ارایه گزارش وزارت کشور درباره حاشیه نشینی به مقام معظم رهبری در ۵ اسفند

اسمعیل زیارتی در وبینار دستاوردها و توسعه همکاری بین مراکز پژوهشی شوراهای اسلامی مراکز استان ها گفت: در حال حاضر ۳۳ مرکز پژوهشی مربوط به شهرداری ها و یا شوراهای اسلامی شهر در کشور وجود دارد که اگر بتوانیم بین این مراکز هم افزایی ایجاد کنیم تا از ظرفیت های مشترک برای پیشبرد برنامه های مدیریت شهری در کل شهرداری ها استفاده کنیم، اتفاق بزرگی در حوزه مدیریت شهری کشور روی خواهد داد.

به گزارش رکنا ، اسمعیل زیارتی با اشاره به اینکه ۵ اسفند ماه وزارت کشور باید گزارشی در خصوص حاشیه نشینی به مقام معظم رهبری ارائه دهد، افزود: در این رابطه مکاتبه ای نیز با شهرداران و معاونان عمرانی صورت گرفته تا با قید فوریت مطالعاتی را که دراین زمینه انجام داده اند، برای ما ارسال کنند تا نکات کلیدی آن را استخراج و درقالب یک گزارش منسجم به مقام معظم رهبری ارائه دهیم.

وی با اشاره به پروژه ایران ۱۴۰۰ نیز ادامه داد: درسال ۱۴۰۰ که وارد قرن جدید می شویم یکسری اولویت های مطالعاتی باید از مراکز پژهشی شهرها تهیه و تدوین و در اختیار سازمان شهرداری ها و دهیاری ها قرار داده شود. در گام بعدی در نظر داریم تا اولویت های مطالعاتی شهرها را به اشتراک بگذاریم تا شهرها ازانجام مطالعات تکراری بپرهیزند.

وی بیان کرد: برخی از مشکلات شهرها مشترک است و می توان مطالعات مشترکی در این زمینه طراحی و اجرا کرد. مشکلاتی مانند آلودگی هوا و یا مدیریت پسماند و مسائل این چنینی گاهی اوقات لازم است تا به صورت منطقه ای و بین چند شهر انجام شود.

وی با بیان اینکه در مراکز پژوهشی شهرها به دنبال انجام مطالعات کاربردی هستیم، یادآور شد: برای بهبود فرایند تعریف و اجرا و انجام پروژه های مطالعاتی شیوه نامه تدوین شده است که بزودی ابلاغ می شود. همچنین لازم است تا تمام پروژه های مطالعاتی شهرها و کلانشهرهای کشور در سامانه ای مانند پژوهشیار شهرداری تهران و یا سامانه ای که شهرداری مشهد راه اندازی کرده است به ثبت برسد تا به راحتی قابل دسترسی و استفاده باشد.

محمد حسین بوچانی رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران نیز گفت: در شرایط کنونی که پاندمی کرونا عمده کارکرد و عملکرد حوزه های اجرایی، عمرانی، شهر را مختل کرده است، یکی از راهکارهای بازگرداندن شهرها به شرایط اولیه و تداوم فعالیت ها؛ به اشتراک گذاری تجاربی است که شهرها در مقابله با این بیماری به دست آورده اند. با توجه به اینکه در سال آینده کشور وارد قرن جدید می شود، لازم است تا تحولات یکصد سال اخیر شهرها در حوزه های مختلف مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

وی ادامه داد: کرونا به ما نشان داد در اداره شهرها هر چند دستاوردهای بزرگی داشته ایم اما برای برون رفت از این بحران فراگیر چاره ای جز تحقیق و خردورزی بیشتر نداریم. شهرداری به عنوان مردمی ترین نهاد اجرایی که خدمات آن از مبارزه با حیوانات موذی تا خردورزی برای افزایش مهارت های اجتماعی و دانش شهروندان را شامل می شود، لازم است با این سطح از ارائه خدمات خود را در شرایط بحرانی اداره کند.

بوچانی در ادامه با اشاره به بازگرداندن لایحه سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده توسط شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی تأکید کرد و گفت: در شرایط کنونی اتفاقاتی در سطح ملی در مجلس شورای اسلامی در حال شکل گیری است که لزوم انجام امر پژوهش را در این رابطه نشان می دهد. در حال حاضر لایحه بررسی مالیات بر ارزش افزوده که تصویب و تأیید آن به افزایش درآمد شهرداری ها و مدیریت های شهری منجر می شود، توسط شورای نگهبان به مجلس بازگردانده شده تا ایرادات آن برطرف شود. در این میان همکاری شوراهای اسلامی شهر و مراکز پژوهشی آن ها با نمایندگان مجلس می تواند در نهایت منجر به اتفاق تاثیرگذاری در حوزه درآمدهای پایدار در شهرداری ها شود.

وی در ادامه با اشاره به پروژه ایران ۱۴۰۰ گفت: در پایان قرن قرار داریم و در سال آینده وارد قرن جدید می شویم. بررسی و اسکن صد سال گذشته شهر تهران دیدگاه های جالبی را به ما می دهد که از منظر پژوهشی بسیار تاثیرگذار است. به همین دلیل میخواهم تمام مدیران پژوهشی مدیریت های شهری و همکاران وزارت کشور همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند. در حال حاضر نزدیک به ۱۶عنوان مطالعاتی در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در دستور کار قرار گرفته است و اگر در چند ماه باقی مانده این مطالعات به سرانجام برسد سیمای تمام نمای شهر را در طول یک قرن اخیر به ما نشان می دهد.

براساس گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، بوچانی با تاکید بر اینکه نباید پروژه ایران ۱۴۰۰ را با محوریت شهرهای خوب ازدستور کار خارج کنیم، ادامه داد: ایران ۱۴۰۰ دستمایه خوبی است تا تحولات در شهرها به دقت مورد توجه قرار گیرد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 650780 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟