تصویب تنها یک هفدهم بودجه مدیریت بحران در مجلس / تخصیص صفر!

سیل / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بودجه هایی که به حوادث غیرمترقبه اختصاص می یابد نیز نتوانسته در امر پیشگیری از سیل ها و... موثر باشد و هر ساله خسارت های به مردم و جامعه تحمیل می کند. مردمی صبور و آرام که هر ساله زندگی خود را در آبگرفتگی یا سیل از دست می دهند می دانند اگر مسیل ها پر نمی شدند یا فاضلاب ها ساماندهی و بازسازی می شدند حالا شرایط بهتری داشتند و هر ساله زندگی خود را از دست نمی دادند.

علی بختیاری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: رئیس ستاد ملی بحران بحث پیشگیری را مطرح کردند. چرا که در کاهش خسارات اهمیت بسیاری دارد. به موجب قانون دستگاه هایی که مرتبط با مدیریت بحران هستند باید اعتبار مورد نیاز خودرا پیش بینی کنند.

از 5هزار میلیارد فقط 300میلیارد تومان مصوب شد

وی در پاسخ به این سوال که آیا برآوردها انجام می شود یا خیر؟ گفت: بله. سال گذشته بیش از 5هزار میلیارد تومان برآورد و پیش بینی کردیم اما مجلس از این مقدار 300میلیارد تومان را مصوب کرد و تخصیص صفر بود.

بازسازی863 هزار واحد مسکونی در زلزله کرمانشاه

علی بختیاری با اشاره به این که دولت در بحث پیشگیری کم گذاشته است، ادامه داد: در زلزله کرمانشاه چیزی حدود 11هزار و 500میلیارد تا 12 هزار میلیارد تومان هزینه شد و واحدهای مسکونی شهری و روستایی بازسازی و ساخته شد، کمک معیشتی و وام های بلاعوض اعطا شد. 863هزار واحد مسکونی در این زلزله باسازی و یا ساخته شد. اما در پیشگیری اقدام خاصی انجام نشده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران ایران با اشاره به آبگرفتگی در اهواز و شهرهای جنوبی گفت: فاضلاب در حوزه شهری است و سیستم دفع فاضلاب وجود ندارد و باید این موضوع ساماندهی شود.

پیشگیری 40سال مغفول مانده است

علی بختیاری در پاسخ به این سوال که بودجه های حوادث غیرمترقبه کجا هزینه می شود؟ تاکید کرد: فازهای مختلفی در مدیریت بحران مانند آمادگی، پیشگیری و بازسازی وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بعد از 40سال در فاز پیشگیری اقدامی صورت نمی گیرد؟ گفت: ظاهرا اقداماتی در این مورد انجام شده و بودجه هایی دریافت کرده اند. هر اندازه در پیشگیری و آمادگی هزینه کنیم هزینه های مقابله کاهش می یابد. در تمام دنیا می گویند اگر یک دلار در پیشگیری و آمادگی هزینه شود 100دلار در هزینه های مقابله صرفه جویی می شود. هر اندازه در آمادگی و پیشگیری سرمایه گذاری کنیم خسارت ها کاهش می یابد. در زلزله کرمانشاه چیزی حدود 12هزار میلیارد تومان دولت در قالب های مختلف جبران خسارت کرد. در سیل 98 حدود 35 تا 40هزار میلیارد تومان خسارت را جبران کردند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 637313 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟