80 درصد دانش آموزان عضو شبکه شاد نیستند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دانش آموزان برخی مناطق کشور به دلیل ضعف اینترنت مجبورند به نواحی مراجعه کنند که بتوانند از کیفیت اینترنت خوبی بهره مند شوند. علاوه بر مشکلات اینترنتی و محروم بودن از سامانه شاد و امکانات رفاهی از جمله عدم توانایی استفاده از تلفن همراه هوشمند، تبلت و ابزارهای الکترونیکی دیگر در برخی از مناطق جامعه ممکن است رشد علمی و وضعیت سواد آموزی کشور تا یکسال عقب بیوفتد.

علاوه بر این یکی از مسائلی که همواره دغدغه مردم بوده است، مسئله سیستم های گرمایشی و ایمنی آن در مدارس و مراکز آموزشی بوده است.

احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش

احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص ضعف اینترنت در برخی از مناطق کشور و عدم استفاده دانش آموزان از اینترنت و عقب ماندن از دروس مدارس به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین وزارت آموزش و پرورش علی رغم تلاش های زیادی که در فراهم کردن سامانه شاد انجام دادند اما این شبکه ظرفیت پوشش 12 میلیون دانش آموز را ندارد.

هشتاد درصد از دانش آموزان عضو شبکه شاد نیستند

فلاحی با اشاره به آمار استفاده دانش آموزان از اینترنت و سامانه شاد در کشور گفت: 9 میلیون دانش آموز در مناطق تحصیلی مختلف از سامانه شاد بی بهره اند. اکنون در مقطع ابتدایی 80 درصد، متوسطه اول 60 درصد و متوسطه دوم 20 درصد افراد عضو شبکه شاد نیستند که به عبارتی 80 درصد دانش آموزان متوسطه دوم عضو شبکه شاد نیستند. بنابراین وزارت آموزش و پرورش با توجه به آسیب های فرهنگی و تربیتی که این موضوعات دارد باید به فکر این موارد باشد که شبکه شاد را کنترل و مدیریت کند تا مطالب ضد ارزشی کنترل شده و جلوی آسیب های دیگر آن گرفته شود.

معلم ها توان مدیریت برخی مشکلات را ندارند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد مشکلات آموزش مدارس ادامه داد: مشکلاتی در حوزه آموزش وجود دارد که در کنترل معلم نیست و معلم اصلاً توان مدیریت آن ها را ندارد. اکنون معلم ها نمی دانند که باید به مدرسه بیایند یا خیر و چگونه این مسئله را مدیریت کنند، در حال حاضر چیزی که مشخص است آن است که هم در شبکه شاد و هم در برخی سامانه های الکترونیکی دیگر با مشکلات متعددی مواجه هستیم که قسمتی از آن به وزارت ارتباطات و قسمتی از آن به وزارت آموزش و پرورش مربوط می شود.

ضعف در سامانه شاد عدالت آموزشی را زیر سوال می برد

احمدحسین فلاحی به ضعف امکانات مناطق محروم و مشکلات ایجاد شده برای دانش آموزان اشاره کرد و گفت: قسمتی از مشکلات مربوط به بحث آموزش در شرایط فعلی کشور به ضعف امکانات مناطق محروم مربوط می شود، مثلاً در برخی مناطق از نظر سخت افزاری با دشواری هایی مواجهیم یا خود دانش آموزان از تلفن همراه هوشمند، تبلت و سیستم شبکه شاد محروم هستند. این موارد حقیقتاً موضوع عدالت آموزشی را زیر سوال می برد که بایستی زیرمجموعه های دولتی در این خصوص تلاش کنند تا از هر طریقی می شود مشکلات این حوزه را رفع نمایند.

نباید فرایند بی سوادی در کشور تسهیل شود

نماینده همدان در مجلس با تاکید بر احتمال ادامه دار شدن شیوع کرونا در کشور افزود: احتمال دارد شیوع کرونا در کشور تا سال آینده ادامه داشته باشد، نباید سیستم آموزشی را تا زمان پایان کرونا رها کنیم و با ادامه دار شدن مشکل آموزش مجازی، به فرایند بی سواد شدن افراد در جامعه کمک شود.

مشکلات گرمایشی مدارس در بودجه 1400 اصلاح شده است

فلاحی در خصوص سیستم گرمایشی و ایمنی در مدارس کشور افزود: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم پیشنهاد داده است تا مشکل سیستم های گرمایشی مدارس و مراکز آموزشی در بودجه 1400 در نظر گرفته و اصلاح شود تا دانش آموزان از نظر گرما و ایمنی در مدارس شان تامین شوند.

دولت در مسائل آموزشی برنامه های جدی تری داشته باشد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان در خصوص عقب ماندن یکساله دانش آموزان و نظام آموزشی کشور با توجه به مشکلات موجود ابراز داشت: به هرحال باید روش های جایگزین مناسب و با کیفیتی در نظر گرفته شود، مثلاً در یکسری از موارد می توان آموزش ها را حضوری انجام داد، در برخی موارد درسنامه ای باید به دانش آموزان ارائه شود که در این حوزه نیز نباید غفلت کرد. با این حال اگرچه دولت در مواردی تلاش هایی انجام داده است اما باید با برنامه ریزی های دقیق و موثرتر این موضوعات را جدی تر پیگیری نماید.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

خبرنگار: مهدی برازنده

کدخبر: 644818 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟