شرایط ازدواج دختر باکره بدون اجازه پدر

به گزارش رکنا ، در صورتی که دختری پس از فوت پدرش ازدواج کند، باید به قانون مراجعه کرده و احکام مربوط به آن را بداند.

ازدواج از جمله مقوله‌های مهم و سرنوشت ساز زندگی هر فردی اس اما در این میان دختران جوان به دلیل حساسیت بالا و درگیری با احساسات فراوان خود، ممکن است جهت انتخاب همسر نتوانند به درستی تصمیمی صحیح و از روی عقل و منطق بگیرند، از این رو جهت ازدواج به اجازه نیاز دارند اما سوالی که پیش می آید تکلیف ازدواج دختر در صورت فوت پدر یا جد پدری چیست؟

اذن یا اجازه، بسته به مورد می‌تواند زبانی یا کتبی بیان شود و تنها به رضایت قلبی، «اذن» گفته نمی‌شود؛ مثلا دختری که تنها بداند پدرش قلبا راضی به ازدواج او هست، به این معنی نیست که پدرش «اذن» و اجازه ازدواج او را داده است.

از نظر اسلام و به تبعیت آن قانون مدنی ایران، دختری که بالغ و عاقل است، برای ازدواج باید اجازه «ولی» یعنی پدر یا در صورت نبود او اجازه پدربزرگ خود را به دست آورد بنابراین دختر برای عقد نیاز به اجازه یکی از این دو نفر دارد اما این اجازه در صورتی لازم است که دختر قبلا باکره باشد.

همانطور که گفته شد اجازه ازدواج دختر فقط با «پدر» و «پدر پدر» است و برای ازدواج دختر در صورت فوت پدر یا جد پدری، دیگران (مثل مادر و برادر و عمو و …) هیچ حقی در اجازه دادن یا ندادن ندارند و دختر می تواند آزادانه برای ازدواجش تصمیم بگیرد و با هر کس که می خواهد ازدواج کند.

نکاح دختر باکره فقط با اجازه پدر

نکاح دختر باکره اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد فقط با اجازه پدر یا جد پدری او است و هر گاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه اجازه ازدواج به او ندهند، دختر می تواند با معرفی کامل مرد ی که می خواهد با او ازدواج کند و شرایط نکاح و مهریه ای که بین آنها قرار داده شده، پس از اجازه دادن دادگاه مدنی به دفتر ازدواج مراجعه و ازدواج خود را ثبت کند.

اگر پدر و جدّ پدرى غایب باشند، طورى که نشود از آنها اجازه گرفت و ازدواج براى دختر لازم باشد، او مى‌تواند ازدواج کند.

ازدواج دختر در صورت فوت پدر چگونه است؟

در صورتی که دختر پس از فوت پدرش بخواهد ازدواج کند باید به قانون مراجعه کند.

دختر برای ازدواج به اجازه پدر خود احتیاج دارد و پدر باید اجازه ازدواج او را بدهد.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که دختر باکره رشیده‌اى که پدرش فوت کرده با اجازه چه کسى می‌تواند ازدواج کند. در پاسخ به این سوال باید گفت برای ازدواج با دختر باکره به جز اجازه پدر و یا جدّ پدرى، اجازه هیچ فرد دیگرى لازم نیست.

اما شاید این سوال پیش بیاید که اگر پدر غایب باشد و مفقودالاثر، آن زمان اجازه ازدواج با چه کسی است و کدام یک از اولیای دختر باید اجازه ازدواج او را بدهند که در جواب باید گفت در این حال مطابق با قانون، دختر به اجازه احتیاج ندارد.

بدون شک خانواده که در نوع خود یک جامعه محسوب می شود کانون اصلی یک کشور بوده و جامعه را می سازد.

گرچه توجه به خانواده در کشور هایی با فرهنگ و رسوم مختلف، متفاوت است اما در کشور ایران خانواده از اهمیت بسزایی برخوردار است.

علاوه براین، با توجه به نقش پررنگ پدر بعنوان سرپرست خانواده، حقوق کشور ما هم این نقش را تایید کرده است و درمواقعی مثل ازدواج دختران، حق تصمیم گیری و تایید را برای آنها محفوظ نگه داشته است.

البته ریشه های این قانون به فقه اسلامی و قواعد شرعی باز می گردد.

باید به این نکته توجه داشت که شرایط ازدواج دختر در صورت غیبت پدر مساله جداگانه ای است که اجازه پدر در آن مساله اصلی است.

در این نوشتار به بررسی قانون مرتبط با اذن پدر و نیز مسائل مرتبط با اجازه ازدواج در صورت فوت پدر می پردازیم.

همانطور که اشاره کردیم، از جمله احکامی که برای حفظ حریم خانواده ها و پایداری ازدواج مطرح شده است، اذن پدر برای ازدواج دختر است.

چرا شرط ازدواج دختر اذن پدر است؟

به این معنا که از نظر قانونگذار، دختران به جهت احساساتی بودن ممکن است نتوانند انتخاب درستی داشته باشند، بنابراین برای ازدواج اذن پدر یا جد پدری را شرط قرار داده اند.

البته همین نگاه، باعث میشود که حق تصمیم گیری پدر در خصوص ازدواج دخترش، نوعی وظیفه نیز باشد. به این صورت که وی وظیفه دارد مصلحت و صلاح دختر را در خصوص ازدواج درنظر بگیرد. بنابراین، در عین حال که میتواند مانع ازدواج دخترش با یک فرد نامناسب شود، اجازه و امکان جلوگیری از ازدواج دحتر با یک شخص مناسب را ندارد.

در چنین مواردی، دختران میتوانند با مراجعه به دادگاه، حکم ازدواج را از مقام قضایی دریافت کرده و نارضایتی پدر را بی اثر کنند!

ولی در شرایط عادی، ازدواج دختر بدون اجازه پدر ممکن نیست

اما در هر صورت، بر اساس ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی، ازدواج دختر باکره حتی اگر به سن بلوغ رسیده باشد نیز باید با اجازه ی پدر و یا جد پدری او باشد. مطابق این ماده قانونی دختران حتی اگر به سن بلوغ رسیده باشند نیز نمی توانند بدون اجازه ی پدر ازدواج کنند.

حال سوالی که در این قسمت مطرح می شود آن است که چنانچه پدر دختر فوت کرده باشد و در قید حیات نباشد، شرایط ازدواج دختر در صورت فوت پدر چیست؟

توجه کنید که در این موارد، ازدواج دائم و موقت هر دو به یک شکل هستند.

در واقع دختران باکره باید با مشاوره حقوقی ازدواج موقت و دائم و دریافت اجازه ی پدر یا جد پدری اقدام به ازدواج کنند.

اجازه ازدواج دختر بعد از فوت پدر در اولین مرحله، به عهده پدربزرگ پدری (پدر پدر) است. قانون گذار بر اساس مقررات فقه اسلامی، پدربزرگ را مسئول تصمیم گیری در این خصوص در نظر گرفته و وظیفه تامین خیر و صلاح دختران در امر ازدواج را بر عهده وی گذاشته است.

همچنین ذکر این نکته نیز قابل توجه است که تنها رضایت قلبی پدر و یا جد پدری کافی نیست و ایشان برای ازدواج دختر باید در دفتر خانه ی ثبت ازدواج و طلاق حضور یابند.

توجه کنید که اجازه ازدواج دختر در صورت فوت پدر و یا حتی جد پدری به فرد دیگری واگذار نمی گردد.

آیا اجازه مادر و برادر در صورت فوت پدر برای ازدواج لازم است؟

در واقع ازدواج دختر در صورت فوت پدر و جد پدری به اجازه ی فرد دیگری همچون مادر، برادر، پدربزرگ مادری، عمو و .. نیاز ندارد و در این موارد حتی نیازی به اجازه ی دادگاه نیز برای ازدواج نیست.

درچنین مواردی که دختری که پدر و جد پدری او هر دو فوت شده اند تنها کافیست مدارک کافی را برای ثبت ازدواج به همراه داشته باشند.

مدارک لازم برای ثبت ازدواج دختری که پدرش فوت کرده

به این ترتیب، طرفین برای ثبت ازدواج گواهی فوت پدر و جد پدری به همراه دیگر مدارکی که برای ثبت ازدواج نیاز است ، بایستی در دفترخانه ی ثبت ازدواج و طلاق حاضر شده و تقاضای ثبت ازدواج کنند تا در صورت وجود نداشتن دیگر موانع قانونی ازدواج، به راحتی ازدواجشان را ثبت رسمی کنند.

در صورتی که سوالات بیشتری در این موضوع داشتید یا برای ثبت ازدواج در این موارد به مشکل برخورده اید، میتوانید با مشاورین و متخصصین مربوط تماس بگیرید و سوالات و مشکلات خود را مطرح کنید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 635802 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟