اخبار منفی ،  روان مردم را له می کند/ کمبود اخبار مثبت در ایران و تاثیرات روانی این فقر

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شنیدن حجم زیادی از اخبار منفی و ناخوشایند در روز، هفته و سال ممکن است آرامش روانی مردم را تحت الشعاع قرار دهد.

آگاهی هرچه بیشتر رسانه ها از نیاز مخاطبان و خواننده یا شنونده هایشان می تواند در اطلاع رسانی و ادامه روند تاثیر گذاری آن رسانه ها موثر باشد. به نظر می رسد اگر رسانه ها به صورت شفاف و دقیق به بیان اخبار و اطلاعات بپردازند می توانند در ارائه اخبار خوشایند و جلب اعتماد مخاطبانشان موفق تر عمل کنند.

فربد فدایی ، روانپزشک و عضو انجمن روانپزشکان ایران در خصوص اخبار منفی و مثبت و اثرات آن در جامعه به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: یکی از مهمترین هدف های خبررسانی آگاه کردن مردم در مورد واقعیت هاست. واقعیت ها گاهی اوقات ممکن است برای گروهی خوشایند باشد و برای گروهی دیگر ناخوشایند، بدین ترتیب ممکن است اخبار برای گروه های مختلفی از مردم معانی مختلفی داشته باشند، بنابراین نمی توان حکمی کلی و یکسان در مورد تاثیرات اخبار بر روی افراد داشته باشیم. با این حال بعضی از اخبار به طور کلی برای مردم دارای بار مثبت هستند، مثلاً وقتی اتفاقی خوب رخ می دهد و گشایشی در کارها پیش می آید، مثلاً امکانات اقتصادی و معیشتی مردم بیشتر شده و یا چاله ای از سر راه مردم می شود طبیعی است که محتوای این اخبار باعث خشنودی شنونده ها خواهد شد، گاهی هم ممکن است بعضی اخبار برای مردم ناراحت کننده باشد، مثلاً اخباری مبنی بر ناامنی، مشکلات اقتصادی یا در مورد اختلاس و رفتارهای مجرمانه، روحیه مردم تضعیف شود. نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که عموماً در کنار اخبار ناخوشایند ، اخبار خوشایندی وجود دارند که در شرایط عادی می توانند تاثیر متوازن کننده ای به وجود آورند، به نحوی که اخبار ناخوشایند با خوشایند خنثی می شوند.

اظهارات کارشناسی ، بار اخبار منفی را کم می کند

فدایی در خصوص تاثیر اخبار ناخوشایند بر مردم تاکید کرد: گاهی اوقات شرایط به نحوی است که اخبار ناخوشایند بر اخبار دیگر غلبه دارند، مثلاً وقتی در مورد جرم و جنایتی صحبت می شود و موجب احساس ناامنی در مردم می گردد، در این موارد تفسیرها و اظهار نظرهای کارشناسی تا حد زیادی می تواند مشکل را حل کند، برای نمونه وقتی در مورد فردی جنایت کار صحبت می شود این خطر وجود دارد که نه تنها برای مردم ناخوشانید باشد بلکه باعث اشاعه چنین رفتاری در افراد مستعد باشد، بنابراین بحث های کارشناسی، تحلیل ها و ریشه یابی علل چنین رفتارهایی می تواند کمک کند تا آرامشی برای مردم به وجود آید، به عبارت دیگر از یک وضعیت نامناسب می توان استفاده کرد و چالشی برای بهتر کردن اوضاع به وجود آورد، به این ترتیب اخبار نیز برای عموم مردم قابل پذیرش می شود. وقتی اخبار مشکلات اقتصادی که برای مردم ناخوشایند است، مورد تحلیل و ارزیابی بحث های کارشناسی قرار می گیرد موجب آرام شدن مردم می شود، در واقع آن ها به این فکر فرو می روند که علی رغم وجود مشکلات اقتصادی، کارشناسان و محققان به دنبال راه حلی برای رفع آن هستند و نهایتاً برای برون رفت از آن موضوع تلاش می کنند.

رسانه ها باید به صورت دقیق اطلاع رسانی کنند

مؤسس گروه روان ‌پزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌ بخشی در توصیه به رسانه ها در حوزه ترویج اخبار خوشایند و ناخوشایند گفت: رسانه ها باید اخبار را به صورت دقیق به مردم برسانند، یعنی اخبار نباید به صورت گزینشی منتشر شود زیرا در این صورت مردم نسبت به منبع خبر احساس اعتماد نمی کنند، باید دانست که مردم تشنه اطلاعات هستند و اگر اطلاعات از سرچشمه های اصلی به دست آن ها نرسد، آن ها به سمت منابعی نامناسب که به دنبال اهداف خود هستند، می روند، وقتی یک رسانه اخبار را به صورت دقیق و شفاف به سمع و نظر مردم می رساند، هنگامی که اخبار خوشایند را منتشر می کنند، مردم آن خبرها را راحت تر می پذیرند.

اخبار منفی و خوشایند در کنار هم تاثیر متوان کننده دارند

فدایی در پایان گفت و گو ابراز داشت: برخی از امور جزو وظایف ذاتی دولت است، مثلاً کارهای عمرانی همچون لوله کشی و آب رسانی به یکسری شهرها و روستاها، باید توجه داشت که اگر در انتشار این اخبار زیاده روی شود و یا با تیترهایی درشت درج شوند، مردم احساس خوبی پیدا نمی کنند چون این اخبار در واقع بار اطلاعاتی خاصی برای مردم ندارند و بیشتر جنبه پر کردن صفحه روزنامه ها و یا خبرگزاری ها را بر عهده دارند. بنابراین اخبار منتشر شده باید اخبار مهمی باشند که مورد علاقه مردم هستند و این که به طور معمول اخبار خوب و اخبار ناخوشایند در کنار یکدیگر به خواننده و بیننده باید رسانده شود زیرا این دو اخبار در کنار یکدیگر تاثیرات متوازن کننده ای خواهند داشت. در نهایت باید گفت که پیگیری این موضوع نشان دهنده آن است که اگر رسانه ای آگاه باشد، به راحتی می تواند سایر مردم را آگاه سازد.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

خبرنگار: مهدی برازنده

کدخبر: 639199 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟