روان شناسی بر کرونا پیروز خواهد شد/ بحران اختلالات روانی و تعرفه های روان شناسی گران!

اختلالات روانی از جمله کروناهراسی در حال حاضر یکی از معضلات جامعه امروز است.

با شیوع کرونا جامعه بیش از پیش نیازمند خدمات روان شناسی است. این درحالی است که دولت و مجلس و سایر دستگاه های زیربط توجه چندانی به پوشش بیمه ای و تسهیلات در حوزه سلامت روان جامعه ندارند.

دکتر محمد ابراهیم مداحی، بنیان گذار سازمان نظام روان شناسی کشور در خصوص بالابودن تعرفه خدمات روان شناسی برای اقشار ضعیف جامعه و لزوم تخصیص بیمه سلامت روان برای مردم به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: اینکه مردم به مراکز روان شناسی مراجعه نمی کنند، چند علت دارد، یکی از آن ها این است که هنوز نگرش ها نسبت به بیماری ها و اختلالات روانی مثبت نیست. اگرچه اکنون نگرش جامعه به خدمات روان شناسی قدری بهتر شده اما هنوز افراد با این که ابراز کنند اضطراب دارند، فوبیا دارند و... راحت نیستند. این موضوع با توجه به اینکه مردم می ترسند با مراجعه به روان شناس، برچسب های مختلف بخورند، ترجیح می دهند این موضوع را در اظهار مشکل و پیگیری درمان شان چندان علنی نکنند. این موضوع نیاز به فرهنگ سازی دارد. همانگونه که کسی می گوید کرونا دارم یا سرطان دارم و ابایی از ابراز این موضوع ندارد، باید فرهنگ سازی شود تا به جایی برسیم که در حوزه مشکلات روانی و رفتاری نیز این مسئله انجام شود و کسی که مبتلا به اختلالی خاص می شود بیش از حد آسیب نبیند.

هزینه خدمات روان شناسی برای قشر متوسط به پایین زیاد است

مداحی در تشریح علل عدم مراجعه به روان شناس گفت: هزینه ها و تعرفه های درمانی در خدمات روان شناسی بالاست. خدمات روان شناسی به گونه ای نیست که طی 1 الی 2 جلسه، افراد نسخه ای دریافت کنند و با مصرف داروها حالشان بهبود یابد. بیماری های روانی با توجه به نوع اختلال موجود طی 10، 15 یا 20 و حتی تعداد جلسات درمانی بیشتر پیگیری می شوند. هزینه های روان شناسی با توجه به این موضوع حتی اگر پایین هم باشد، به دلیل تعدد جلسات ممکن است برای عده ای زیاد باشد. این هزینه بالا از عهده طبقات متوسط و متوسط به پایین بر نمی آید. بنابراین این افراد ممکن است که به روان شناس مراجعه نکنند یا اگر هم مراجعه کردند، فرایند درمان را به دلایل مالی و اقتصادی نیمه کاره رها کنند.

علت بیشتر مرگ ومیر کرونایی ها بر اثر کرونا هراسی است/ روان شناسی بر کرونا پیروز می شود

رئیس خانه روان شناسان و مشاوران ادامه داد: بر اساس گفته های وزارت بهداشت، درجامعه چیزی حدود 24 درصد افسردگی، 23 درصد اضطراب، 18 درصد اختلالات جسمانی سازی مثل سایکوسوماتیک به وجود آمده است. استرس هایی مثل کروناهراسی نیز وجود دارد که بیشتر مرگ و میر کرونایی ها نیز براثر آن است. خود من نیز که مبتلا به کرونا بودم و بستری شدم، به گفته پزشکان، با معجزه بهبود یافتم و البته دلیل آن را آگاهی از کرونا هراسی در ذهن خود می دانم. واقعیت این است که تاثیر روان بر جسم بسیار شگرف است، روزی که من مبتلا به کرونا شدم، گفتم که روان شناسی بر این بیماری پیروز خواهد شد و این اتفاق هم برای من افتاد. در بخش ICU، افرادی بودند که با پای خودشان می آمدند و پس از چند روز بستری شدن در بخش کرونایی ها فوت می کردند، وقتی یکسری از بیماران، مرگ بیماران دیگر را می دیدند، اضطراب همه وجودشان را فرامی گرفت، در این جا معتقدم که این افراد بر اثر کروناهراسی می مردند. بنابراین خدمات روان شناسی در این حوزه ها بسیار کمک کننده است تا افراد فشاری که ناشی از استرسورها و تنش های روانی حاصل از کرونا، مسائل اقتصادی، مشکلات معیشتی و... است را کنترل کنند.

هزینه مربوط به سلامت روان جامعه حدود 3/0 درصد است

محمد ابراهیم مداحی با اشاره به لزوم تخصیص بودجه بیشتر برای سلامت روان مردم تاکید کرد: ضرورت دارد تا هزینه ارائه خدمات روان شناسی در سبد خانوارها قرار گیرد. متاسفانه دولت و مجلس این موضوع را چندان جدی نمی گیرند. در دنیا متوسط سهم سلامت روان در سبد هزینه های خانوارها و سلامت عمومی جامعه بین 7 تا 12 درصد بودجه سالانه را به خود تخصیص می دهد اما در ایران در بودجه سالانه، هزینه مربوط به سلامت روان جامعه حدود 3/0 درصد است. وقتی الطفات مجلس و دولت نسبت به سلامت روان جامعه در این حد است و موضوع را جدی نگرفته اند، عوارض مختلفی در جامعه شاهد خواهیم بود.

علت بسیاری از آسیب های اجتماعی، اختلالات روانی است

این روان شناس با تاکید بر اینکه علت بسیاری از آسیب های اجتماعی اختلالات روانی هستند، افزود: یکی از عوارض حاصل از اختلالات روانی در جامعه، ایجاد آسیب های اجتماعی در جامعه است. بسیاری از معضلات اجتماعی از جمله متلاشی شدن اعضای خانواده، اعتیاد، بزهکاری ها، رفتارهای ضداجتماعی و... نتیجه اختلالات روانی هستند. اکنون دولت چقدر برای کنترل آسیب های اجتماعی هزینه می کند؟ باید توجه داشت که بعضی از بیماری هایی که مستقیماً به سبک زندگی بر می گردند، مثل بیماری های قلبی، عروقی، دیابت، فشارخون و... نیز در نتیجه عدم رسیدگی به اختلالات روانی هستند.

لزوم توجه و هزینه بیشتر به سبک زندگی جامعه

مداحی در خصوص توجه به سبک زندگی جامعه و هزینه کردن برای آن ابراز داشت: اکنون اگر در حوزه سبک زندگی که شامل ورزش های همگانی، تغذیه سالم، پرهیز از رفتارهای پرخطر و... است، هزینه شود بسیاری از آسیب های روانی و اجتماعی کاهش می باید. به عنوان مثال وزارت ورزش و جوانان، اماکن وزرشی خود را به شرکت های خصوصی اجاره می دهد و سالی 100میلیارد تومان درآمد کسب می کند، حال آن که باید 3000 میلیارد تومان برای افرادی که سبک زندگی درستی ندارند، هزینه شود. اگر این وزارتخانه، اماکن ورزشی و ورزش های همگانی را رایگان کند و این 100 میلیارد تومان را کسب نکند، درست است که اینجا 100میلیارد تومان درآمد ندارد اما در عوض چندهزار میلیارد تومان از دوش دولت برداشته می شود. وقتی تفکرات مسئولین ما اینگونه نیست، در جامعه شاهد اختلالات مختلف روانی، رفتاری و در نتیجه آسیب های اجتماعی می شویم.

به سلامت روان، نگاهی سرمایه گذارانه داشته باشیم

بنیان گذار سازمان نظام روان شناسی کشور با تاکید بر لزوم تخصیص بیمه برای خدمات روان شناسی افزود: اگر دولت برای مردم و سلامت روانی آن ها بیمه سلامت روان اختصاص دهد، افراد و خانواده هایی که در پی شیوع کرونا سبک زندگی شان تحت الشعاع قرار گرفته و در معرض آسیب های جسمی قرار گرفتند، می توانند تا حدی راحت شوند. وقتی افراد به مسئله سلامت روان نگاه سرمایه گذارانه ندارند و فکر می کند که دارند برای این موضوع هزینه می کنند، مشکلی حل نمی شود.

صداوسیما، مجلس و دولت به کمک سلامت روان بشتابند

محمد ابراهیم مداحی ابراز داشت: صداوسیما و مراکز فرهنگی و تربیتی باید نگرش جامعه را نسبت به خدمات روان شناسی اصلاح کنند. همچنین مجلس و دولت در سبد هزینه ای خانواده ها به سهم سلامت روان توجه کنند و 3/0 درصدی که در بودجه برای این حوزه پوشش می دهند و آن را هم برای افرادی که بستری می شوند لحاظ می کنند، افزایش دهند و قوانینی را مثل بیمه سلامت روان مصوب کنند تا مردم گمان کنند تا در برابر استرس ها از حمایت دولت می شوند. اکنون هزینه ای که مردم برای درمان و تهیه داروهای کرونا می دهند، بسیار زیاد است، مثلاً برای تصفیه خون افراد کرونایی باید 120میلیون تومان هزینه شود، چه قدر از نهادهای حمایتی می توانند این حوزه را پوشش دهند؟ حال اگر این موضوع را به جای کرونا در مسئله سلامت روانی افراد به کار ببندیم، کسی که بیماری روانی دوقطبی یا شخصیت مرزی دارد و تنش هایی در او بوجود می آید که ممکن است به دیگران آسیب بزند را می توانیم تحت پوشش بیمه قرار دهیم و آن را کنترل کنیم.

ارائه خدمات روان شناسی باید تخصصی شود

مداحی در پایان گفت: روزی که در مجلس طرح ایجاد سازمان نظام روان شناسی را پیشنهاد و تصویب کردیم، امید داشتیم که ارائه خدمات روان شناسی، حوزه بندی و تخصصی شود. مراکز روان شناسی و مشاوره باید تخصصی شوند، این که تابلویی در سردر یک مرکز روان شناسی زده شود و 0 تا 100 خدمات انجام شود، صحیح نیست، باید حوزه های درمانی تخصصی شوند. کسی که در حوزه روان شناسی سلامت است از نظر تابلو و رنگ تابلو با کسی که در حوزه بالینی، تربیتی، خانواده و زوج درمانی و... فعالیت می کند باید متفاوت باشد. به طور کلی بهتر است حوزه های روان شناسی ازنظر رنگ بندی متفاوت باشند تا مردم بدانند که در مراکز ارائه خدمات روان شناسی به چه متخصصی مراجعه کنند و آن حوزه را انتخاب کنند. متاسفانه مردم وقتی با مشکلی مواجه می شوند، نمی دانند که باید به چه کسی مراجعه کنند و این از مشکلاتی است که سازمان نظام روان شناسی هم هنوز به آن توجه نکرده است.   آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 653904 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟