تنفس تهران نارنجی شد /  سوخت پر گوگرد استفاده می شود

آلودگی هوا از صدقه استفاده از سوخت های فسیلی هر ساله در فصل سرما و با وارونگی هوا به اوج خود می رسد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این اولین سال نیست که آلودگی هوا نقل محافل سیاسیون و رسانه ها می شود و با این دست فرمانی که مسئولان پیش می روند نیز به نظر می رسد آخرین سال نخواهد بود و حالا حالاها آلودگی هوا ریه تهرانی ها و کلانشهرها را پر می کند. حسین شهیدزاده، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به این سوال رکنا که آلودگی حال حاضر هوای تهران مربوط به کدام آلاینده و سوخت هاست؟ گفت: آلودگی اصلی شهر در فصل سرد آلایندگی PM2.5 (ذرات معلق 2.5میکرون) است. این ذرات از حمل و نقل و منابع ثابت تولید می شوند. با توجه به این که حمل و نقل تغییرات عمده ای نسبت به قبل نداشته و حتی حمل و نقل سنگین که سهم بیشتری در تولید آلاینده دارند، کاهش یافته چون فعالیت های اقتصادی و ساخت و سازها کمتر شده اند. از سوی دیگر سوختی که برای حمل و نقل (یورو4) تغییرات زیادی نکرده است.

استفاده از سوخت پرگوگرد در تهران

وی با اشاره به اندازه گیری های آلودگی در تهران افزود: آلاینده SO2 یا همان دی اکسید گوگرد که ناشی از سوختن سوخت های پرگوگرد است حدود 1.5 تا 2 برابر شده است. این نشان می دهد که سوخت پرگوگرد در تهران استفاده می شود. منظور ما داخل شهر نیست بلکه در محدوده ای که روی آلودگی شهر تاثیر می گذارد سوخت پرگوگرد استفاده می شود. این سوخت می تواند گازوئیل پرگوگرد (که یورو4 نیست) یا مازوت باشد. از آنجایی که شهرداری تهران هیچ نظارتی روی سوخت صنایع یا نیروگاه ها ندارد، ما نمی توانیم اعلام کنیم که چه سوختی سوزانده شده است. اما نشانه های SO2 در هوای تهران نشان می دهد که سوخت پرگوگرد استفاده می شود. مقادیر بسیار زیادی نیز ذرات معلق تولید می شود. سوخت های پرگوگرد میزان زیادی PM2.5 تولید می کند. به نظر می رسد سهم منابع ثابت نسبت به سالیان گذشته بیشتر شده است. البته این بدان معنا نیست که خودروها از آلوده کردن هوا تبرئه می شوند؟ خودروها به اندازه گذشته آلودگی تولید می کنند اما منابع ثابت نسبت به گذشته میزان بیشتری آلودگی تولید می کند.

علت آلودگی هوای پیروزی چیست؟

حسین شهیدزاده با بیان این که نمی توان اینگونه قضاوت کرد که شرق آلوده تر است یا غرب، گفت: نمی توان درباره آلودگی قضاوت کلی برای یک بخش از تهران داد چون آلودگی هوا به جهت باد، دمای مناطق، نحوه رخداد وارونگی هوا می توانیم آلودگی هوا را در مناطق مختلف شهر مشاهده کنیم. در برخی از مواقع می بینیم که گاهی اوقات شمال شهر آلوده می شود.

وی افزود: بعضی از ایستگاه های شهر تهران باید نزدیک معابر پررفت و آمد و برخی دیگر در مناطق مسکونی باشد. می بینید که بعضی عددبالا یا برخی از ایستگاه ها عدد پایین تری را نشان می دهد به دلیل این است که ممکن است به خیابان پرتردد (خودروها) نزدیک تر است. این اعداد بالاتری را نشان می دهد. به عنوان مثال در میدان شهید کلاهدوز پیروزی، ایستگاه کنترل کیفیت هوا نزدیک یک بزرگراه پرتردد است. در آن بزرگراه عبور و مرور خودروهای دیزلی نیز آزاد است. آنجا کمربندی تهران است و مسافرانی که از غرب به مقصد شهرهای شمالی می روند مجبورند از آزادگان به سه راه افسریه و جاده دماوند به سمت شمال کشور ادامه مسیر دهند. بنابراین خودروهای سنگین زیاد است و شاخص بالای آلودگی هوا را آنجا شاهد هستیم.

حسین شهیدزاده مدیرعامل سازمان کنترل کیفیت هوای تهران

فقط 16 ایستگاه در تهران PM2.5 هوا را اندازه گیری می کند

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: اگر منطقه ای هوای قابل قبولی دارد یا سالم، به دلیل آن است که PM2.5 آن اندازه گیری نشده بلکه آلاینده دیگر است. از 21 ایستگاهی که داریم 16 ایستگاه آلایندگی PM2.5 را اندازه گیری می کند. در برخی دیگر از ایستگاه ها نیز ممکن است آلاینده های دیگر را نتوانیم اندازه گیری کنیم. وقتی در شهر PM2.5 بالا باشد یعنی تمام مناطق PM2.5 بالایی دارد.

تا جمعه تهران در وضعیت نارنجی به سر می برد

حسین شهیدزاده در پایان تاکید کرد: پیش بینی که از هواشناسی دیدم این است که تاجمعه بادی در تهران نمی وزد. مگر این که پیش بینی جدیدی داده باشند. گزارش هواشناسی هشدار نارنجی است و تا جمعه در تهران باد نمی وزد. اما این که جمعه در تهران باد می وزد در پیش بینی بعدی مشخص می شود. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 650416 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟