گاز جایگزین مازوت در نیروگاه های تهران شد / اصفهان یکی از آلوده ترین استان های کشور + صوت
حجم ویدیو: 45.89M | مدت زمان ویدیو: 00:06:55

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بیش از دو هفته است که اعضای شورای شهر تهران درباره استفاده از مازوت در نیروگاه ها و برخی کارخانه ها هشدار می دهند. اما این هشدارها با بی توجهی روبرو شده و حالا که آلودگی هوا از مرز بحران گذشته، استفاده از این سوخت بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در پاسخ به این سوال که شما به عنوان معاون وزیر بهداشت، سعید نمکی به عنوان وزیر و آقای رئیس جمهور می دانستید که مازوت استفاده می شود؟ وزارت بهداشت برای تعطیلی و توقف استفاده از مازوت چه اقدامی انجام داده است؟ مردم باید با سلامت شان صادر نشدن مازوت را جبران کنند؟ به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: پنجشنبه هفته گذشته جلسه ای با رئیس جمهوری ایران داشتیم که عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز در آن حضور داشتند و بحث های مفصلی با سوخت نیروگاه ها اعلام شد. بحث هایی درباره تولید و جایگزین سوخت وجود دارد.

نامه وزیر بهداشت روی میز جهانگیری

وی با اشاره به این که میزان مصرف گاز در فصل سرما نیز از دیگر عوامل است، افزود: میزان مصرف پاک نسبی (گاز) افزایش می یابد و از سوی دیگر گاز باید جایگزین مازوت شود و محدودیت هایی برای این موضوع وجود دارد. در ارتباط با نیروگاه های تهران تصمیم گیری شد که جایگزین شود ولی با توجه به کمبودی که وجود دارد امکان جایگزینی سوخت همه نیروگاه ها وجود ندارد. وزارت بهداشت دو گزارش ارائه کرده است. گزارش تاثیر آلودگی هوا بر کرونا را به ستاد ملی مبارزه با کرونا و آقای رئیس جمهور ارائه شده است. دو روز پیش نیز نامه ای تهیه و با امضای سعید نمکی، وزیر بهداشت به جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ارائه شده است. بحث آلودگی هوا باید جدا از بحث کرونا ثابت شده و تاثیرگذار بر حوزه سلامت است. بسیاری از بیماری های تنفسی، سرطان ها و... با آلودگی هوا ارتباط دارد.

تعطیلی برای کاهش آلودگی هوا کارساز نیست

علیرضا رئیسی با اشاره به این که آلودگی هوا مختص به تهران نمی شود، تاکید کرد: اصفهان یکی از آلوده ترین استان هاست و در بسیاری از شهرهای دیگر نیز هوا آلوده است. برنامه ریزی برای اصلاح زیرساخت هایی توسط دولت انجام شده بود که به دلیل تحریم ها این اصلاحات صورت نگرفته است و نتوانستند سوختی را جایگزین مازوت انجام دهد. وزارت بهداشت همواره تذکرات و پیشنهادات خود را ارائه داده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بسیار ایستگاه های کیفیت هوا در تهران از وضعیت هشدار بالاتر بود و قرار بود تصمیم گیری کنند. در این مدت کم تعطیل نکردیم اما مسائل دیگری هم وجود دارد. اگر شما تهرانی ها را تعطیل کنیم می روید شما و این بلا را سر شمالی ها آورده اید. باید حواسمان باشد تعطیلی یعنی در خانه بمانید نه آن که مسافرت بروید. شاید این حرف درست است که تهران را ترک کنیم تا آلودگی کاهش یابد اما کرونا چه می شود؟ این را هم باید در کنارش در نظر بگیرید. این پارادوکسی است که وجود دارد. مدارس که تعطیل بودند و کارمندان دولت نیز نصفه نیمه سرکار می آیند. در تهران نیز کارمندان 50درصد سرکار می آیند و کسب و کارها اغلب تعطیل بوده است. بنابراین برای آلودگی هوا فقط دنبال تعطیل کردن نباشیم که زیاد کارساز نیست. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 647345 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟