جهان به سمت تجارت و مشاغل الکترونیکی / ضعف آموزش استفاده مفید از فضای مجازی در مدارس

فضای مجازی هم آنقدر بی رحم است که کودکان را در خود می بلعد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بچه ها در شرایط اقتصادی کنونی می بینند که مادر و پدرهایشان دو حتی سه شیفت کار می کنند تا هزینه های زندگی شان را تامین کند. در این شرایط برای آن که کمکی باشند برای خانواده شان یا برای تامین خواسته های خودشان عطشی عجیب برای کسب درآمد در فضای مجازی پیدا کرده اند. این در حالی است که تجارت در فضای مجازی راهکارهای خاص خود را دارد و کودکان در بسیاری از مواقع در دام سایت های شرط بندی یا کلاهبرداری گرفتار می شوند. اما باید عطش این کودکان با یک پاسخ منطقی فروکش کند.

نیما مجدی، کارشناس ارتباطات و فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: نسل جدید (کودکان و نوجوانان) در شرایطی قرار گرفته اند که با ورود فضای مجازی به کشورمان خواسته یا ناخواسته به این سمت و سو کشیده شده اند که موبایل، تبلت و سیستم های خوب داشته باشند و در فضاهای مجازی فعالیت داشته باشند. در این میان تمام امکانات و تبحرهایی که باید به کودکان آموزش داده شود، را خودشان از طریق اینترنت می آموزند.

جای خالی فرهنگسازی درباره فضای مجازی

وی با اشاره به این که انگیزه کودکان و نوجوانان قابل تحسین است، افزود: متاسفانه درباره نحوه استفاده از فضای مجازی فرهنگسازی نشده است. متاسفانه در کشور ما از فضای مجازی بد استفاده می شود. فرهنگسازی ها باید از طریق رسانه های مختلف صورت می گرفت و هنوز هم جای خالی آن وجود دارد.

لزوم کنترل خانواده ها بر فضای مجازی

نیما مجدی با بیان این که فکر می کنم فرهنگسازی فضای مجازی از هسته اصلی تربیت یعنی خانواده باید شروع شود، گفت: فارغ از این مدت که تحصیل آنلاین شده است، خانواده ها موبایل و تبلت را نباید در اختیار فرزندان قرار داده و تحصیل آنها را در اولویت قرار گیرد. رسانه های مختلف نیز باید نظرات کارشناسی را منتشر کنند تا بسیاری از مشکلات فضای مجازی حل شود.

حرکت لاک پشت وار آموزش و پرورش درباره فضای مجازی

وی با اشاره به این که موافق هستم که کتابی در این خصوص تهیه و تدوین شود، افزود: آموزش و پرورش باید این کتاب تهیه و تدوین کند و این که این وزارتخانه سال های سال است که برای کم و زیاد کردن برخی عناوین و اقداماتش در حوزه آموزشی و پرورشی لاک پشت وار حرکت می کند. در این مورد مجلس و دولت می توانند تعاملات خاص خود را داشته باشند تا این کار را انجام دهند. کتاب هایی را باید تدوین کنیم که نه تنها در مدارس بلکه در سطوح بالاتر تحصیلی تدریس شده و فرهنگ استفاده از فضای مجازی را ارتقا دهد. اگر این کتاب در کتابفروشی ها به فروش برسد نمی تواند تاثیرگذار باشد و نتیجه مطلوبی ندارد. بنابراین آموزش و پرورش باید سرعت بیشتری به کارش بدهد تا جامعه آسیب کمتری را متحمل بشود.

هیچ کس از درآمدهای 10-15 میلیونی نمی گذرد

کارشناس ارتباطات و فضای مجازی درباره سوق دادن کودکان و نوجوانان به سمت استارتاپ ها گفت: باید برای کودکان و نوجوانان استارتاپ را تعریف کنیم و اطلاعات لازم را به آنها بدهیم. حتی برخی از ارگان های دولتی و خصوصی می توانند مشوق های خوبی برای دانشجویان و دانش آموزان بگذارند تا تشویق شوند به استارتاپ ها روی بیاورند. خود به خود هیچ کس به انسجام فکری نمی رسد که فضای مجازی را نادیده بگیرد و از 10-15 میلیون درآمد آسان را کنار بگذارد و به سمت و سوی استارتاپ ها برود و خلاقیت ایجاد کند. ریشه های تشویق سمت و سوی این فرزندان را باید در نظر بگیریم و رشد بدهیم، برنامه طولانی مدت برای آن در نظر بگیریم و آن را اجرایی کنیم.

باید جوانان را به سمت استارتاپ ها خلاقیت و کارآفرینی سوق دهیم

نیما مجدی در ادامه تاکید کرد: کودکان و نوجوانان برای رفتن به سمت استارتاپ ها نیاز به سرمایه دارند. میزان سرمایه با توجه به میزان شروع فعالیت فرد ارتباط مستقیم دارد. میزان سرمایه برای خرید تجهیزات اولیه را باید در نظر گرفت. فردی که می خواهد در هر حوزه ای استارتاپی را شروع کند باید دوره هایی را بگذراند و مشوق هایی برای او تعریف شود. باید وام هایی با سودهای کم به افراد داده شود تا آنها به سمت خلاقیت و کارآفرینی سوق داده شوند. شرایط تجارت در اینستاگرام رو به افول است و ارزش ها را زیر سوال می برد. اگر قرار باشد که یکسری ارزش ها با اینستاگرام زیر سوال برود باید برای حرکت به سمت و سوی خلاقیت های بیشتر شروع شود. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 649262 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟