دولت حقوق ضایع شده ساکنان جماران را بپردازد / ضرر شهرداری از ساخت و ساز غیرمجاز دولت

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، به دلیل منع تاریخی ساخت بیش از دو طبقه در جماران ممنوع است. اما دولت دوازدهم در آخرین سال قدرتش، در ساختمانی به ساخت بیش از دو طبقه اقدام کرد. این تخلف دولت (مجری قانون است) با واکنش قانونی شهرداری روبرو شده و طبقه های خلاف تخریب شد. این تخریب اما برای شهرداری پیامدهای سیاسی بسیاری داشت و شهردار تهران از حضور در هیئت دولت حذف شد. اما به گفته فعالان سیاسی مانند محمود صادقی، نماینده سابق مجلس و رحمت اله حافظی، عضو سابق شورای شهر تهران نهاد ریاست جمهوری به حذف پیروز حناچی از هیئت دولت اکتفا نکرده و شهردار تهران را تحت فشار قرار دادند. این فشارها شاید به تذکر 9نفره اعضای اصلاح طلب شورای شهر تهران به شهردار برای مقاومت در برابر تخلفات نهاد قدرت ختم شد. اما ممنوعیت ساخت و سازها در جماران حالا قرار است در دستور کار صحن علنی شورای شهر تهران قرار گرفته است.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران که این تذکر را امضا نکرده بود در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به مبحث جماران پرداخته و تاکید کرد: بالاخره شهرداری باید با دولت و شورای عالی شهرسازی و معماری همکاری و هماهنگی داشته باشند تا مشکلی برای ساکنان محله جماران به وجود نیاید.

گناه ساکنان جماران چیست؟

وی با بیان این که بافت تاریخی و موقعیت سکونتگاه حضرت امام (ره) باید در حد مناسبی حفظ شود و آسیب نبیند، افزود: ساکنان گناهی نکرده اند که خانه شان در جماران قرار گرفته است. به نظر من باید حد وسطی برای این محله در نظر گرفته شود. نه مطلق باشد که برای همه ساختمان ها محدودیت ایجاد کنند نه آن که ساخت و سازها آزاد شود. باید حد وسطی با همکاری دولت و شهرداری در نظر گرفته شود تا حقوق هر دو جنبه بخش تاریخی و ساکنان محله از بین نرود.

اگر دولت اقدام به ساخت غیرمجاز نمی کرد، ساخت و سازهای جماران مورد توجه قرار نمی گرفت و حقوق ساکنان محله هم اهمیت نداشت. محمد علیخانی در پاسخ به این سوال که حالا که دولت کارش گیر است، ساکنان جماران اهمیت پیدا کرده اند؟ گفت: می گویند باید هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کرد. حالا که دولت نیاز دارد باید به نفع مردم هر کاری می توانیم انجام دهیم. درست است که دولت اگر کارش گیر نمی کرد پای کار نمی آمد، اما حالا دولت پای کار آمده باید از فرصت استفاده کرده و مشکل ساکنان محله جماران را حل نمود.

کدورت بین دولت و شهرداری

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با اشاره به این که من موافق اقدام غیرقانونی نبودم، تاکید کرد: مخالف ساخت و سازهای غیرقانونی در این منطقه بودم و باید مجوزهای لازم را اخذ می کردند. نباید این اتفاقات رخ می داد چرا که نه به نفع شهرداری بود نه به نفع دولت. توقع از این دولت متفاوت است نسبت به دولت گذشته که بی قانونی می کرد. فکر می کنم رئیس جمهور نیز جزئیات موضوع را نمی دانستند و مجریان ساخت این ساختمان اقداماتی کردند و مجوز لازم را از شهرداری نگرفته اند. اگر مجوزها از ابتدا اخذ می شد مشکلی پیش نمی آمد. متاسفانه کدورت هایی به وجود آمد که باعث شد شهردار را به هیئت دولت دعوت نکنند. شهرداری باید با دولت همکاری کند و مشکل مردم حل شود. حدود 20 الی 30 منازل قدیمی جماران نیاز به تخریب و نوسازی دارد و می خواهند که به اندازه نیازشان طبقات را بسازند و با این محدودیت ساخت طبقات حقوق ساکنان ضایع شده است. اگر دولت می خواهد جماران را به عنوان محله تاریخی حفظ کند باید به عنوان جایگزین به ساکنان این منطقه امتیاز بدهد تا جای دیگر برای خودشان خانه بسازد. اگر قرار است محدودیتی ایجاد شود، حقوق مردم و امتیاز لازم به آنها باید داده شود تا حقوقشان ضایع نشود.

جبران ضررهای شهرداری

محمد علیخانی در پاسخ به این سوال که تنش بین شهرداری و دولت چقدر به مشکلات حمل و نقل عمومی پایتخت ضربه زد؟ گفت: واقعیت این است که وقتی اختلاف پیش می آید، در کار هم دخالت داده ایم. نمی توانیم بگوییم تاثیر نگذاشته و شهرداری ضرر کرده است. یکسری فرصت ها از دست شهرداری رفت و می توان با همکاری شهرداری و دولت این موضوع را جبران کرد. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 641709 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟