باخت سه بر هیچ شورای شهر پنجم تهران از چهارمی ها! + فیلم
حجم ویدیو: 73.12M | مدت زمان ویدیو: 00:09:12

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اعضای لیست امید شورای شهر تهران با تکرار می کنم رئیس اصلاحات به صندلی های سبز پارلمان شهری رسیدند. از جنجال های رسیدن اعضای اصلاح طلب به این لیست که بگذریم تهران نشین ها برای اولین بار آرای میلیونی خود این لیست را به بهشت رساندند. و اما این شورا ماه های آخر فعالیت خود را می گذراند و حال می توان بیش از سه سال و نیم فعالیت آنها را تحلیل کرد. امیر ساعدی داریان، استاد دانشگاه و کارشناس شهری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، عملکرد شورای شهر تهران در دوره پنجم را مورد بررسی قرار داد. این گفتگو از نظرتان می گذرد.

امیر ساعدی داریان

محسن هاشمی در حوزه مدیریت ضعیف است

هیئت رئیسه شورای شهر تهران چگونه بود؟ آیا نمره قبولی می گیرد؟

مسئله جالب این است که محسن هاشمی که ما می شناختیم، مدیرعامل متروی تهران بود. ذهنیت ما این بود که هاشمی به عنوان یک فرد اجرایی قطعا یک مدیر و رئیس قوی، تمام کننده، محکم و جدی است. اما ریاست شورای شهر تهران نشان داد که این ذهنیت اشتباه است. محسن هاشمی هر چه داشت از پدر بود و سابقه خاصی در حوزه سیاسی نداشت. محسن هاشمی بعد از ریاست 4ساله مدیریت شهر تهران، در حوزه مدیریت بسیار ضعیف دیدم. به نظر من ایشان برندگی، جنم و قدرت تمام کنندگی کار را ندارد و در مقام مقایسه سه هیچ از مهدی چمران عقب است.

شورای شهر تهران و لیست به اصطلاح امیدی که با "تکرار می کنم" و "تکرار کنید" محمد خاتمی نتیجه گرفت بخش عمده ای از اعتبار خود را از مرحوم آیت هاشمی و محسن هاشمی گرفت. به نظر من بعد از سال اول 20 نفر دیگر به تدریج محسن هاشمی را رها کردند و به جایی رسیدیم که در انتخابات اخیر شورای شهر تهران و هیئت رئیسه این پارلمان اگر دخالت محمد خاتمی نبود محسن هاشمی رئیس نمی شد. احتمال ریاست محمدجواد حق شناس بسیار زیاد بود که در آخرین ساعات محمد خاتمی به او زنگ زد و به همین دلیل حق شناس هم از کاندیداتوری رئیس شورای شهر تهران کنار کشید. یعنی شورای شهر تهران رئیسی دارد که به ریاست قبولش ندارند. رئیسی که افراد او را قبول ندارند مانند شیر بی یال و کوپال است و حرفش را قبول نمی کنند. در شورای چهارمی که اعضای اصلاح طلب و اصولگرا داشت رئیس را بیشتر قبول داشتند تا شورای پنجم شهر تهران که 21 اصلاح طلب با یک لیست یکدست آمده اند و حداکثر استفاده را از اعتبار آیت الله هاشمی کردند ولی پسرش را قبول ندارند. این فضایی است که در شورای شهر، هیئت رئیسه و رئیس آن می بینیم. این موضوع را ما می دانیم، شهرداری نمی داند؟ قطعا می داند و به همین دلیل است که مدیری در قواره پیروز حناچی که بنده به شدت اعتقاد دارم قوی نیست، این جسارت را به خود می دهد که حرف شورای شهر را نخواند. در دوره گذشته مدیریت شهری ارتباط بین شورای شهر تهران و شهرداری بسیار قوی تر از دوره کنونی بود. در حال حاضر ارتباط ضعیفی بین شهرداری و شورای شهر تهران وجود دارد و بسیاری از مواقع حرف های شورای شهر تهران را نمی خوانند. برای این موضوع دلیل می آورم. به عنوان مثال چندین بار خانم نژادبهرام، محمد سالاری و... توئیت کرده و از مبادی رسمی و غیررسمی اعلام کردند لیست املاک نجومی را اعلام کنند. شهرداری تمکین کرده است؟ خیر! در خصوص شفافیت هم شرایط همین گونه است. چندین و چندبار اعضای شورای شهر تهران اعلام کردند که این سامانه به روز رسانی نشده است. آیا این به روز رسانی انجام شده است؟ خیر! بنابراین ضعف شورای شهر تهران از زوایای مختلف معلوم است.

به شورای شهر چهارم انتقاد می کردیم که چرا ورزشکاران وارد شورای شهر تهران شده اند؟ من اعتقاد دارم تا زمانی که شورای شهر تهران 20-21 نفر است حضور ورزشکار جایز نیست. طبق استانداردهای جهانی شهری مانند تهران باید 90 تا 100 نفر عضو شورای شهر تهران باشند اما این استاندارد وجود ندارد و جایی برای افراد ورزشکار و سلبریتی نیست بلکه باید متخصصان وارد شورای شهر تهران شوند. عملکرد شورای پنجم آنقدر ضعیف بود که من می گویم ضعیف ترین اعضای شورای چهارم شهر تهران بهتر از اعضای دوره پنجم شورای شهر تهران عمل کردند. اعضای شورای پنجم را می توان اینگونه تعریف کرد: آدم های خوبی که مناسب کارشان نبودند. آدم های خوبی که فکر و ایده های خوبی داشتند اما توانایی اجرای آن را نداشتند و با فضای شهرداری آشنا نبودند. ما اصطلاح خوبی داریم که می گوید: "شهرداری، شهرداریچی می خواهد!" یعنی آدم هایی که شهرداری را بشناسند و بدانند چگونه رفتار کنند. نه آدم هایی که بترسند. در حال حاضر اعضای شورای شهر تهران مدام و از همه چیز می ترسند. هیچ جا نمی توانند محکم عمل کنند. بارها و بارها دیدم که اعضای شورای شهر در خصوص یک شهردار یا معاون شهرسازی مخالف هستند اما توانایی جا به جا کردن آن را ندارند. در حالی که شورای شهر تهران ناظر بر عملکرد شهرداری است اما در حوزه های بالای شهرداری درست عمل نمی کنند و شورای شهر تهران نمی تواند آن را تغییر دهد. چرا حرف شورای شهر تهران در شهرداری خوانده نمی شود؟

اربابان قدرت و ثروت با فسادستیزی مقابله می کنند

اعضای شورای شهر تهران در مقابل این سوال ها می گویند بدنه شهرداری و حتی کارمندان شورای شهر تهران که در دوره گذشته استخدام شده اند با ما همکاری نمی کنند. این بدنه شهرداری و شورای شهر تهران چه کسانی هستند که با اعضای پارلمان شهری همکاری نمی کنند؟

من این حرف را قبول ندارم. این که بگوییم بسیاری از افراد بدنه شهرداری توسط قالیباف و بدنه شورای شهر تهران توسط چمران و کاشانی استخدام شده اند، پس حرف اعضای شورای شهر دوره پنجم را نمی خوانند را قبول ندارم. چون اگر بخواهیم با این زاویه وارد شویم هر مدیر، مدیرکل، وزیر و رئیسی این حرف را بزند. این باب همیشه باز است. من می گویم این حرف نادرست است. علت این که شورای شهر تهران نتوانست به شعارهای تبلیغاتی خودش عمل کند، به دلیل این بود که خیلی از حرف ها فقط شعار بود و ناشی از نداشتن آگاهی از ضوابط، ارتباطات و نحوه عملکرد شهرداری هاست. اعضای شورای شهر تهران نمی دانستند شهرداری چیست و شهرداری را نمی شناختند. چون نسبت به آن شناخت نداشتند حرفهایی زدند که اجرایی نبود. در مجموعه عریض و تطویل شهرداری وقتی می خواهید اقدامی انجام دهید باید مناسبات آن را بشناسید و بدانید از چه زاویه هایی به شما فشار می آید. باید بدانی وقتی می خواهی فسادستیزی کنی افرادی که اربابان قدرت و ثروت هستند با شما مقابله می کنند. همه جای دنیا اینطور است و اگر توانایی ها و قدرت آنها را نمی شناسید و چیزی می گویید صرفا یک ادعاست. مشکل اصلی عدم شناخت اعضای شورای شهر تهران از شهرداری است.

حداقل های مطالبات شهرداری از دولت وصول نشد

به عملکرد کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با ریاست مرتضی الویری چه نمره ای می دهید؟

این کمیسیون نمره تجدیدی آورده است. چون شهرداری تهران در بودجه مشکل دارد و کمیسیون بودجه نتوانسته درست عمل کرد. یکی از موارد مهم شهر تهران وصول مطالبات شهرداری از دولت بود. انتظار داشتیم با توجه به همسویی شورای شهر تهران با دولت بتوانند حداقل بخشی از مطالبات شهر را وصول کنند. یا اوراق مشارکت 98 با مشکل انجام شد و تا دقیقه 90 محسن هاشمی پیگیر این ماجرا بود.

اتوماسیونی شدن صدور پروانه ساختمانی

به عملکرد کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با ریاست محمد سالاری چه نمره ای می دهید؟

من نمره قبولی به این کمیسیون می دهم. کمیسیون شهرسازی و معماری موفق تر از کمیسیون های دیگر بود. یکی از اقدامات این کمیسیون ماشینی و اتوماسیون کردن صدور پروانه ساختمانی بود. یکی دیگر از اقدامات شان این است که نمی توانند بالاتر از طرح تفصیلی در مرحله صدور پروانه ساختمانی در مناطق نمی شود کاری انجام داد. سومین اقدام آن ساماندهی کمیته های نما بود. به نظرم عملکرد آن خوب بود.

بودجه لازم به آلودگی هوا اختصاص نیافت

به عملکرد کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهرسازی شورای شهر تهران به ریاست زهرا صدراعظم نوری را چگونه بررسی می کنید؟

این کمیسیون بسیار ضعیف عملکرده است که نتایج آن نیز مشخص است. هر چقدر شهرداری و شورای شهر تهران سعی می کنند پای خود را از آلودگی هوا بیرون بکشند، واقعیت این است که این موضوع شدنی نیست. به شدت اعتقاد دارم که سازمان ها و نهادهای دیگر نیز در آلودگی هوا مسئول هستند اما نقش شهرداری بسیار پررنگ است و این کمیسیون نتوانست بودجه لازم را به این موضوع اختصاص دهد. کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهرسازی تلاش کرد در حوزه باغات اقداماتی را انجام دهد اما کارها بیشتر از این که نتیجه گرا باشد، شعاری بود. بسیاری از رای هایی که شورای شهر تهران برای صیانت از باغات داد در دیوان عدالت اداری نقض شد و دارند ساخته می شود. اکثر 61 ملکی که باغ شناخته شده بود هنوز جواز صادر نشده بود در حال حاضر به عنوان برج باغ در حال ساخت و ساز است و تلاش این کمیسیون برای عدم صدور مجوز به نتیجه هم نرسید.

کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر خواب بود

به عملکرد کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با ریاست محمد علیخانی چه نمره ای می دهید؟

این کمیسیون در این دوره خواب بود. به دلیل این که شهرداری پول خاصی نداشت پروژه ای نداشتند و در خواب بود. بهتر است بگویم در امتحانات شرکت نکرد.

سیاسی ترین کمیسیون شورای شهر تهران

به عملکرد کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران به ریاست محمدجواد حق شناس را چگونه بررسی می کنید؟

کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران به ریاست حق شناس فقط سیاسی کاری کرد. ذهنیت اعضای کمیسیون اجتماعی شورای شهر این است که حداقل تا 7-8 در فضای سیاسی نقشی ندارند و می خواهند سیاسی کاری کنند که جوهر زنده نگه داشتن آنها در این مدت شود. در نامگذاری های مختلفی و زاویه گیری برای آن چقدر هیاهو به پا شد؟ آیا نامگذاری مهدی بازرگان با این همه حاشیه لازم بود؟ آیا درست بود با این همه مشکلاتی که شهرداری و شورای شهر تهران داشت درست بود چنین حاشیه ای برایش ایجاد شود؟ سیاسی ترین کمیسیون شورای شهر تهران در این دوره کمیسیون فرهنگی بود و بیش از آن که دنبال مفاهیم اساسی عملکرد فرهنگی شهرداری باشد، دنبال سیاسی کاری بود.

آرایی که در دیوان عدالت اداری شکسته شد

به عملکرد کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران به ریاست سید ابراهیم امینی را چگونه بررسی می کنید؟

بسیاری از ضربه هایی که عملکرد و تلاش های شهرداری می خورد از حوزه حقوقی است. بسیاری از تصمیم ها در دادگاه های مختلف رای های شورای شهر تهران شکسته می شود. در حوزه های باغات تعداد آن، تغییر پهنه ها به ویژه پهنه های G و... آرا شکسته شد و نقطه ضعف آن حقوقی است. در طرح تفصیلی قرار بود یکی از شعب دیوان عدالت اداری منحصرا به شهرداری و شورای شهر تهران ارتباط داشته باشد. اما این کار نشد. ما توقع داشتیم که شورای شهر این کار را انجام دهد اما کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران این کار را انجام نداد. ما بارها و بارها شاهد توقیف حساب های شهرداری، شکستن رای باغات، شکستن رای قلع و قمع، شکسته شدن آرای کمیسیون ماده 100 و... را دیدیم. آمار شکسته شدن آرای کمیسیون ماده 100 و مصوبات شورای شهر تهران و فعالیت های شهرداری در دیوان عدالت کم که نشده بیشتر هم شده است. این نشان از ضعف کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران دارد.

شورای شهر تهران اصلاح طلبان را از فضای سیاسی خارج کرد

در پایان چگونه عملکرد کلی شورای شهر تهران را بررسی کنید؟

در مورد شورای شهر تهران می توانم بگویم که شورای پنجم شهر تهران به مردم پایتخت، به فضای سیاسی کشور و اصلاح طلبان ضرر شد و نتوانست در هیچ حوزه ای درست عمل کند. نه برای خود شورای شهر نه برای مردم. به نظر من یکی از دلایلی که اصلاح طلبان از فضای سیاسی کشور تا مدت های مدیدی خارج خواهند شد ضعف عملکرد شورای شهر تهران خواهد بود. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 656417 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟