آبگرفتگی های جنوب ایران به دلیل نبود بودجه و ناکارآمدی مدیریت

آبگرفتگی / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بودجه هایی که به حوادث غیرمترقبه اختصاص می یابد نیز نتوانسته در امر پیشگیری از سیل ها و... موثر باشد و هر ساله خسارت های به مردم و جامعه تحمیل می کند. مردمی صبور و آرام که هر ساله زندگی خود را در آبگرفتگی یا سیل از دست می دهند می دانند اگر مسیل ها پر نمی شدند یا فاضلاب ها ساماندهی و بازسازی می شدند حالا شرایط بهتری داشتند و هر ساله زندگی خود را از دست نمی دادند.

علی بختیاری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: رئیس ستاد ملی بحران بحث پیشگیری را مطرح کردند. چرا که در کاهش خسارات اهمیت بسیاری دارد. به موجب قانون دستگاه هایی که مرتبط با مدیریت بحران هستند باید اعتبار مورد نیاز خودرا پیش بینی کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برآوردها انجام می شود یا خیر؟ گفت: بله. سال گذشته بیش از 5هزار میلیارد تومان برآورد و پیش بینی کردیم اما مجلس از این مقدار 300میلیارد تومان را مصوب کرد و تخصیص صفر بود.

علی بختیاری با اشاره به این که دولت در بحث پیشگیری کم گذاشته است، ادامه داد: در زلزله کرمانشاه چیزی حدود 11هزار و 500میلیارد تا 12 هزار میلیارد تومان هزینه شد و واحدهای مسکونی شهری و روستایی بازسازی و ساخته شد، کمک معیشتی و وام های بلاعوض اعطا شد. 863هزار واحد مسکونی در این زلزله باسازی و یا ساخته شد. اما در پیشگیری اقدام خاصی انجام نشده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران ایران با اشاره به آبگرفتگی در اهواز و شهرهای جنوبی گفت: فاضلاب در حوزه شهری است و سیستم دفع فاضلاب وجود ندارد و باید این موضوع ساماندهی شود.

علی بختیاری در پاسخ به این سوال که بودجه های حوادث غیرمترقبه کجا هزینه می شود؟ تاکید کرد: فازهای مختلفی در مدیریت بحران مانند آمادگی، پیشگیری و بازسازی وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بعد از 40سال در فاز پیشگیری اقدامی صورت نمی گیرد؟ گفت: ظاهرا اقداماتی در این مورد انجام شده و بودجه هایی دریافت کرده اند. هر اندازه در پیشگیری و آمادگی هزینه کنیم هزینه های مقابله کاهش می یابد. در تمام دنیا می گویند اگر یک دلار در پیشگیری و آمادگی هزینه شود 100دلار در هزینه های مقابله صرفه جویی می شود. هر اندازه در آمادگی و پیشگیری سرمایه گذاری کنیم خسارت ها کاهش می یابد. در زلزله کرمانشاه چیزی حدود 12هزار میلیارد تومان دولت در قالب های مختلف جبران خسارت کرد. در سیل 98 حدود 35 تا 40هزار میلیارد تومان خسارت را جبران کردند.

افزایش بیماری های گوارشی در شهرهای دچار آبگرفتگی

در این میان نگرانی از شیوع بیماری های گوارشی در استان هایی که دچار آبگرفتگی شده اند افزایش یافت. حسین کولیوند، رئیس قرارگاه پشتیبانی طرح شهید حاج قاسم سلیمانی و رئیس اورژانس کشور در این مورد گفت: طرح شهید حاج قاسم سلیمانی که در قالب بیماریابی، جداسازی و آموزش است در سراسر کشور انجام می شود. در بعضی از شهرها به دلیل آبگرفتگی و بارش بارانی مشکلاتی ایجاد کرده که کار ما را سخت تر کرده است. ولی این طرح متوقف نمی شود. در استان ها جنوبی فاضلاب شهر بالا آمده بود و ما باید بیشتر مراقبت می کردیم که دچار بیماری های گوارشی نشوند. تعداد نیروها در استان هایی که آبگرفتگی یا سیلاب داشته افزایش داده ایم و برای این استان ها امکانات را ارسال کرده ایم.

رئیس اورژانس کشور تاکید کرد: در سال 98 سیل به آن گستردگی آمد سیستم بهداشت و درمان آنقدر خوب عمل کرد که بیماری واگیرداری را به علت مشکلات ناشی از سیل نداشتیم. در حال حاضر نیز خدمات خودمان را به مردم در استان هایی که دچار آبگرفتگی شده اند ارائه می کنیم. در این استان ها پیشگیری بیماری های گوارشی در دستور کار ما قرار گرفته است. سازمان اورژآنس کشور و تیم فوریت های پزشکی نیز به محض تماس مردم به سرعت امدادرسانی می کند.

عدم تخصیص اعتباری برای مقابله با آبگرفتگی

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: برای مقابله با بلایای طبیعی سال گذشته پنج هزار و ۸۴ میلیارد تومان اعتبار پیشنهاد شد که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در قانون بودجه منظور شده و تا کنون نیز هیچ مبلغی در اختیار دستگاه های اجرایی استان خوزستان قرار نگرفته است. وزیر کشور و همه ما برای پیشگیری و مقابله با سیل در استان خوزستان دغدغه بزرگی داریم ولی شهرداری وشورای اسلامی شهر اهواز نیز باید برای پیشگیری از حوادث در این شهر اقداماتی را انجام دهند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در مناطقی که سیل جاری شده ظرفیت خروجی پل‌ها با دبی آب رودخانه‌ها انطباق ندارد، گفت: این مساله با جاری شدن سیل در برخی استان‌ها از جمله خوزستان و بوشهر بسیار تأثیرگذار بوده است.

نجار با اشاره به جاری شدن سیل در استان بوشهر نیز گفت: در زمان جاری شدن سیل اسکان اضطراری و موقت در مدارس و مساجد در دستور کار قرار می‌گیرد و پس از آن خانواده‌های آسیب دیده می‌توانند محل متعارفی را برای خود اجاره کنند و هزینه آن را نیز دولت تأمین می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه خشکسالی سال‌های گذشته به بارش نزولات جوی ناشی از تغییر اقلیم در جنوب منجر شده است، گفت: بر اساس هشدارهای سازمان هواشناسی آماده باش دستگاه‌های اجرایی در استان خوزستان انجام شده، اما با توجه به اینکه اهواز فاقد نهر آب است و شبکه فاضلاب آن نیز بسیار فرسوده شده، باید آبگرفتگی ها در این شهر با استفاده از پمپ تخلیه شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: در شهرهای آبادان و خرمشهر نیز همین وضعیت است و آبگرفتگی معابر باید با پمپ‌های آب تخلیه شود و امسال با افزایش تعداد پمپ‌های آب، آبگرفتگی در معابر اهواز، آبادان و خرمشهر خیلی کمتر از سال گذشته بوده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: عدم تکمیل زیر ساخت‌ها در بخش شبکه فاضلاب و جمع آوری آب‌های سطحی در استان خوزستان کاری زمان بر و نیازمند همکاری و همیاری تمام دستگاه‌های اجرایی و مجلس شورای اسلامی است.

6هزار میلیارد تومان برای ساماندهی آبگرفتگی جنوب

مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: برای ساماندهی شبکه فاضلاب اهواز شش هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و حوزه‌های آب و فاضلاب اهواز به علت نبود زیرساخت‌های مورد نیاز بحران شهرهای خوزستان است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در حالی که خوزستان استان بزرگ تأمین کننده انرژی و درآمدهای مورد نیاز است در زمینه زیرساخت‌ها بسیار ضعیف است و با بارش باران کمتر از ۵۰ میلی متر این شهر و یا بندر امام و ماهشهر دچار آبگرفتگی زیادی شدند.

یوسفی یادآور شد: وقتی بحران پیش می‌آید چندین برابر از پیشگیری باید هزینه کنیم در واقع برای انجام کاری هزاران میلیارد تومان هزینه می‌کنیم، اما برای پیشگیری از حوادث و بلایا، اعتباری در نظر نمی‌گیرم.

بازداشت و برکناری 3 مدیر خوزستانی به دلیل آبگرفتگی

مردم صبور و خونگرم جنوب ایران در شرایط بسیار اسفناکی زندگی می کنند و آبگرفتگی ها زندگی آنها را به نابودی کشانده است. به همین دلیل آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه طی دستوری مستقیم رسیدگی به شرایط مردم جنوب کشور را خواستار شد. در بررسی های آبگرفتگی شدید در شهرهای بندرامام خمینی و اهواز تاکنون منجر به بازداشت و برکناری سه مدیر در استان خوزستان شده است.

آبگرفتگی شدید در شهرهای اهواز و بندرامام خمینی در هفته قبل که منجر به وارد آمدن خسارت‌های شدید به مردم شده است، تاکنون منجر به برخورد با سه مدیر در این زمینه شده است.

اولین مدیر شهردار بندرامام خمینی بود که با حکم استاندار خوزستان از سمت خود تعلیق شد. علت این کار کم کاری شهردار و به موقع انجام ندادن وظایف خود عنوان شده است. رئیس اداره آبفای بندرامام خمینی نیز دومین مدیری بود که به علت کم کاری بازداشت شد. یکی از شهرداران مناطق اهواز نیز برکنار شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز امروز در جریان سفر به بندرامام خمینی ضمن تائید این برخوردها گفت: حق مردم نیست که با این وضعیت زندگی کنند و همانگونه که شهردار بندر امام خمینی و یکی از شهرداران اهواز برکنار شدند و رئیس آبفا بندر امام خمینی نیز در بازداشت است، با تمام مقصران شرایط ایجاد شده، برخورد خواهد شد.

وی هم اکنون از سوی رئیس قوه قضائیه مأمور شده است به شهرهای اهواز و بندرامام خمینی سفر کند و مقصران احتمالی و مشکلات منجر به حادثه آبگرفتگی در این دو شهر را بررسی و شناسایی کند.

6 نجات یافته و یک جان‌باخته براثر باران در سیریک

مختار سلحشور، مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان گفت: در بارندگی و متعاقب آن سیلاب شهرستان سیریک ۶ نفر از محاصره سیلاب نجات یافته و یک نفر نیز جان خود را از دست داد. بارش ۹۰ میلی‌متر باران روز گذشته در شهرستان سیریک و در بخش مرکزی موجب آبگرفتگی شدید شهر سیریک و تعدادی از روستاها شد.

وی یادآور شد: ۶ نفر سوار بر خودرو در بخش مرکزی سیریک در رودخانه گز محاصره شده بودند که با اعزام تیمی از شهرستان و تیم دیگری به عنوان پشتیبان از شهرستان میناب و با کمک مردم محلی نجات یافته و به منطقه امن منتقل شدند.

وی ادامه داد: یک تَن راکب موتور سیکلت در رودخانه روستای شمع‌جو سیریک گرفتار سیلاب شده و در محاصره آب قرار گرفته بود که با وجود تلاش های صورت گرفته برای نجاتش جان خود را از دست داد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان اشاره کرد: منزل مسکونی ۶۹ خانوار در روستاهای مختلف شهرستان سیریک دچار آبگرفتگی شد که جمعیتی نزدیک به ۳۴۵ نفر را شامل می‌شود و از بین آنها به ۱۷ خانواری که منازل‌شان قابل سکونت نبود چادر برای اسکان موقت داده شد.

به گفته سلحشور، ۳۴۵ تخته پتو، ۱۳۸ تخته موکت، ۲۰ عدد ست ظروف آشپرخانه، ۷۱ بسته ۷۲ ساعته مواد غذایی، ۲۲۰ کیلوگرم برنج، ۲۶ کیلوگرم چای بین خانوارهای آسیب دیده از این بارندگی توزیع شد و اکنون شرایط به وضعیت پایدار رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: امدادرسانی به آسیب دیدگان و افراد متاثر از بارندگی تا صبح امروز خاتمه یافت و نیروهای هلال احمر در حال ارزیابی مجدد وضعیت هستند. پنج تیم از سیریک و یک تیم اعزامی از شهرستان میناب امدادرسانی را انجام دادند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 637718 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟