لایحه منع خشونت علیه زنان گرفتار اختلاف دو قوه /مراجع مانع منصب دار شدن بانوان نیستند/ زنان کشورهای همسایه فعال تر هستند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حضور زنان در عرصه های مختلف می تواند به رشد و توسعه هر کشوری کمک کند. این درحالی است که در حوزه هایی خاص حضور این افراد کمرنگ شده است.

به نظر می رسد اعتماد سیاست گذاران به بانوان کشور در حوزه های مختلف باید به صورت جدی تر دنبال شود و از طرفی پیگیری موضوعات فرعی و حاشیه ای در حوزه زنان نیز باید منع شود. بسیاری از بانوان کشور در حوزه های ورزشی، فرهنگی، اقتصادی و... توانسته اند افتخارآفرینی های زیادی داشته باشند و این نمایانگر آن است که با حمایت و تغییر نگرش نسبت به توانمندی های بانوان می توان اقدامات ارزشمندی را در کشور انجام داد.

موضوعات فرهنگی مانع وزیر شدن زنان

الهام امین زاده ، دستیار سابق رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در خصوص کمرنگ بودن حضور بانوان در عرصه های سیاسی کشور به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: علت کمرنگ بودن حضور بانوان در عرصه های قدرت و سیاست به موضوعات فرهنگی، سیاسی و داشتن تخصص برمی گردد، موضوع فرهنگی از این نظر که وقتی خانمی می خواهد به مقامی مثل وزارت برسد، موضوعات فرهنگی هستند که باعث می شوند تا زنان در منصبی نتوانند وارد شوند، علی رغم اینکه گفته می شود فضای مذهبی کشور مانع این مسئله می شود اما تجربه بنده در زمان مسئولیتم این موضوع را نشان نمی دهد.

مراجع مانع منصب دار شدن بانوان نیستند

دستیار سابق رئیس جمهور تاکید داشت : زمانی بنده در دو نوبت به محضر علمای قم رسیدم و چیزی که از این دیدارها دریافتم این بود که واقعیت آن است که در بین مراجع و فضای اجتهادی که وجود دارد اصلاً ممنوعیتی برای منصب دار شدن بانوان وجود ندارد.

کمرنگ بودن حضور بانوان درحوزه های مختلف ،موضوعی جهانی است

امین زاده با بیان اینکه کمرنگ بودن حضور بانوان در سراسر جهان یکسان است، افزود: به نظر می رسد کمرنگ بودن نقش زنان در عرصه قدرت، رنگ غالب در جهان است و مختص به ایران نمی شود، ضمناً باید توجه داشت که اقبال خانم ها برای وزیر شدن زیاد نیست و عاملی که این موضوع را تشدید می کند فضای سیاسی کشور است، اکنون گروه های مختلفی از راست و چپ در مجلس و دولت تشکیل شده اند، این رابطه تشکیلاتی که هر یک از گروه ها نسبت به زنان آن گروه دارند، محدود به خانم های موجود در آن گروه می شود، بنابراین گروه های سیاسی چندان نمی توانند از همه زنانی که دارای تخصص، تعهد و تجربه خوبی هستند استفاده کنند، نتیجه این موضوع آن است که فقط زنانی انتخاب شوند که از نظر تعلقات سیاسی و ارزش ها به آن گروه تشکیلاتی نزدیک تر باشند و این موضوع منتهی می شود به این که چه در حوزه اجرایی و چه در حوزه های دیگر اغلب همسویان سیاسی با یک گروه خاص وارد میدان می شوند.

موضوعات فرعی حوزه زنان را بزرگنمایی می کنند

معاون حقوقی سابق رئیس جمهور در مورد موضوعات فرعی مطرح شده در مسائل مربوط به زنان ابراز داشت: مسائلی مثل رفتن بانوان به ورزشگاه ها و موضوعاتی از این قبیل واقعاً جزو مسائل عمده مربوط به زنان نیست اما از آن جایی که این موضوع می تواند تهییج کننده باشد و فضای احساسی و هیجانی را در بین بانوان ایجاد کند، در جاهای مختلف مطرح می شود. این درحالی است که اگر نیاز واقعی خانم ها را درنظر بگیریم، در می یابیم که حضور خانم ها در ورزشگاه ها نه نیاز واقعی آن هاست و نه تمایل اکثریت آن ها به حساب می آید، اگرچه ممکن است گروهی اندک به این حوزه علاقمند باشند که با آماده شدن زیرساخت ها و با توجه به اینکه فضای فوتبال، فضایی هیجانی و نامناسب برای خانم ها و دختران جوان است، مثل سایر کشورهای دنیا باید سعی شود تا فضایی امن و راحت برای آن ها ایجاد شود و سپس بانوان به آن جا وارد شوند.

در شان زن ایرانی نیست تا ورزشگاه امن نشده وارد شود

وی بیان داشت : بنابراین این در شان زن ایرانی نیست که تا وقتی فضای امن و مناسب در ورزشگاه ها ایجاد نشده است، امکان ورود آن ها به ورزشگاه فراهم شود. عده ای در فضای احساسی این موضوعات را مطرح می کنند در حالی که ما اکنون به مشارکت اقتصادی، صنعتی و فرهنگی بانوان نیاز داریم، زیرا همانطور که مردان یک بال جامعه اند، بال دیگر جامعه را زنان تشکیل می دهند، به عنوان مثال در بحث اقتصاد مقاومتی، یکی از ضروریات این است که خانم ها را توانمند کنیم تا بتوانند در حوزه اقتصاد مقاومتی چه در خانه و چه در جامعه مشارکت فعال داشته باشند.

زنان کشورهای همسایه فعال تر از بانوان ما هستند

الهام امین زاده ادامه داد: واقعیت این است که در حوزه زنان و بخش های مربوط به آنان هیچ اقدامی مشاهده نمی شود، اگر خانم ها فعال شوند و بتوانند کمک کنند، در بخش های اجرایی، اقتصادی، خصوصی و... پیشرفت قابل توجهی خواهیم داشت. اکنون در کشورهای همسایه مان شاهد هستیم که خانم ها خیلی از نظر انجام فعالیت های اقتصادی جلوتر هستند، عده ای از آن ها به عنوان سرمایه گذار، تاجر و بخش های مختلف مدیریتی مشغول هستند اما در کشور ما این فرصت ها محدود می شود و فعالان زنان که نقشی در بنیان جامعه و توسعه کشور ندارند به این حوزه ها می پردازند. بنابراین جا دارد که در جامعه از بانوان بیشتراستفاده شود، زیرا نیروهایی بسیار عظیم و پتانسیل های بسیار خوبی در جامعه وجود دارند که می شود از آن ها برای توسعه کشورمان استفاده کرد.

زنان مجلس چقدر برای احقاق حق خود تلاش کردند؟

دستیار سابق رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در مورد نقش فعال زنان سیاست مدار و کسانی که در حال حاضر در مناصب سیاسی کشور مسئول دارند و انتقاد یکی از نمایندگان زن مجلس در خصوص کم اهمیت شمردن نقش زنان در مجلس شورای اسلامی، افزود: این موضوع نیز جزو دغدغه های بانوان است، قطعاً حضور نمایندگان خانم در کمیسیون هایی مثل کمیسیون تلفیق و بودجه می تواند تاثیر گذار باشد، بهرحال در آن جا بحث های مختلفی مطرح می شود که چه از نظر مباحث تخصصی و چه از نظر مباحث جنسیتی می تواند حضور خانم ها مفید باشد. بنابراین این موضوع به نگاهی بر می گردد که آقایان شاید اصرار دارند فقط خودشان در کمیسیون ها قرار بگیرند و نگاه بعدی این است که خانم ها نیز در مجلس و یا سایر مناصب چقدر برای احقاق حقوق خود تلاش کرده اند؟ خانم ها فقط توانسته اند اثبات کنند که می توانند مفید باشند، بنده چون تجربه حضور در مجلس را نیز دارم باید بگویم که در آن زمان مایل بودم که بیش از آنچه که هست فعال باشم و واقعیت این است که بیشترین مواقعی که توانستم توفیق خدمت را در مناسبی که می خواستم به دست بگیرم، مواقعی بود که خود نیز برای آن تلاش کردم و در آن حوزه ها فعال بودم، حتی در خصوص قانون های مربوط به حقوق و مسئولیت های زنان نیز وقتی با خود آقایان صحبت می کردیم آن ها نیز تلاش می کردند که طرح مربوط به زنان در صحن علنی مجلس رای بیاورد، این نشان دهنده آن است که با آن که قانون مربوط به زنان در حال تصویب شدن بود و یک خانم آن را مطرح کرده بود اما سایر آقایان برای تصویب شدن آن تلاش می کردند.

لایحه منع خشونت علیه زنان به دلیل اختلاف بین دولت و قوه قضائیه ابلاغ نمی شود

امین زاده در مورد قوانین مطرح شده مربوط به امور زنان و لایحه به تعویق افتاده صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان اظهار داشت: در سال 85 که بنده نماینده تهران در مجلس بودم، ماده واحده قانونی را آوردم که راجع به حمایت از حقوق و مسئولیت های زنان در عرصه های داخلی و بین المللی بود که دولت بر اساس اصول 20 تا 21 قانون اساسی موظف است نسبت به حقوق اساسی زنان در ابعاد مختلف اقدام کند، این طرح منشوری در پیوست داشت که منشور حقوق و تکالیف زنان بود و مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. ضمناً چندسال پس از آن بود که لایحه خشونت علیه زنان یا صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در مجلس مطرح شد که به قوه قضائیه رفت و الان نیز در دولت است و به نظر می رسد به دلیل اختلافات در بندهایی از آن در دولت و قوه قضائیه هنوز این لایحه به مجلس ابلاغ نشده است.

بانوان کشور در حوزه ورزشی، کارآفرینی و اقتصادی موفق بوده اند

الهام امین زاده در پایان با تاکید بر لزوم بهره گیری از بانوان در عرصه های مختلف کشور افزود: اکنون باید از ظرفیت و توانمندی بالقوه بانوان استفاده شود، بانوان ما وقتی در حوزه های ورزشی حضور پیدا می کنند مدال آفرینان خوبی هستند، در حوزه تولید و صنعت نیز خانم های کارفرما و کارآفرین داریم که توانسته اند با سرمایه و ایده هایی که داشتند کارآفرینی کنند، همچنین در حوزه های خدماتی، هنری و فرهنگی نیز تولیداتی که داشتند قابل صادر شدن بوده. بانوان توانمند را باید شناسایی کرد و آن ها را به دنیا معرفی نمود، بنابراین این موضوعات باید دغدغه این روزهای کشور باشد، کشورهایی که تجربه توسعه را دارند بدون حضور زنان در عرصه های اقتصادی، صنعتی و... نتوانسته اند به جایگاهی برسند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

خبرنگار: مهدی برازنده

کدخبر: 640806 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟