افزایش 10 میلیونی حقوق پزشکان هیئت علمی در سکوت خبری / محرومیت پرستاران  بخش خصوصی و شرکتی از اضافه حقوق

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این در حالی است که بیشتر بار درمان بر دوش پرستاران سنگینی می کند. پرستاران شرکتی و بخش خصوصی در شرایط سخت مبارزه با کرونا با حداقل حقوق و دستمزد کارگری مشغول هستند.

محمدرضا شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستاری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره افزایش حقوق پرستاران تاکید کرد: وزارت بهداشت درصدی به حقوق پرستاران اضافه کرده و آن را در بوق و کرنا می کند، اما این افزایش قیمت تمام کادر درمان است نه مختص پرستاران.

اضافه حقوق پزشکان هیئت علمی

وی با بیان این که فقط روی پرستاری مانور می دهند، افزود: دو ماه پیش ابلاغ شد که 50درصد به حقوق ها افزوده شود. حدود 20هزار نفر پزشک هیئت علمی داریم که به حقوق آنها نیز افزوده شده است. حقوق پزشکان هیئت علمی از 15 تا 25 میلیون تومان بود. اگر یک پزشک هیئت علمی 20میلیون دستمزد داشته حالا 10 میلیون به حقوقش اضافه شده و دو ماه است که این حقوق را دریافت کرده اند. اصلا جایی مطرح شده که به هیئت علمی ها اضافه حقوق تعلق گرفته است؟ خیر. هیچ جایی این موضوع مطرح نشده است.

افزایش هیئت علمی ها دوماه گذشته پرداخت شده است

دبیرکل خانه پرستاری با اشاره به این که حقوق تمام کارکنان وزارت بهداشت افزایش می یابد، گفت: کادر وزارت بهداشت دو بخش هیئت علمی و غیرهیئت علمی است. غیرهیئت علمی شامل پزشک عمومی، پرستار، آزمایشگاه، رادیولوژی، و... می شود. دو ماه پیش افزایش حقوق هیئت علمی ها انجام شده است. از اول دی ماه نیز بخش غیرهیئت علمی های وزارت بهداشت که استخدام رسمی هستند، حقوق شان افزایش می یابد. اما به افکار عمومی و رسانه ها القا می کنند که حقوق پرستاران افزایش یافته است، اشتباه است و حقوق تمام کادر وزارت بهداشت افزایش یافته است.

نیمی از پرستاران شرکتی هستند

وی در پاسخ به این سوال که چقدر از پرستاران وزارت بهداشت شرکتی هستند؟ تاکید کرد: پرستاران شرکتی سه شنبه (9 دی) جلوی مجلس تجمع کردند. چیزی حدود 45 تا 50 درصد پرستاران شرکتی هستند که از سال 92 تاکنون به کارگیری شده اند. شرکت یعنی استثمار و بهره کشی به شیوه جدید. به دلیل قوی بودن مافیای سیستم وزارت بهداشت این بهره کشی بیشتر است. به حقوق شرکتی ها اضافه نشده، البته حساسیت های کشوری در این مورد به وجود آمده است و اعلام کرده اند که به طور متوسط یک میلیون وپانصد به حقوق آنها افزوده خواهد شد. اما هنوز این افزایش قیمت انجام نشده است.

افزایش حقوق هیئت علمی برابر تمام کادر درمان

محمدرضا شریفی مقدم در پاسخ به این سوال که 50درصد اضافه حقوق به پرستاران استخدامی چگونه صورت گرفته است؟ گفت: حدود یک میلیون و نیم تا دو میلیون و هشتصد هزار تومان به حقوق پرستاران اضافه شده است. یعنی به هیئت علمی 10میلیون تومان و کادر درمان استخدام رسمی تقریبا 2 میلیون و دویست هزار افزوده شده است. در حقیقت یک هیئت علمی 5 برابر کادر درمان اضافه حقوق دریافت می کند. اگر بیش از 20هزار هیئت علمی داریم برابر تمام کادر درمان (پرستار، آزمایشگاهی و...) می شود.

ناظران بخش خصوصی سهامداران آن هستند

وی با اشاره به پرستاران بخش خصوصی افزود: آنها پایه حقوق 2میلیون و 800-900 هزار تومان دریافت می کنند. این موضوع به دلیل تعارض منافع به وجود آمده است. فرد تصمیم گیر یا سیاستگذار نباید ذینفع باشند در غیراینصورت تعارض منافع به وجود می آید. در کشورهای توسعه یافته جهان این موضوع در نظام سلامت حل شده است و طبق قانون تصمیم گیران جای دیگر نباید فعالیت کنند. 90درصد روسای بیمارستان های آمریکا پزشک نیستند. 10درصدی که پزشک هستند کار طبابت نمی کنند. در کشور ما تصمیم گیری ها به سهامداران بیمارستان های بخش خصوصی ختم می شود. اگر پرستار شرکتی وجود دارد، ظرفیت دانشکده پرستاری را در عرض 5-6 سال دو برابر کردند، طرح پرستار بیمارستانی یا بهیار پرستاری داشتند برای آن است که تقاضا را افزایش دهند و عرضه را کم کند تا پرستاران و کادر درمان در هر شرایطی کار را قبول کنند و با حقوق کمتر از پایه حقوق و حتی یک میلیون و 500هزار تومان هم حاضر به کار باشند. در حقیقت مجموعه تصمیم گیری های وزارت بهداشت گروهی در نظام پزشکی، سهام داران بخش خصوصی، وزارت بهداشت و بیمارستان دولتی حضور دارند. بیمارستان های خصوصی تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی مربوطه است. فردی که باید در دانشگاه حضور داشته باشد در بیمارستان خصوصی به ویزیت بیمار می پردازد یا جراحی می کند، می تواند به بخش خصوصی نظارت داشته باشند؟

پرستاران باید پایین ترین حقوق را دریافت کنند

محمدرضا شریفی مقدم گفت: تصمیم گیران دنبال گسترش بخش خصوصی هستند که موفق شده اند و بخش خصوصی را توسعه داده اند. تصمیم گیری های آنها بر مبنی آن است که خودشان منتفع شوند. یکی از تصمیم هایشان این است که پرستاران پایین ترین حقوق را دریافت کنند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 646386 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟