجابتیان افزود: هر چقدر این گفتمان بین زن و شوهرها بیشتر باشد، ارتباط بهتری خواهند داشت. این گفتمان نیز باید از نوع برابر باشد نه از نوع متوقعانه یا پر از انتظار. درست مثل دو دوست که با هم حرف می زنند باشد. اگر این گفتمان بین زن و شوهرها رواج پیدا کند بیشتر به هم نزدیک می شوند و از دوری ها و اختلافات بسیاری در زندگی شان پیشگیری می شود. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 656457 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟