درماندگی آموخته شده، معضلی همه گیر در جامعه + راهکارهای مقابله با آن

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بعضی اوقات افراد در مواجهه با مشکلات ساده و یا کوچک در حل آن دچار رکود یا حالت ایستایی می شوند و گویی هیچ راه حلی برای مشکل ایجاد شده نمی یابند. به نظر می رسد این موضوع به موارد تربیتی و آموزشی برمی گردد، همچنین استفاده از مهارت هایی مثل حل مسئله می تواند در مقابله با این مشکل راه گشا باشد.

ضعف در مهارت خودشناسی در جامعه

علی نوری، متخصص روانشناسی و مشاوره در خصوص درماندگی آموخته شده برخی افراد جامعه به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: درماندگی آموخته شده یعنی موقعیتی که فرد یکسری رفتارها را به صورت اجتماعی مشاهده می کند و یاد میگیرد و در آن حالت باقی می ماند. این رفتارها به دلیل آن که به اجتماع مربوط می شود، تغییر و بازسازی آن نیازمند آن است که ما یکسری باورها، مهارت ها و فرضیه هایی را در جامعه ایجاد کنیم، این در حالی است که منبع جامعه از مهدکودک، دبستان، دانشگاه تا اجتماع تشکیل می شود، ما اگر بخواهیم قالب تفکر افراد را تغییر دهیم باید یکسری مهارت ها را در افراد تقویت کنیم که یکی از آن ها عبارت است از مهارت خودشناسی . مهارت خودشناسی همان طور که از اسمش پیداست یعنی خودمان را به درستی بشناسیم و قبول داشته باشیم، ویژگی های مثبت و مفید خود را بشناسیم، این موارد در بحث تربیتی به توجه مثبت بدون قید و شرط نیز بستگی خواهد داشت. ضمناً اگر خودشناسی به طور صحیح صورت گیرد، موجب افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس در افراد می گردد و باعث می شود فرد تصویری مثبت از خود داشته باشد.

مراحل مهارت حل مسئله در درماندگی آموخته شده

نوری با بیان اینکه یکی از مهارت هایی که می توان با کمک آن از درماندگی آموخته شده در جامعه جلوگیری شود مهارت حل مسئله است، افزود: انسان ها زمانی که دچار تنش می شوند، به جای حل آن تنش از اقدامات متعددی استفاده می کنند که در واقع دردی از مشکل شان حل نمی کند. در مهارت حل مسئله وقتی فرد با مشکلی مواجه می شود، ابتدا باید تحلیلی از آن مشکل در ذهنش ایجاد کند، سپس ابعاد مختلف آن مسئله را مورد بررسی قرار دهد، راه حل های مورد اعتماد را بررسی کند و در نهایت راه حل منطقی تر را اجرا کند و نتایج آن را بررسی کند و در نهایت به اجرای آن عمل پایبند باشد. مهارت حل مسئله در بسیاری از مواقع و در مکان های مختلف قابل ارزیابی و ثمربخش است. اکنون یکی از پرکاربردترین مهارت های حل مسئله هم شامل مهارت کنترل پرخاشگری است.

درمان درماندگی آموخته شده به کمک روان شناس

عضو هیئت علمی دانشگاه در مورد درماندگی آموخته شده ادامه داد: افراد در درماندگی آموخته شده با ابزار های شنیدن و دیدن یکسری برچسب ها به خود می زنند، مثلاً با کوچکترین عطسه و سرفه در این روزها احساس می کنند که به کرونا مبتلا شدند و دیگر هیچ راه درمانی برای خود نمی یابند! باید توجه داشت که در اغلب بیماری ها به خصوص بیماری کرونا توجه به ابعاد روانی به اندازه بعد جسمانی بیماری حائز اهمیت است. وقتی کسی تفکر سلامت بودن را از خود دور می کند یا تلقین می کند که بیمار است، گلبول های سفیدش به طور خودکار وارد عمل می شوند و به طور کلی سیستم ایمنی بدن آن ها تحت تاثیر قرار می گیرد. اکنون در حوزه روان شناسی درمان هایی مثل شفقت درمانی، CBT و رویکرد های دیگر می توانند روی بیماری سرطان موثر واقع شوند و همه این ها به صورت ذهنی انجام می شود. ما می توانیم با مثبت اندیشی و در مواردی با راهنمایی از روان شناس و مشاور با درماندگی مقابله کنیم. در درماندگی آموخته شده بیشتر رفتارها عادتی هستند که و این مورد همانطور که تاکید شد با کمک یک روان شناس خبره می تواند حل و فصل شود.

مسائل تربیتی از عوامل ایجاد درماندگی آموخته شده

علی نوری در خصوص علل درماندگی آموخته شده و عدم اقدام مناسب در حل مشکلات افزود: بخشی از این موضوع به مسائل تربیتی بر می گردد. بیشترین یادگیری انسان از طریق مشاهده انجام می شود، انسان از طریق مشاهده رفتار اطرافیانش مثلاً والدین و همسالان مسائل را می آموزد، مثلاً وقتی پدر یا مادر مدام کودکی را تحقیر کنند باعث بوجود آمدن این مشکل در فرد می شوند. در نهایت باید گفت که تربیت، مهارت آموزی و ارتباط با دیگران از مسائل مقابله با درماندگی آموخته شده است. تربیت کودک را فردی به نام آلفرد آدلر مطرح کرد و معتقد بود که انسان ها اگر حس حقارت داشته باشند رشد می کنند و سعی می کنند که به برتری برسند اما اگر عقده حقارت داشته باشند هیچ وقت رشد نخواهند کرد.

توصیه هایی برای پیشگیری از درماندگی آموخته شده

این روان شناس در توصیه پایانی برای جلوگیری از شیوع درماندگی آموخته شده ابراز داشت: افراد می توانند یکسری مهارت ها را از والدین شان یاد بگیرند که بتوانند جلوی این آموخته های عادتی را بگیرند و آن عبارت است از شکر گزاری، کارهای معنوی، یادگیری مهارت های زندگی، روابط صحیح با دیگران، تقویت اعتماد به نفس و... اگرچنانچه این موارد را در مدارس و خانواده به کودکان آموزش دهیم، می توانیم در حوزه پیشگیری و رشدی حرفی برای گفتن داشته باشیم.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 637802 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟