ارتباط مصرف  شیشه با ارتکاب قتل های فجیع / چرا زنان شیشه ای کمتر از مردان مرتکب جنایت می شوند؟

به گزارش رکنا، در اخبار معمولاً شنیده می شود که درصد آسیب رسانی مردان معتاد به شیشه نسبت به زنان معتاد به این ماده روان گردان متفاوت است.

نکته دیگری که قابل توجه است آن است که زنانی که شیشه مصرف می کنند به احتمال کمتری دست به مثله کردن و تکه تکه کردن افراد می زنند ولی در شرایط عادی و طبیعی این اقدام طبیعی به نظر می رسد. با این حال یکی از متخصصان حوزه اعتیاد معتقد است که علت کمتر بودن آمار آسیب هایی که زنان معتاد به شیشه نسبت به مردان می زنند آن است که زنان از توان فیزیکی کمتری برخوردار هستند.

سعید صفاتیان، کارشناس و پژوهشگر حوزه مواد مخدر در خصوص وضعیت و آمار مصرف شیشه در مردان و زنان به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: بنا به اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر 17 درصد از مردم تمایل به مصرف مواد روان گردان و مخدر دارند که از این میزان حدود 5 درصدشان مصرف کننده شده اند و 12 درصدشان هنوز به سمت اعتیاد کشیده نشدند. همچنین طی سال های 90 تا 95 آمار اعتیاد بانوان به شیشه و بیشتر به دلیل لاغری دو برابر شده است. به عبارتی در سال 90 میزان خانم هایی که به مصرف شیشه اعتیاد پیدا کرده بودند، 5 درصد از کل معتادان را تشکیل می داد، در حالیکه در سال 95 این میزان تا 10 درصد نیز افزایش یافته است و میزان مردان معتاد به شیشه نیز 90 درصد این آمار را تشکیل داده اند.

اقدامات پس از مصرف شیشه به نوع شخصیت افراد در قبل از اعتیادشان بازمی گردد

صفاتیان در خصوص ویژگی های شخصیتی مثل زن و مرد بودن، پیر و جوان بودن و نوع شغل و... و آسیب هایی که در افراد معتاد ایجاد می شود، ابراز داشت: این که افراد پس از اعتیاد به شیشه چه اعمالی را انجام می دهند، بستگی به شخصیتی که قبل از اعتیاد داشتند دارد. باید توجه داشت که عموماً افرادی که مصرف کننده شیشه هستند بحث خودکشی یا دگرکشی در آن ها مطرح می شود و علت این موضوع نیز به هذیان گویی آن ها برمی گردد که نوعش هم از هذیان گزند و آسیب و یا تعقیب و گریز است.

اصلی ترین علت طلاق ها، هذیان های گزند و آسیب و تعقیب و گریز هستند

این تحلیلگر و فعال حوزه اعتیاد در مورد هذیان های افراد معتاد به شیشه ادامه داد: هذیان های گزند و آسیب و تعقیب و گریز، اصلی ترین علت طلاق ها در دادگاه ها هستند که این موضوع به واسطه مصرف شیشه ایجاد می شود. مثلاً مردان در دادگاه ابراز می کنند که به همسرشان شک دارند، یا زن ها می گویند که شوهرشان به آن ها خیانت کرده است. در خصوص هذیان گزند و گریز نیز مثلاً به این صورت است که افراد می گویند در کارخانه ای که کار می کنند، چیزی را اختراع کرده اند که دیگران ممکن است به آن دست پیدا کنند و یا جلوی ثبت اختراع وی را بگیرند. مثال دیگر آن است که افراد ابراز می کنند که با فردی در ارتباط هستند که بقیه می خواهند به آن آسیب بزنند و رابطه شان را خراب کنند.

بعضی افراد معتاد در دادگاه ها از جرمی که مرتکب شدند، آگاهی دارند

سعید صفاتیان در مورد قتل ها و آسیب های موجود در افرادی که معتاد به شیشه هستند، افزود: بعضی از هذیان ها به سمت کشتن افراد می رود، به طور مثال فردی که شیشه مصرف می کند، هنگام نیمه شب کودک خود را به شکل شیطان می بیند و اقدام به آسیب زدن به آن می کند. این وضعیت به تاثیر فیلم های سینمایی نیز بازمی گردد که محققان معتقدند بیشتر در کودکان و نوجوانان رخ می دهد و در بزرگسالان با مصرف مواد مخدر و روان گردان این حالت ایجاد می شود. با این حال در دادگاه ها به دلیل اینکه فرد قبل از مصرف مواد، حالت طبیعی داشته، خودش تایید می کند که به علت مصرف مواد مثلاً سر یکی از اعضای خانواده اش را بریده یا تکه تکه کرده است.

توان فیزیکی متفاوت عامل تفاوت در آمار آسیب های زنان و مردان معتاد است

کارشناس و پژوهشگر حوزه مواد مخدر در مورد تفاوت فشارها و قدرت های موجود در زنان و مردان معتاد به شیشه گفت: گاهی ممکن است مردی که دچار توهم شده و فرزندش را به شکل یک حیوان خطرناک یا شیطان می بیند، بواسطه ممانعت همسرش، به جای آسیب به کودک، به همسرش لطمه بزند و حتی وی را بکشد. بنابراین فشارهای فیزیکی که بین مرد و زن است متفاوت هستند. همچنین چون فشار فیزیکی در این مواقع در مردان بیشتر است، اگر همسر این فرد ممانعت کند، مرد معتاد به دلیل زور بیشتر زنش را می کشد. در کل این تفاوت های فیزیکی بین زن و مرد است که باعث می شود درصد زنان معتادی که ضارب و قاتل هستند کمتر از مردان باشد. مثلاً در بحث خودکشی نیز تعداد خودکشی میان زنان بیشتر است اما میزان خودکشی های موفق در زنان کمتر است، زیرا یک زن به عنوان مثال با 5 قرص دیازپام خودکشی می کند ولی یک مرد مستقیم و از طبقه 8 یک آپارتمان اقدام به خودکشی می کند.

شیشه در همه افراد اثراتی یکسان برجای می گذارد و ربطی به جنسیت ندارد

صفاتیان در پایان با تاکید بر عوامل کمتر بودن آسیب های حاصل از مصرف شیشه در جنایات مربوط به زنان نسبت به مردان گفت: به طور کلی اراده افراد و مهمتر از آن توان فیزیکی بین زن و مرد است که باعث می شود مردان معتاد به شیشه نسبت به زنان معتاد، اقدامات فاجعه آمیزتری انجام دهند و کارهایی مثل مثله کردن و تکه تکه کردن انجام دهند. ضمناً باید تاکید کرد که مواد روان گردان شیشه تفاوتی در نوع جنسیت افراد ندارد و در همه افراد و جنسیت ها یکسان عمل می کنند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 647038 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟