تفاوت واکسن ایرانی کرونا با دیگر واکسن ها / عوارض واکسن بسیار بی ضررتر از عوارض کروناست + فیلم
حجم ویدیو: 82.33M | مدت زمان ویدیو: 00:10:20

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از بین حدود 60هزار داوطلب اما فقط 56نفر انتخاب می شوند تا این آزمایش را پشت سر بگذارند. از واکسن ایرانی کرونا که توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تولید شده است، رونمایی شد. در مراسم رونمایی، اولین واکسن به طیبه مخبر، تزریق شد تا اولین ایرانی که واکسن را مصرف می کند دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) باشد. رونمایی از واکسن ایرانی کرونا اما واکنش های بسیاری را در پی داشت و هنوز این واکسن به تایید و انبوه سازی نرسیده، دنبال آن هستند که واکسن ایرانی کرونا به زمین کوبیدنش هستند. علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: واکسن ایرانی کرونا مانند واکسن چین و روسیه از ویروس کشته شده کرونا استفاده کرده است. یکی از قدیمی ترین نوع ساخت واکسن استفاده از ویروس کشته شده است. واکسن ایرانی کرونا و واکسن هایی که به ایران وارد می شود، واکسن های کشته شده هستند. واکسن های کشته نیز پردازش های مختلف داند.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر می توانیم به تاثیرگذاری این واکسن امیدوار باشیم؟ گفت: موقعی که نتایج حاصل از واکسن را اعلام کنند. موقعی امیدوار می شویم که نتایج این فاز نیز مثبت بوده و به فاز بعدی که تزریق وسیع است وارد بشویم. امیدوار هستیم که اینکار را انجام می دهیم. اما امیدواری ما براساس نتایج مشخص می شود.

مدت بروز عوارض واکسن کرونا

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری به این سوال که آیا 5 سال نیاز است تا عوارض یک واکسن مشخص شود؟ تاکید کرد: واکسن دستاوردی از بشر و جزو ایمن ترین محصول پزشکی است. واکسن مخاطب عموم دارد که سالم هستند و می خواهند برای یک بیماری ایمن شوند. تعداد افراد واکسن بسیار بیشتر از یک داروی خاص است بنابراین با افزایش تعداد افراد، تعداد عوارض آن نیز افزایش می یابد. احتمال دارد که یک واکسن یک در صدهزار باشد یعنی در صدهزار نفر برای یک نفر عوارض دهد. وقتی برای 50میلیون نفر این واکسن تزریق شود تعداد موارد عوارض بالا می رود. به همین دلیل برای شناخت ایمن و عوارض واکسن دو سال زمان می برد. اما در شرایط اضطراری به سر می بریم و نمی توانیم دو سال صبر کنیم.

واکسن ها با مجوز اورژانسی تزریق می شود

علیرضا ناجی با اشاره به این که دو راه حل بیشتر برای برون رفت از بحران کرونا نداریم، افزود: شناسایی موارد بیماری، درمان، ایزولاسیون و اعمال قرنطینه در دوره کرونا در جهان در دستور کار قرار گرفت و کشورها با راه ای مختلفی قرنطینه را اعمال کردند. بسیاری از کشورها در کنترل شیوع کرونا موفق و بسیاری دیگر ناموفق بودند. اما راه حل دوم واکسیناسیون است. قرنطینه ها شاید در مرحله ای بتواند کاهش شیوع کرونا را در پی داشته باشد اما در دراز مدت اینگونه نیست. واکسنی مثل فایزر و مدرنا که پس از 9-10 ماه به بازار آمدند مجوز تزریق اورژانسی گرفتند. بنابراین احتمال عوارض هم وجود دارد که در برخی موارد در افرادی که آلرژی داشتند حساسیت داده است. اما عوارض واکسن بسیار بی ضررتر از عوارض بیماری کروناست. مرگ و میر و تن رنجور و... از جمله عوارض بیماری است. چاره ای به غیر استفاده از واکسن کرونا نداریم.

چه کسانی به واکسن کرونا آلرژی دارند

وی در پاسخ به این سوال که افرادی که آلرژی دارند با تزریق واکسن های خارجی با مشکل روبرو شدند، آیا می توانیم بگوییم واکسن ایرانی این مشکل را ندارند؟ گفت: دیروز فاز سوم واکسن نوامکس شروع شده است و در آینده نزدیک مجوزهای لازم را می گیرد. خوشبختانه انواع و اقسام ویروس را داریم و ممکن است بعضی از افراد به واکسنی کرونا حساسیت داشته باشند و می توانند از واکسن دیگری استفاده کنند. به عنوان مثال در واکسن آنفلوآنزا که در تخم مرغ کشت داده می شود و ویروس را خالص می کنند، می گویند اگر کسی به تخم مرغ حساسیت دارد نمی تواند از آن استفاده کنند. البته حساسیت ها نیز درجه مختلفی دارند. بنابراین می توانیم با انواع فرمت های واکسن ها، آنها را براساس شرایط مان انتخاب کنیم.

دوگانگی واکسن خارجی و ایرانی را کنار بگذاریم

علیرضا ناجی در پایان افزود: دوگانگی بین واکسن کرونای ایرانی و خارجی را کنار بگذارید. باید در حال حاضر از واکسن خارجی کرونا استفاده کنیم و امیدوار باشیم که نتایج خوبی از واکسن ایرانی کرونا گرفته و آن وارد چرخه تولید کنیم. اما نمی توانیم دست نگهداریم تا واکسن ایرانی کرونا به بازار بیاید. باید از فرصت برای واکسیناسیون استفاده کنیم. حتی کشورهای تولید کننده به علت محدودیت و اضطراری که در واکسن استفاده وجود دارد از واکسن دیگر کشورها نیز استفاده می کنند. به همین دلیل از مردم درخواست می کنم اخبار مربوط به واکسن را از منابع معتبر بگیرند چون بعضی اخبارهای کذب زیادی می دهند. مجامع علمی نیز به این موضوع احترام بگذارند و شرایط بحرانی جهان را درک کنند و متوجه باشند که باید از واکسن خارجی استفاده کنیم تا واکسن ایرانی به بازار بیاید. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 645614 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟