راه های کاهش فوری آلودگی هوا در تهران / آقای کلانتری اگر رئیس جمهور گزارش شما را وتو می کند استعفا دهید!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آلودگی هوا حالا از هشدار گذشته و به مرز بحران رسیده است. در ایران نفس کشیدن سخت شده درست مانند زندگی. اگر پنجره ها باز باشد آلودگی هوا شهرنشنیان و اگر پنجره ها بسته باشد کرونا جانشان را تهدید می کند. در این میان تعطیلی های آلودگی هوا در دست استانداران است. استاندار تهران پس از جلسه اضطراری اعلام کرد که قرار است تهران به عنوان پایتخت دو روز تعطیل شود شاید سیاهی هوا کمی فروکش کند. اما به دلیل شیوع بیماری کرونا شهر تخلیه نمی شود مانند آن روزها که همه به جاده ها هجوم می آوردند. تهرانی نشینان مجبورند در تهران بمانند و نمی توانند از آلودگی هوا در این شهر فرار کنند. اما تعطیلی دو روزه با وجود استفاده از مازوت در نیروگاه ها و زباله سوزی در جنوب تهران (تقی آباد و...) چقدر می تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند؟ کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده که مازوت تولید کردیم اما تحریم ها اجازه فروش آن را نمی دهد، مخازن هم پر شده و حالا مجبوریم از مازوت در نیروگاه ها و کارخانه ها استفاده کنیم.

محمد درویش / کنشگر و فعال محیط زیست

ساخت و ساز و تردد کامیون ها را متوقف کنید

راه کاهش سریع این آلودگی چیست؟ محمد درویش، کنشگر و پژوهشگر محیط زیست درباره این موضوع به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: باید تمام معدنی، برداشت شن و ماسه در اطراف تهران، هر نوع فعالیت ساختمانی به ویژه تخریب ساختمان های قدیمی و ساخت و ساز و حرکت کامیون، تریلی و لودرها به صورت کامل متوقف شود. به هیچ عنوان اجازه ندهند که نیروگاه ها و کارخانه جات از سوخت مازوت استفاده کنند. جریمه های سنگین نیز برای استفاده کنندگان از سوخت مازوت در نظر بگیرند و با آنها برخورد قانونی شود.

صادرات گاز را قطع کنید تا از مازوت استفاده نکنند

وی تاکید کرد: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اعتراف می کند که از مازوت استفاده می کنند و این سوخت می تواند ذرات آلاینده متاثر از گوگرد را در فضا افزایش دهد و با یک آزمایش ساده می توان فهمید که در فضای تهران چقدر مازوت استفاده می شود. آثار استفاده از مازوت در تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، اراک و... خود را نشان می دهد. حقیقت این است که جز چند گلایه رسانه ای عزمی برای حذف مازوت وجود ندارد. اگر عزمی وجود داشت به راحتی می توانستند دستور دهند صادرات گاز قطع شود و گاز نیروگاه ها تامین شود تا از مازوت استفاده نکنند.

درجه منازل را به 18درجه برسانید

محمد درویش با اشاره به این که این راه های کوتاه مدت مقابله به آلودگی هواست، افزود: شهروندان نیز باید در این موضوع مشارکت کرده و از لباس های زمستانی در منازل استفاده کنند و دمای منازل را به 18درجه برسانند نیز به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و سوخت های فسیلی کمک کند.

ارزش صندلی ها بیشتر از جان مردم است

این کنشگر و پژوهشگر محیط زیست با بیان این که در آلودگی هوا فقط یک مسئول وجود دارد آنهم سازمان حفاظت محیط زیست است، تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست، متولی حسن اجرای عملکردهای دستگاه های اجرایی در راستای قانون هوای پاک است. بنابراین سازمان حافظت محیط زیست باید به رئیس جمهوری گزارش دهد که هر کدام از دستگاه ها چه اقداماتی دارند. عیسی کلانتری می گوید: "ما این کار را کردیم اما زورمان نرسیده است." معنی حرف شان این است که صندلی ها برایشان ارزش بیشتری دارد تا جان مردم. آقای کلانتری! اگر زورتان نرسیده است چرا استغفا نمی دهید؟ چرا همچنان مماشات می کنید؟ نکته اصلی این است که روی کاغذ (طبق قانون) سازمان حفاظت محیط زیست می تواند حکم تعطیلی هر نیروگاه یا کارخانه ای را صادر کند. می تواند از پلاک گذاری خودروهایی که استاندارد لازم را ندارند، جلوگیری کند. می تواند موتورسیکلت هایی که منبع آلودگی هستند همچنان تولید شوند. اما اصل ماجرا این است که اگر اقدامی کنند، حکم عزل شان صادر می شود.

وی ادامه داد: در حقیقت عیسی کلانتری می گوید که حرف من در هیئت دولت توسط رئیس جمهور وتو می شود.

تاثیر کاهش سرانه زباله در آلودگی هوا

محمد درویش در پایان اعلام کرد: شهروندان تا جایی که امکان دارد از وسیله شخصی استفاده نکنند، حتی الامکان از منازل شان خارج نشود، دمای منازل را به 18 درجه برسانند تا آلودگی کمتری به وجود آید. از سوی دیگر شهروندان تا جایی که امکان دارد سرانه تولید زباله ها را کاهش داده و زباله های تر را خشک کنند چون در فرآیند پسماند، تولید شیرابه، انتشار گازهای گلخانه ای و سوزاندن زباله ها تاثیر به سزایی داشته باشد. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 647036 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟