بیمارانتان بدون همراه در بیمارستان می میرند! / بخشنامه ابلاغ شده وزارت بهداشت، غیرقانونی است

پرستار /به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در بخشی از این دستور آماده است: پرستاران و نیروهای بهیاری باید در امر تغذیه، مراقبت و انتقال نمونه های گرفته شده از بیمار به آزمایشگاه، تصویربرداری و سایر امور مرتبط تنها توسط نیروهای بهیار و پرستاری انجام شود. در صورت امکان می توان از طریق نیروهای داوطلب کمک بهیار یا خدماتی نظیر داوطلبان هلال احمر و نیروهای داوطلب جهادگر بسیجی استفاده شود. حالا نیروهای متخصص پرستاری وبهیاری باید علاوه بر کار تخصصی خود رسیدگی به بیمار را هم به عهده بگیرند. محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستاری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: این بخشنامه به تمام روسای دانشگاه ها ابلاغ شده است. این بخشنامه اوج تصمیمات غیرعلمی  وزارت بهداشت را نشان می دهد در حالی که مدیریت مقابله با کرونا را به این وزارتخانه سپرده اند.

معاون پرستاری در بازی های وزارت بهداشت نقشی ندارد

وی با بیان این که معاون درمان شاه بیت سیستم بهداشت و درمان کشور است، افزود: بخشنامه معاون درمان چند مشکلاتی  دارد. اول این که بخشنامه ای که درباره پرستاری است چرا از سمت معاون پرستاری ابلاغ نشده است. این نشان می دهد که معاونت پرستاری در بازی های سیستم بهداشت و درمان نقشی ندارد.

اوج ناکارآمدی وزارت بهداشت

دبیرکل خانه پرستاری با اشاره به مشکل دیگر این بخشنامه، گفت: دکتر جان بابایی به عنوان معاونت درمان نمی داند که هر گروهی شرح وظایف دارد. به عنوان مثال وظیفه پرستار بخش دیالیز با وظایف پرستار بخش اورژانس متفاوت است. بهیار، کمک بهیار، کمک پرستار و... شرح وظایف خاص خود را دارد و یک معاون وزیر نمی تواند با بخشنامه ای شرح وظایف را تغییر دهد. این اوج ناکارآمدی وزارت بهداشت را نشان می دهد. وقتی نیروی بیمارستانی کافی نیست همراه بیمار در بیمارستان بخشی از کارهای مربوط به بیمار خود را انجام می دهد. معاون وزیر مشاغلی را بر عهده پرستاران گذاشته که برعهده "بیمار بر" است. بیمارستان ها "بیمار بر" و "کمک پرستار" و "خدمات" به اندازه کافی ندارند به همین دلیل از همراه بیمار استفاده می شود. بنابراین اگر قرار است حضور همراه بیمار در بیمارستان ممنوع شود، باید زیرساخت های آن فراهم شود و وزارت بهداشت باید نیروی کار جهت جایگزین همراه بیمار جذب بیمارستان ها شود. به همین دلیل است که می گوییم پزشکان نمی توانند مدیران یا وزیر خوبی برای بخش بهداشت و درمان باشند و باید از مدیر برای این حوزه استفاده کرد.

چرا بیماران در ICU می میرند؟

محمد شریفی مقدم در جواب به دکتر جانبابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، تاکید کرد: من به مردم می گویم: "همراهان از بیمارستان ها بیرون نروند چون بیماران شان می میرند." تنها جایی که همراه اجازه ورود نداشت بخش ICU بود. در این بخش هم بیماران به دلیل کمبود کادر پرستاری می مردند. وقتی هر پرستار در یک بخش 10 بیمار دارد، نمی رسد به همه بیماران رسیدگی کند. دکتر جانبابایی اول باید نیرو به کار می گرفت و بعد این بخشنامه را ابلاغ می کرد. تعداد پرستاراندر ایران  نسبت به تخت به حد کشورهای عقب افتاده است.

محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستاری

سهل انگاری سیستم درمان را همراهان بیمار می بیند

وی با اشاره به اهداف جانبابایی در ابلاغ این بخشنامه افزود: یکی از اهداف انتقال کرونا از همراه به بیمار یا بیماران دیگر است. اما شاید دلیل دیگر ابلاغ این بخشنامه این است که اگر همراه در بیمارستان باشد، سهل انگاری های سیستم درمان را می بیند و اعتراض می کند به همین دلیل ورود همراه بیمار را ممنوع کرده اند. اما من می گویم اگر همراه بیمار نباشد کار بیمار پیش نمی رود. این بخشنامه به زیان مردم است و خسارت آنها را افزایش می دهد.

پرداخت دیه از سوی پرستاران بخاطر نبودن بالا سر بیمار

دبیرکل خانه پرستاری با بیان این که پرستاران نمی رسند کارهای خود را انجام دهند، گفت: کجای عقل حکم می کند پرستاری که در شیفت شب دست تنهاست، نمونه بیمار را به آزمایشگاه ببرد؟ این بخشنامه از طرف معاون درمان نگاه سطحی بودن تفکر و ناکارآمدی مدیریتی در سیستم درمان است.از لحاظ حقوقی اگر پرستار کاری غیر از شرح وظایف خود انجام دهد (به عنوان مثال نمونه به آزمایشگاه ببرد) و در مدت نبودش بیمار دچار مشکل شود، هیئت عالی انتظامی طبق قانون او را مجبور به پرداخت دیه 200-300 میلیونی می کند. این بخشنامه طبق قانون غیرقانونی است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 634937 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟