نباید پادگان ها از شهر خارج شوند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اما در مدیریت شهری دوره چهارم (سابق) با وجود تمام ارتباطاتی که بین شهردار تهران و نیروهای مسلح بود این پروژه به نتیجه نرسید. در دوره پنجم شهرداری و با روی کار آمدن اصلاح طلبان اما این پرونده در دوره پیروز حناچی، سومین شهردار منتخب اصلاح طلبان برای تهران کلنگ این پروژه به زمین خورد. در کش و قوس های شادی رسیدن یک فضای سبز و بکر به شهر بود که برخی از اعضای شورای شهر تهران از باخت شهر در این پروژه خبر دادند. قرار بود ارتش بخشی از این پادگان را بسازد آنهم در یکی از مناطق گرانقیمت تهران. ساخت و سازها آنقدر بود که این فضای سبز و بکر را به حیاط خلوت خود تبدیل کند و باز هم این خریداران متول ساختمان هایی که قرار بود ساخته شوند می توانستند به درستی از این فضای سبز استفاده کنند.

رسانه ای شدن ابعاد ساخت و سازهای پادگان 06 بود که باز هم این پروژه را به سکوت خبری فرو برد و ارتش و مدیریت شهری ترجیح دادند فعلا هیچ اقدامی در این مورد صورت نگیرد. سوال اما اینجاست که آیا قرار است این ساخت و سازها در سکوت انجام شود یا مسکوت ماندن پروژه پادگان 06 تعهدی است برای مدیریت شهری بعد؟

زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به این سوال پاسخ داده و تاکید کرد: ارتش اول پای کار آمد و نظرات کل قوا و ستاد مشترک را گرفته بود. با توجه به توافقات سه دور مدیریت شهری با ارتش ساخت و سازهای این پادگان از یک میلیون و دویست متر مربع به 660 هزار متر مربع رسید و در آخرین توافق 540هزار متر رسید.

عقب نشینی ارتش در پاسداران تهران

وی با بیان اینکه بعد از مورد تهاجم قرار گرفت ارتش حدس می زنم ترجیح دادند که به این موضوع ورود پیدا نکنند، افزود: توافقات کنونی با محاسباتی که روی یک میلیون ساخت و ساز متفاوت بود. در حقیقت عقب نشینی از سوی ارتش بود. ما خیلی این موضوع را پیگیری کردیم اما تمایلی به گفتگو نداشتند. این یک آرزوست که پادگان 06 به کل شهر هدیه شود. اگر مقام معظم رهبری و ستاد مشترک به این جمع بندی برسد که این پادگان را به شهر هدیه کنند اتفاق بسیار خوبی است. اما باید شرایط ارتش را هم در نظر بگیریم.

استفاده از ظرفیت پادگان ها در زلزله تهران

زهرا نژاد بهرام تاکید کرد: در حال حاضر اتفاق بدی در شهر نیفتاده است. با وجود آن که مصوب قانونی است که پادگان ها از شهر بیرون بروند اما معتقدم که پادگان ها یک فرصت برای شهرها هستند و ضرورت بودن آنها در شهر بیشتر است و به دو دلیل باید سعی کنیم که پادگان ها در شهر بمانند. اول این که تهران حادثه خیز است و زلزله، سیلاب و فرونشست آن را تهدید می کند به همین دلیل ما به زمین های بزرگ در شهر احتیاج داریم تا در صورت رخدادهای طبیعی از پادگان ها استفاده کنیم. این بهترین فرصت است که این ظرفیت را برای شهروندان فراهم کنیم. دومین دلیل این است که پادگان ها زمین های بزرگی هستند با فضای سبز زیاد. اگر بتوانیم این فضا سبز را لا به لای محلات تهران نگهداریم. شاید نتوانیم از آن استفاده کنیم اما فضای سبز آن مانند باغات خصوصی کارکرد حفظ فضای سبز شهر را دارند.

بوستان ولایت تجربه خوبی شهری نیست

اما تجربه ای در بوستان ولایت داشتیم. پادگان علاوه بر این که به شهر رسید، مردم هم از آن استفاده می کردند. چرا پادگان 06 نمی تواند تجربه دوم باشد؟ عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال گفت: من آن را تجربه خوب نمی دانم. چون آن زمین رها شده است. چیزی حدود 100هکتار است در حالی که فقط به لبه آن رسیدگی می شود و بقیه آن رها شده است. اگر بخواهیم همه پادگان ها را تبدیل به بوستان کنیم پادگان ها را کجا بسازیم؟ هزینه ساخت پادگان ها را چه کسی تامین می کند؟ شهرداری ها باید هزینه آن را تامین کنند در حالی که شهرداری ها پولی ندارند. بهترین حالت دست نزدن به پادگان هاست. شهرداری اینقدر منابع ندارند از سوی دیگر شهرداری ها چقدر می توانند پادگان ها را مجانی در اختیار شهر بگذارند؟ شهر تهران چند پادگان بزرگ دارد. به نظرم باید یک بازنگری عمومی درباره پادگان 06 صورت بگیرد و اگر این موضوع پیش بیاید من به آرزوی خودم می رسم و فضای سبز پادگان که در تلطیف هوا، سرزندگی و نشاط آوری شهر تاثیر بگذارد و در صورتی که بلایای طبیعی رخ دهد از آنها استفاده می شود.

تعهداتی که ستاد مشترک باید به شهرداری بدهد

زهرا نژاد بهرام در پاسخ به این سوال که نگران نیستید ساخت و ساز در پادگان ها صورت گیرد؟ تاکید کرد: به هیچ عنوان. مجوز ساخت و ساز نمی دهیم. کمتر پیش می آید که پادگان ها مانند عشرت آباد اقدام به ساخت و ساز کنند. شهرداری نیز در این موارد وارد گفتگو با پادگان ها می شود تا ساخت و سازی صورت نگیرد. باید تعهد از سوی ستاد مشترک نیروهای مسلح این تعهد داده شود که ساخت و سازها پیشگیری شود. این نیز در گفتگوهای شهرداری و ستاد مشترک رخ می دهد و برای اصلاحات در جهت رفع نیازهای پادگان با شهرداری تفاهمنامه هایی امضا شود. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 645009 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟