کاهش رعایت ادب و نزاکت در جامعه جهانی / دیگر از هم تشکر نمی کنیم!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چند سال است که می گوییم یاد نامه های عاشقانه ای که روی یخچال می چسبید بخیر... یاد تشکرهای همکاری و همسایگی بخیر... این روزها جای تشکر ها را تنبیه ها گرفته و اگر هم تقدیری قرار است رخ دهد، فله ای است و تقدیرنامه ها برای یک لشکر نوشته می شود و بیشتر از آن که تشکر باشد فرمالیته است و واقعی نیست. در حالی که راز موفقیت تشکر است و می تواند تضمین استحکام خانواده باشد.

فربد فدایی / روانپزشک

فربد فدایی، روانپزشک و جرم شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره بار تشکر و تنبیه در زندگی تاکید کرد: برای شکل دادن رفتار در جهت مناسب دو راه مناسب وجود دارد. یکی از این راه ها تشویق است. زمانی که فرد رفتاری درست انجام می دهد باید مورد اشاره و تشویق قرار گیرد. جهت رفتار او نیز به سمت مطلوب سیر خواهد کرد. روش دیگر تنبیه است. تنبیه رفتار را در جهت مورد نظر شکل می دهد.

تنبیه ها در جایی جبران می شود

وی با اشاره به این که گاهی از اوقات تنبیه تاثیر بیشتری نسبت به تشویق دارد، افزود: اما تنبیه همراه با زیان هایی است که تاثیر آن را دچار اشکال می کند. تنبیه کردن باعث ایجاد عواطف منفی نسبت به فرد تنبیه گر می شود. ضمن آن که فرد تنبیه گر باید قدرت کافی برای اعمال نظر خود داشته باشد در غیر اینصورت تنبیه موثر نخواهد بود. گاهی تنبیه می تواند تاثیرات متضاد داشته باشد. تنبیه کردن باعث می شود که فرد رفتار نامناسب را بیشتر انجام دهد و به نوعی تنبیه را جبران کند.

تشویق ویژگی های شخصی

این روانشناس با بیان این که رویه تشویق بیشتر مورد توصیه است، گفت: البته تشویق وقتی می تواند موثر باشد که جنبه شخصی پیدا کند. یعنی آنطور که در کشور ما مرسوم است، برای همه یک تقدیر یک شکل انجام شود، هیچگونه تاثیر مثبتی نخواهد داشت. مثلا به مناسب روز معلم به تمام معلم ها یک تقدیرنامه می دهند. تشویقی ارزشمند است که ویژگی های شخص مورد توجه قرار گرفته باشد. به این ترتیب فرد احساس می کند که به کار او مورد توجه قرار گرفته است. این مسئله باعث می شود که او نیز در جهت رفتار مناسب تر بیشتر اقدام کند.

از بین رفت نزاکت به دلیل احساس برابری

فربد فدایی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه چیزی که این روزها در تمام دنیا دیده می شود این است که ادب و نزاکت مانند گذشته رعایت نمی شود. دلیل آن نیز نوعی احساس برابری در مورد همه چیز در جوامع افزایش یافته است، بنابراین فرد کوچکتر خود را ملزم به احترام نمی کند. این رویه نامناسب است چون هر فرد جوانی نیز پا به سن می گذارد و انتظار دارد که مورد احترام قرار گیرد.

استفاده از عبارات رکیک در سریال های تلویزونی

این روانپزشک در پاسخ به این سوال که چرا برخی صمیمیت را با بی احترامی اشتباه می گیرند؟ گفت: نه فقط در جامعه ما بلکه در جوامع دیگر بی احترامی را نوعی شفافیت و صمیمیت می دانند. مفهوم این نوع رفتار این است که شهر از رفتار درست برخوردار نیست. ما انتظار داریم که این رفتارها در خانواده ها آموخته شود. متاسفانه این روزها خانواده ها فرصت کافی برای شکل دادن به رفتار فرزندشان ندارند و آنها را رها می کنند تا به وسیله رادیو، تلویزیون، فیلم و حتی ادبیات کوچه و بازار تربیت شوند. نتیجه نیز عبارات نادرست و مبتذلی که کودکان و نوجوانان از سریال های تلویزیونی فرا می گیرند و از آن استفاده می کنند. این اصطلاحات که در سریال ها به کار می رود زشت و گاهی رکیک هستند اما به کرات در نمایش ها و فیلم ها دیده می شود.

ادامه رفتارهای با تشکر

وی با اشاره به این که تشکر کردن برای بازخورد مثبت برای یک رفتار است، تاکید کرد: وقتی از فردی به خاطر کار خوبش تشکر می شود او تشویق می شود که به آن رفتار ادامه دهد. اما اگر کسی به خاطر رفتار خوب مورد تشکر قرار نگرفت دیگر آن رفتار را به خوبی انجام نمی دهد و بعد از مدتی ضرورتی برای انجام هم نمی بیند. مفهوم این است که ارزش خدمات آنها پایین می آید چون بازخورد مثبتی به آنها داده نشده است.

فربد فدایی با اشاره به این که یکی از مهم ترین اختلافات زناشویی بی احترامی به یکدیگر است، گفت: استفاده از الفاظ نامناسب حتی به عنوان صمیمیت، علاقه زن و شوهر را کاهش داده و در دراز مدت به طلاق عاطفی و سرانجام جدایی واقعی می شود. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 644529 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟